Halskotpelare

Buick2001

Trådstartare
Tar upp frågan än en gång.. :)
Jag har en häst som på röntgen visar förändringar i halskotpelaren, i kotorna närmast bogen. Han är endast halt i höger varv (på vänster fram), och visar ingenting på böjorov eller på rakt spår...
Är det någon som har erfarenhet av detta?? Känner mig rätt velig och osäker angående hältan... Och undrar framförallt om möjligheten finns att hältan inte kommer från förändringarna i halskotpelaren.
Någon som har några kloka tips och erfarenheter?
Mvh Josefine

Sv: Halskotpelare

Min häst har pålagringar i halskotpelaren i kotorna närmast bogen. Han är vansinnigt stel när han ska vrida halsen långt åt sidorna och kan tex inte klia sig själv, och har ofta spänningar i halsmusklerna, men är inte halt av det eller verkar ha ont om han rids i en lämplig form. Han kan inte gå allt för samlat.

Min häst hade förstorade halskotpelare på samma ställe. Blev behandlad för diverse hältor under lång tid. Röntgade hals och nacke ganska tidigt,tyvärr missades fynden av första Vetrinären. När jag sökte upp en annan klinik blev han utdömd direkt. Han hade mycket besvär och antagligen ont,så jag valde att ta bort honom. Det finns hästar som kan fungera bra i ridning med denna diagnos,så min sorgliga historia betyder inte att det kommer att gå lika illa för din häst!
Lycka till:)

Jag har en häst med artros mellan 6e och 7e halskotan.
Fungerar helt utan problem, tränas i dressyr och hoppning på hobbynivå. Har tidigare varit tävlingshäst msv dressyr, hoppning och fälttävlan.
Upptäckte artrosen när vi gick omkull helt utan anledning första hoppträningen efter betet förra året. Han snubblade en gång till inom två veckor. Vi åkte till vet och röntgade. Tömkörning i 3 månader och sedan dess har han varit igång, inget mer snubbel.
Min har aldrig varit halt pga detta. Han är dessutom väldigt rörlig i hela sin kropp, och har inga problem att stretcha halsen.

Sen hade jag en fyraåring som jag red där man också hittade pålagringar på halskotpelaren men den togs bort.

Tror det är väldigt individuellt från fall till fall men tyvärr hör man ofta om hästar som blir utdömda pga detta.

Hur gammal är din häst? Hur pass igång är den?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka