hälsningar från lund

Milosari

Trådstartare
nu har jag äntligen lyckats sno åt mig en dator ett par dagar. det rycker och sliter i buketarmen och jag måste bara få skriva ett par rader.

loke tävlade i njurunda med ett ok resultat. 156 p blev det, men han var så trött så trött. jag fattade ingenting, visst vi hade rest långt och så, men han brukar ändå ha en reservmotor att sätta igång. på hemvägen förstod jag varför. han kunde inte sova utan låg vaken hela tiden. hundstackarn hade alltså legat vaken från lund till uppsala på onsdagen och sedan från uppsala till sundsvall på torsdagen (när vi tävlade) :crazy: . nåja, den 3:e var det dags igen och då skrapade vi ihop ett 1:a pris till trots gassande sol och kom på en 4:e plats. dagen efter provade vi igen men det blev ett totalt bottennapp med över 70 försvunna poäng och vi kom sist av alla. jämt och fint som det heter. den 5:e är det sista chansen för ett LP1, för den 7:e debuterar vi i tvåan.

minina blev ju opererad, men när tratten åkte av kliade hon sönder sig och sedan fick hon ny mastit + svampinfektion på huden. det blev tratt i ytterligare två veckor tills allt var läkt och sedan fyra dagar för att jag ville vara på den säkra sidan. men nu har hon varit trattfri sedan i lördags och magen är blek och knölfri. träningen har förfallit helt och hållet och nu börjar vi om från början igen med valpträning. tävling blir det kanske senare i höst.

själv mår jag också prima, jag njuter av att vara ansvarslös singel och lever loppan som partyprinsessa (jaja en liten överdrift, men jag har ju lite att ta igen av förlorade år).

nä nu ska jag läsa och kritisera lite :devil: . voffarna hälsar!

Sv: hälsningar från lund

Kul att Du tittar in!! :D

Har även jag varit borta ett tag och det är trist när man inte kan komma in och läsa på buke. Men det är nog bara nyttigt med lite avbrott då och då. :angel:

Har semester, men det är dötrist då tiken min inte är bra. :cry: Hon är helkonvalecent från och med idag. Hon har i flera veckor bara fått gå korta promenader, men nu är det slut på det också. Nu ska hon bara kissas och sedan inget mer. Hon fick ju Ehrlicios och sedan dess är hon inte bra. Hon är stel i bakdelen och går nu på mera medicin. :( Ska så göra tills den 7 aug. Sedan om ingen förbättring hänt så är det Håkan Nesser som gäller för totalkoll.

Trist, man kan inte göra så mkt för jag vill inte lämna henne hemma själv när jag och hanen ska iväg ut på långpromenader. Så det blir ett evigt pysslande med att skjutsa iväg henne till antingen mina föräldrar eller sambons för att hon ska slippa bli helt själv.

Du har inte några tips på inomhusaktiviteter eller tricks man kan lära henne under tiden? Har fått idétorka. Hon kan ju en hel del redan.

Ha det bra tills Du får datatillgång ien.

nej usch och fy. det låter inte som om ni har det för roligt :(. inomhusaktiviteter? vad jag har förstått så är dina hundar nästan lika vältränade som en arbetande assistanshund. men varför inte fortsätta på den linjen? lära henne att tända och släcka lampor (läste du i senaste hundsport om assistanshunden? de skulle lära den att tända/släcka en viss lampa. kanske det hade varit något?), hjälpa till med tvätten, eller varför inte lite fler onödiga trick (tänker på den lilla shettisen som kan lägga sig i en säng och dra täcket över sig)?

jag och min tränare har haft lite diskussioner om att man kan ändra sin hunds aktivitetsnivå. dvs att får den bara lite aktivitet så nöjer den sig med det och blir trött fortare än en hund som jämt får nya problem att lösa. om det stämmer så kan det ju finnas en vits med att medvetet lägga henne på en lägre nivå och inte träna så mycket.

Ja, jättetrist! :(

Och ja, det är skitsvårt att få tiken trött. Hon är verkligen helless på livet just nu. Hon är ju van att både motionera en hel del och träna massor och så nu blir det ingenting. Hon får inte ens gå ett lydnadspass. Oavsett om vi kör massor av hjärngympa så har hon ju förbannat massa spring i benen. :crazy:

Jag får helt enkelt göra som Du tipsade om. Hon får bli assistenthund. :D Förberedda henne för att kunna ta hand om mig när jag blir pensionär. :D :angel: Hämta tofflorna, tandställningen och rullatorn. :smirk:

Ja, detta med hur hunden fungerar vad gäller att öka/minska träningsnivån är intressant. Man får ju hela tiden höra att man inte ska träna hunden hela tiden då de kommer att kräva mer och mer. Själv tror jag att de stannar på den nivån som man håller sig till.

ja jag vet inte riktigt vad jag tror. det måste ju ändå finnas en mininmigräns för hur lite en hund kan göra. men vi har också diskuterat det där med att man gärna överaktiverar sin hund, tränar 7 dagar i veckan, lär in nya grejer hela tiden och dessutom lägger till flera timmars motion varje dag. det borde ju skapa stress om något...

äh nu flummar jag runt för mycket. jag har inte tänkt färdigt här ännu.

Ja, någon måtta får det vara på hur mkt man tränar. 7 dagar i v. tycker jag är för mkt egentligen. En vilodag där man bara tar en lugn långpromenad tycker jag gott att man kan ha. Hunden måste ju få en chans att smälta det den lärt sig också.

Själv blev det för mkt för min tik när hon var yngre. Jag kände att jag ville så mkt mer än vad hon orkade då och vad hon skulle orka med i framtiden. Det var då jag köpte hanen. Då får jag träna det jag vill och hundarna får avlastning sins emellan. :D

det är en klar fördel när man har två! bara den korta vilan de får när man byter hund på träningen ökar inlärningsförmågan nåt grymt. fick se ett strålande exempel på det härom dagen när vi tränade "uppsökande av vänster sida", först gick det sådär, sedan vilade hon 5 min, och när hon kom ut fick jag springa ifrån henne för då hade hon fattat vad det gick ut på. så där hade tränaren rätt (igen *suck*), det är egentligen under vilan efteråt som de lär sig.

jag känner också att jag får lägga band på mig ibland. speciellt med L där det går så bra just nu. och det märks inte när han blir trött. tur att jag har M som plockar ner mig på jorden ibland ;)

jag ska försöka tänka lite till och sedan förklara hur jag menar med träning/vila. vi hörs!

tack! nu är jag banne mig här för att stanna. vi kanske ses på någon tävling snart?

cillamuffins skrev:
vi kanske ses på någon tävling snart?

Låter som en jättebra idé! :idea: Men vänta nu...har ingen hund att tävla med så där sprack det! :smirk: Men jag återkommer om några år när jag dels har köpt egen hund och dels att den är klar att tävla med! :)

/Timsetim

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka