J
jahaja77
Visst är det tillåtet att starta med halsförlängare?
Finns det några regler ang. halsförlängare?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är det... om de inte ändrat det påsenaste tiden..jahaja77 skrev:Visst är det tillåtet att starta med halsförlängare?
Fast en halsförlängare ger ju stort tryck i både nacke o mun.jahaja77 skrev:tänkte prova att ha det på min som gärna hoppar eller går i passgång från start.
I volten drar han upp huvudet när han blir het och man får ingen kontakt med honom i startögonblicket för han har huvudet i skyn och då blir det passgång eller galopp.
Sedan när han väl travar så springer man gärna med huvudet lågt, så då tänkte jag att halsförlängare är bättre än springrem, halsförlängaren är väl mer elastisk, så inte springremmen blir så slapp under magen när han springer med huvudet lägre.
Var bara en tanke........sen har jag en halsförlängare och ingen springrem, så då tänkte jag bara prova.....
Vet hästar som startat med halsförlängare, så det borde ju va tillåtet men jag var inte säker.....
Jag kommer ihåg din andra tråd.jahaja77 skrev:Han har käk i hela loppet förutom i starten så ha springer ju inte jättelågt med huvudet.
Hästen i frågan brukar gå i passgång när man rider också och då provade jag halsförlängare och då travade han hela tiden när han inte kunde dra upp huvudet lika högt.
Det är samma häst som det finns en tråd om här på trav-forumet där det står om passgång och galopp från start.
Tryck på nacken blir det väl med springrem också, fast inte lika mycket. För att det ska ge nån effekt av vare sig martingal, halsförlängare och springrem måste det ju bli tryck nånstans, känner inte hästen av den så lär den ju inte hjälpa.
Ska prova så får vi se...
Jag vet inte om man får tävla på det, men en tanke slog mig att du kunde ju testa att använda halsförlängaren som springrem? Alltså sätta den från sele till spärrgrimma och därmed få en väldigt elastisk springrem?jahaja77 skrev:jo, jag fattar precis!
då borde springremmen vara bättre.....
Visst är det härligt med travjahaja77 skrev:tackar....
Vi åkte vid 13.30 ungefär.........stekhett ute och alldeles kvavt. Bil utan AC....
Va med bakom bilen vid 17.45 för han har aldrig startat bakom bil förut. Sen gick han i sista loppet.......åska och spöregn hela tiden, från det att vi kommit fram. Banan var ganska kladdig! På vägen hem regnade det så man knappt såg vägen...var hemma vid 01.30.
Kändes surt om han hade gått passgång bakom bilen så han inte ens fått varit med..