Hälsoundersökning-järnbrist

Elektronen

Trådstartare
Jag var på en hälsoundersökning via mitt företag, där de bland annat kollade blodvärden.

Mitt hb värde var för lågt 113, ska ligga mellan ca 120-150 som kvinna (sett lite olika värden). Eftersom jag ger blod så vet jag att jag legat på 150 för ca 1 år sedan. Gav senast blod i november och då låg det kring 130.
Förstår ju att jag får försöka äta järnrikt (är vegetarian) men är lite dålig på att ta de järntabletter man får efter blodgivning.

Men sjuksköterskan tyckte jag skulle kontakta min husläkare för att kolla hb värdet igen. Varför ska jag kolla det igen nu? Gör dem någon annan koll hos en husläkare?
Det är ju redan konstaterat lågt, att göra en uppföljning för att se om det blivit bättre förstår jag ju är bra såklart. Kollade lite snabbt om man kunde boka in en tid via mina vårdkontakter, dem hade ingen tid fören tidigast efter april... Kanske är annorlunda om man ringer iof.

Jag var på en hälsoundersökning via mitt företag, där de bland annat kollade blodvärden.

Mitt hb värde var för lågt 113, ska ligga mellan ca 120-150 som kvinna (sett lite olika värden). Eftersom jag ger blod så vet jag att jag legat på 150 för ca 1 år sedan. Gav senast blod i november och då låg det kring 130.
Förstår ju att jag får försöka äta järnrikt (är vegetarian) men är lite dålig på att ta de järntabletter man får efter blodgivning.

Men sjuksköterskan tyckte jag skulle kontakta min husläkare för att kolla hb värdet igen. Varför ska jag kolla det igen nu? Gör dem någon annan koll hos en husläkare?
Det är ju redan konstaterat lågt, att göra en uppföljning för att se om det blivit bättre förstår jag ju är bra såklart. Kollade lite snabbt om man kunde boka in en tid via mina vårdkontakter, dem hade ingen tid fören tidigast efter april... Kanske är annorlunda om man ringer iof.

Sjunker det på det sättet kan det vara att det inte är brist på järn som är problemet (man kan ha bra järndepåer men ändå ha lågt blodvärde). Har du legat bra tidigare kan det också vara en sjukdom som orsakat det låga blodvärdet. Jag hade absolut bokat en tid för uppföljning. Speciellt med tanke på att du är vegetarian, bla kan brist på B12 orsaka lågt hb.

Pga min sjukdom (Morbus Crohn) hade jag lågt blodvärde OCH låg järndepå, då är man inte pigg kan jag säga...

Jag tänker att det är för att jag lämnar blod som järnvärdet blivit så lågt. Var väldigt trött innan jul men det är ju inte direkt ovanligt. Efter ledigheten under jul har det känts bättre, har inte direkt känt mig tröttare än normalt med tanke på årstiden.
Men ja är väl bra att kolla upp det isf.
Får väl försöka ringa och se om dem har någon tid snabbare än maj... Kan ju inte behöva lista om sig hur många gånger som helst för att hitta ett ställe som har tider :confused:

Av allt jag begriper som amatör så har du absolut inte järnbrist. Däremot har ditt vårde sjunkit snabbt. DET är läge att kolla.

Jag har legat runt 100 i många år och min läkare har förklarat att det är min normalnivå. Samt att olika människor har just olika normalnivåer. Det normalvärde jag sett är 117?

snabba förändingar bör kollas så kontakta vården.

Men du gav ju blod i november och efter det har du inte tagit de järntabletter du förväntas ta, då är det väl inte så förvånande att HB är något lågt?
Mitt ferritin höjdes från 109 till 129 av en karta järntabletter (som man får på blodcentralen), bara som jämförelse

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Kan börja med att jag varit hos vårdcentralen i fredags dem trodde på influensa. Gjorde dock inga tester förutom att kolla feber...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 887
Senast: Elektronen
·
Kropp & Själ Hur "lätt" är det att få en tid på vårdcentral för att kolla upp mineraler och vitaminer? Jag är uppfostrad med att man inte ska gå...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Daff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 631
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar