Halsontskunniga sökes!!

Pocahontas

Trådstartare
Jag har en snart 3-årig Schäferhane som förra vintern fick rejält ont i halsen. Vi körde ett par antibiotikakurer, han blev lite bättre men inte bra så det blev först en operation där vi tog bort toncillerna, sen en operation till för att verkligen få bort allt det onda.
3 dagar efter den operationen så var hans tunga/underkäke förlamad.
Dunderkur cotison, blev sakta bättre men efter en månad upptäckte vi att ALLA muskler på huvudet förtvinat.
Han såg inte klok ut, ilfart till veterinär igen som konstaterade nervskada i samband med 2:a halsoperationen och att han kan bli bra men ingen vet.
Hunden verkade inte lida så jag behöll honom och insåg att ställa ut är ju bara att glömma då huvudet minskat rejält i storlek men jag kunde ju jobba med honom!
Under sommaren så har kanske hälften av musklerna på huvudet kommit åter och jag har tävlat lydnad ett par gånger med ok resultat. Nu i vinter var det tänkt att han skulle tränas och avlägga prov som lavinhund men träningen har inte fungerat och jag kollade nu tillslut upp honom rejält igen!
OCH han har fortfarande ont i halsen! Fast han är utan tonciller!!
Vi har tagit blodprov för att kolla om han har infektion i kroppen men rent synligt i halsen så har han det!

Någon som vet prognosen?
Vad kan man göra/ går det att göra något åt en hund med återkommande halsont TROTS att toncillerna är borta??

Enligt min veterinär så går det inte! Möjligen sätta honom på kortison men han har just fått en tvåmånaderskur och är ju ändå dålig i halsen...
Han kan leva som gårdshund med detta men kan inte jobba då han inte orkar p g a infektion i kroppen....
INTE KUL!

Sv: Halsontskunniga sökes!!

:crazy: Inte roligt alls. Om nu veterinären säger att det inte finns något att göra och att hunden har en kronisk infektion, som den dessutom har ont av, så skulle jag (men det är ju jag det) för hundens skull, låta avliva den..

Tycker synd om både dig och hunden :( och skickar över en bunt styrkekramar

Det där hände min kompis också. Han blev aldrig bra. Till slut så slutade han att producera röda blodkroppar på nått vis (det var bara hans matte som berättade det som kanske inte riktigt förstod vad veterinären sagt) Han åt också cortison, men han tappade orken och livsgnistan. Han blev 3 år. :cry:

Om det är en veterinär som har haft hand om honom hela tiden, så skulle jag gå och få en second opinion.

Har fått svar på blodprovet, och han har ingen allmän infektion i hela kroppen i alla fall. Så det sitter lokalt i halsen.
Ska åka till ett djursjukhus nu under veckan och söva honom och titta ordentligt i halsen för att se om det har missats fläckar under dom två förra operationerna eller om det är något nytt som spökar.
Det har varit 3 veterinärer inblandade förut på honom och nu ska jag besöka den 4:e och förhoppningsvis få kloka(re) råd och svar.
Det är iallafall på en större klinik där dom har mer erfarenhet av sådana här saker.

Helt klart är att min jycke inte är frisk, jag ser att han är irriterad i halsen och han orkar inte vara aktiv så länge. Om jag går ut och går så är det 110 i ca 5-10 minuter sen lullar han mest med.
Leker/kampar jag med honom så orkar han i 4-5 minuter, samma med sök:(

Jag återkommer med info efter veterinärbesöket som troligtvis blir onsdag eller torsdag.

Jahapp! då har man varit på djursjukhus och inte är man mycket klokare, än i alla fall.
Han hade låg puls, gjorde ultraljud på hjärtat och det såg inte 100 ut men inte så farlig. Halsen var irriterad men det var inte kvar nåt att operera.
Att hans huvudmuskler förtvinat kan visst bero på en muskelsjukdom så vi har tagit prover ur muskeln. Han tog en mojäng som borrade ur en bit av muskeln (typ samma mojäng som man kärnar ur äpplen med, bara mkt mindre) så nu är han sydd på huvudet.
Dessutom misstänker dom att han kan ha nedsatt funktion i sköldkörteln. Inte kul något av det men jag får alla svar till veckan.
Dom har tagit i princip alla prover som går att ta men allt ser hyfsat ut om än inte riktigt bra.
Så nu väntar vi på fler provsvar till veckan.

Jahapp!
Svar på sköldkörtelprovet, inget fel!
Svar på övriga prover kommer fredag eller måndag.
Spännande, men en oliiiiidlig väntan!

Har inte orkat skriva på ett tag men nu är alla funderingar och prover utredda och tyvärr..... det är inget att göra!

Så här säger min veterinär:

Lasse vill kalla det för en ICKE REGENERATIV MYOSIT .
Myosit är en muskelinflammation och att den är icke regenerativ betyder då att muskeln inte kan återuppbyggas efter ett "anfall". Det är en variant av en autoimun sjukdom.
På renare svenska kan man säga att det är en EJ ÅTERUPPBYGGNADSBAR MUSKELINFLAMMATION

Om man ska jämföra med människosjukdomar så ligger Multipel Skleros närmast.

Han är påverkad mest i huvudets muskler, har tappat i förmåga då det gäller att kontrollera käkar, tunga och svalg. En viss slapphet ses också i muskulaturen i halsen, slapphet i stämband m m. En påverkan även på hjärtmuskeln (han har haft en hjärtmuskelinflammation, vi såg den på ultraljud)
Denna sjukdom vill gå i vågor med bättre perioder då viss muskeluppbyggnad vill/kan ske, men sen går det neråt igen. Varje topp vill bli lägre och varje dal djupare och tillslut kommer han att ha tappat så mycket i muskler att han inte kan äta m m. Osäkert om det också kommer att påverka hjärtat mer och mer. Men han får inte anstränga sig då hjärtat inte pumpar som det ska så ev är hjärtmuskeln redan påverkad.

Enligt Lasse så är detta absolut inte något som är ärftligt utan det bara dyker upp. Det ses inte ofta på Schäfer men Golden är mer drabbad (även om det inte är jättevanligt).

Har fixat några bilder av Karlsson, en då han är frisk samt en då alla muskler försvunnit.

112-1236_IMG.jpg

Detta är en frisk Karlsson

121-2179_IMG.jpg

Här är Karlsson då musklerna har försvunnit, kolla pannan! Vilka gropar!

Kanske är detta lösningen!

Hej!

Vill börja med att säga att jag förstår hur du känner. Min ena hund hade samma problematik då han var yngre. Upprepade halsinfektioner med ett antal upprepade antibiotikakurer som bara hjälpte för stunden. Dock fick jag tag på en veterinär som fann lösningen på problemet. Min hund tålde inte sitt torrfoder. Jag hade inte förstått att han hade försökt "säga det till mig" under lång tid genom att matvägra. De veterinärer jag hade varit i kontakt med hade bara rekommenderat mig att byta till ett annat torrfoder - aldrig att börja laga min egen hundmat. Veterinären konstaterade vidare att min hunds rinnande ögon, blåsor på tredje ögonlocket, kliande hud och hårfällning troligtvis hade med min foderintolerans att göra.

Hur som haver. Även denna gång fick min hund en antibiotikakur och ögonsalva SAMT att jag började laga min egen hundmat. I början åt han en blandning som jag kokade tillsammans bestående av råpasta, torsk (Alaska Pollack) och hackade morötter. Jag la även dagligdags till en matsked rapsolja samt Kafåmavit (vitamin och mineral-tablett).

Efter en månad till två månader märkte jag en otrolig skillnad. Halsinfektionen var borta och hunden var mycket piggare samt att kliandet och de rinnande ögonen hade försvunnit. Jag tyckte till och med att min hund luktade bättre ur munnen.

Efter en tid bestämde jag mig för att ta bort de båda toncillerna (halsmandlarna) för att de inte riktigt ville gå tillbaka i sina fickor. Att ha irriterade tonciller påverkar hunden enormt negativt och de gnider gärna sitt huvud mot olika sträva underlag, hostar samt äter mycket gräs för att själva mildra halsontet.

Mitt förslag är att du börjar laga din egen mat. En bekant till mig, Susanne som är matte till Walle i Top Dog, lagar sin egen hundmat. På Walles hemsida kan du hitta recept och lite annat smått och gott kring det här med hemlagad hundmat! Adressen dit är www.topdogwalle.se
Naturligtvis finns det en hel rad andra länkar och böcker som avhandlar detta området om du hellre vill söka där.

Slutligen skulle jag uppmana dig att gå till en annan veterinär och be dem ta ett halsprov för att säkerställla vilken bakterie din hund har i halsen. Detta för att få rätt antiobiotika denna förhoppningsvis sista gång. Kanske måste även du ta ställning till om du behöver få din hunds tonciller bortopererade. Fråga veterinären om detta på en gång!

Önskar dig och din hund allt välmående.

Vänliga hälsningar
Pepe

Ursäkta men har du missat att min hund inte finns mer, pga en muskelsjukdom!
Och vilken mat jag gett min hund framgår inte alls av tråden.....

Ett förslag är att du läser HELA tråden, då hade du sett att hunden inte finns längre..

Pocahontas skrev:
Så här säger min veterinär:

Lasse vill kalla det för en ICKE REGENERATIV MYOSIT .
Myosit är en muskelinflammation och att den är icke regenerativ betyder då att muskeln inte kan återuppbyggas efter ett "anfall". Det är en variant av en autoimun sjukdom.
På renare svenska kan man säga att det är en EJ ÅTERUPPBYGGNADSBAR MUSKELINFLAMMATION

Om man ska jämföra med människosjukdomar så ligger Multipel Skleros närmast.

Han är påverkad mest i huvudets muskler, har tappat i förmåga då det gäller att kontrollera käkar, tunga och svalg. En viss slapphet ses också i muskulaturen i halsen, slapphet i stämband m m. En påverkan även på hjärtmuskeln (han har haft en hjärtmuskelinflammation, vi såg den på ultraljud)
Denna sjukdom vill gå i vågor med bättre perioder då viss muskeluppbyggnad vill/kan ske, men sen går det neråt igen. Varje topp vill bli lägre och varje dal djupare och tillslut kommer han att ha tappat så mycket i muskler att han inte kan äta m m. Osäkert om det också kommer att påverka hjärtat mer och mer. Men han får inte anstränga sig då hjärtat inte pumpar som det ska så ev är hjärtmuskeln redan påverkad.

Enligt Lasse så är detta absolut inte något som är ärftligt utan det bara dyker upp. Det ses inte ofta på Schäfer men Golden är mer drabbad (även om det inte är jättevanligt).

Tvivlar på att det hade hjälpt med egenhändigt lagad hundmat :smirk:

Hej!
Tack för att jag fått läsa detta!
Vår hund ännu ej 2 år gammal har fått denna hemska sjukdom myosit
och det sitter i käkmuskelaturen. det är en tik hon heter Bianca och fick sina tonciller borttagna innan jul men blev kraftigt sämre på tisdagen innan julafton fick åka akut till djursjukhuset och där blev hon inlagd t o m torsdagen då kom hon hem.
även om hon nu verkar bättre och börjar bli sig själv igen så är det med dämpad glädje jag ser förbättringen efter jag läst detta.
Jag förstår nu vidden av denna sjukdom även om man hoppas att hon skall få leva fler år än dessa få.
Så snäll o go som hon är.
lättlärd är hon med.
Hon går på kortison nu och vi ska börja trappa ner nästa vecka till 2 tabletter om dagen, jag hoppas på att hon kan gå ner till en tablett om dagen och hålla det ett tag Jag hoppas på det bästa.
Så länge hon har det bra med sig själv så får hon leva.
kram på dig (tråkigt med din hund)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 210
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Hej alla där ute försökte få några svar i en annan tråd på mina frågor men det blev inga så jag postar helt enkelt en egen. Som...
Svar
12
· Visningar
26 050
Senast: Dalmas
·
Hundhälsa För första gången har jag en hund som känns gammal. :( Brutus har tacklat av under det sen sommaren. Först så var han halt, sen visade...
Svar
13
· Visningar
4 607
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka