Hälsokontroll

Lumos_Nox

Trådstartare
Dags för vaccination och tandkoll innan nya säsongen startar. Då vår vi inte kan åka till vår vanliga veterinär/tandläkare tänkte jag ta med mig hästen till kliniken. Blir smidigare än att åka till nästa privata tandläkare/veterinär.

När vi då ändå är på kliniken funderade jag på om vi skulle göra en hälsokoll. Finns det?
Hon går som drömtåget just nu så så vitt jag vet och känner mår hon alldeles prima men tänkte att det hade varit intressant att se status på henne.

Vad kollas på såna kontroller? Någon som gör det årligen?

Vi har alltid gjort årliga hälsokontroller på hästarna. I samband med vaccination och tandkoll,

Hos vår veterinär ingår:
En aktiv häst kan utveckla små nästan omärkliga tidiga tecken på rörelsestörningar eller ömhet i sin muskulatur.
Hjärtats funktion kan påverkas av bakterier och infektioner. Blåsljud eller oregelbunden hjärtrytm kan inträffa.
Vissa rörelsestörningar syns bäst på hårt underlag samtidigt som andra rörelsestörningar syns tydligast under ryttare.

På vår Vet-check kommer hästen att inspekteras under arbete, longerad eller ännu bättre riden om ni har möjlighet.
Vi kommer att inspektera hästen på löpargång och utföra böjprov på samtliga ben.
Hästens hjärta auskulteras. Muskler, leder och ben palperas grundligt.
Tillfälle för frågor rörande din häst är välkomna.

En Vet-check kan vara ett mycket bra hjälpmedel att tidigt fånga upp förändringar hos din häst

Vi har alltid gjort årliga hälsokontroller på hästarna. I samband med vaccination och tandkoll,

Hos vår veterinär ingår:
En aktiv häst kan utveckla små nästan omärkliga tidiga tecken på rörelsestörningar eller ömhet i sin muskulatur.
Hjärtats funktion kan påverkas av bakterier och infektioner. Blåsljud eller oregelbunden hjärtrytm kan inträffa.
Vissa rörelsestörningar syns bäst på hårt underlag samtidigt som andra rörelsestörningar syns tydligast under ryttare.

På vår Vet-check kommer hästen att inspekteras under arbete, longerad eller ännu bättre riden om ni har möjlighet.
Vi kommer att inspektera hästen på löpargång och utföra böjprov på samtliga ben.
Hästens hjärta auskulteras. Muskler, leder och ben palperas grundligt.
Tillfälle för frågor rörande din häst är välkomna.

En Vet-check kan vara ett mycket bra hjälpmedel att tidigt fånga upp förändringar hos din häst
Tack för svar!

Låter väldigt intressant, ska ta och kolla upp det på vår klinik. Den kontrollen ni gör är ungefär det jag tänkt mig och lite till.
Vad kostar en sån undersökning för er?

Vi kollar upp de hästar vi tävlar två ggr om året. Alltid bra att kolla INNAN det blir riktiga hältor/problem.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 144
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 824
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 834
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar