hälsokontroll på gammal häst?

hanny

Trådstartare
Hej!

Min häst börjar bli lite äldre nu, 21 år i år. Snart är det dags för den årliga vaccineringen och tandkontrollen. Är det något mer som man bör veterinären kolla regelbundet på en gammal häst eller ska man bara fortsätta som innan? Jag har ingen erfarenhet av gammla hästar och vill verkligen att han ska hålla länge.
Hälsningar
Hanny

Sv: hälsokontroll på gammal häst?

Du kan ju ta ut en Equterapeut. Dom känner igenom hela hästen och rättar till ev stelheter.
Massage är inte heller så dumt. :bow:

Jag lämnar ett avtryck här för att följa tråden, vill gärna ha lite tips också!

Vi åker alltid till klinik minst en gång om året, just för vaccination och tandkontroll. Då gör vi också en hälsoundersökning och ger vitaminspruta. Tycker det är vettigt, oavsett ålder på hästen.

Trevlig tråd!

2 av våra hästar börjar bli till åren. En är 21 år och den andra är nu 36 år.
Vi kollar tänderna på alla våra hästar 1 gång om året med vacination stelkramp och hästinfluensan. 36 åringen har vi gjort senior kontroll på. Det är blodprover på bland annat blodvärde, njuren och blodsocker. tror att det var något mer.
Motion är nyttigt, sluta inte att rida. Den gamla tävlades till hon var 25 år.
Som någon annan skrev: Att gå igenom hästarna muskelert är också en stor fördel.

Är nyfiken.
Vad är syftet med att kolla blodvärde och njurfunktion på en äldre, välmående häst? Vilken åtgärd har man tänkt sig vid lågt blodvärde resp högt njurfunktionsvärde/lågt clearance?:)

jag frågade min - eller alltså Geysirs - veterinär vad jag skulle ha extra koll på, och nu kollar vi tänderna två gånger per år, och när vi ändå är där passar jag på att kolla igenom hans ben lite, åsså ringer jag om jag får för mej att han är ofräsch på någe vis. Ha koll på just tänderna är mitt tips, kolla hur hästen äter, när Geysir hade en lös tand märkte jag det på att han betade annorlunda, sen kan man sniffa i munnen, börjar det lukta illa är det hög tid att kolla upp
Ha det gött!:laugh:

Antar att det är samma som för hund. För att kunna lägga om kost t ex, om värdena visar något som kräver åtgärd.

Min häst brukar också få kollat tänder och bli vaccinerad på klinik en gång om året. Vad brukar du mer få kollat vid en hälsoundersökning?

Varför jag vill göra en senior koll på en äldre häst. Det kan vara svårt att veta om hästen magrar av för att den inte rör sig lika mycket eller om det är ett hälso problem. Jag för min del vill veta om det är något på gång så jag kan tex utesluta eller kompletera med något foder. Har man en häst som är över 36 år får man räkna med att det kan börja svikta i organen. Jag vill veta för att kunna anpassa hennes situation.

Antar att det är samma som för hund. För att kunna lägga om kost t ex, om värdena visar något som kräver åtgärd.

OK, du tror att det är samma som för hund.
Åker du alltså iväg och får prover tagna på din häst utan att veta syftet med provtagningen och planen vid ev avvikande resultat?

Tycker Geysirs svar och popcorns inlägg verkar väldigt rimliga!

Jag gör ingen skillnad på hundarna och hästara i hälsohänseende. Om ålder eller status gör att det är rimligt med ett prov tar vi så klart ett prov.

Hittills har proverna på hundarna visat dåliga njurvärden och de senaste 4 lopphotellen har gått på specialkost för det, hästarna har inte visat något men å andra sidan var den äldste 20 år när vi tog, inte uppseväckande gammalt.

Menar du att hästen skulle ta skada av att få blodprov taget vid en allmän hälsokontroll eller att vi är onödigt omsorgsfulla? För om hästen tar skada av blodprov så är det ofantligt dåliga nyheter för elithästar runt om i världen...

Menar du att hästen skulle ta skada av att få blodprov taget vid en allmän hälsokontroll eller att vi är onödigt omsorgsfulla? För om hästen tar skada av blodprov så är det ofantligt dåliga nyheter för elithästar runt om i världen...

Jag menar att det är en infektionsrisk varje gång man tar prover, oavsett om det är människa eller andra djur.
Och varför ta prover om man inte har specifik anledning?

Jag menar att man kanske blir lite lurad av veterinärstationerna som gärna erbjuder tjänsten eftersom de tjänar pengar på det.

Nu vet inte jag vad du fodrar dina hästar med, men jag har personligen svårt att tro att det finns specialanpassade helfoder till häst utifrån förhöjt njurvärde, vilket ju finns för både hund och katt. En skillnad är förstås att vi människor ofta ger hund och katt torrfoder av olika sammansättningar som inte är djurens naturliga föda, medan vi lägger oss mycket vinn om att ge hästen dess naturliga föda, dvs stråfoder i form av torkat gräs.
Så vad gäller den typen av provtagning, tror jag att den är ganska oreflekterad, ja.
Onödigt omsorgsfull, ja kanske det, men det är i och för sig inte något negativt. Utom när man utsätter djuret för obehag och risker.

Det finns många bra tips och mycket goda råd om vad man ska undvika och vad man ska eftersträva för att uppnå effekter som t ex skona njurar. Det gäller inte bara köttätare.

Kraftfoder i sig är ingen höjdare utan ett nödvändigt ont, med rätt information är det betydligt lättare att göra rätt val för sin häst. En äldre kropp behöver mer omsorg, och jag tycker absolut att ansvarsfulla veterinärer ska hjälpa hästägare med information och rådgivning gälalnde detta.

Att det skulle innebära en onödig risk att ta ett fullt motiverat blodprov tycker jag absolut inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka