halsförlängare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jahaja77
  • Startdatum Startdatum
J

jahaja77

Visst är det tillåtet att starta med halsförlängare?
Finns det några regler ang. halsförlängare?

Sv: halsförlängare

jahaja77 skrev:
Visst är det tillåtet att starta med halsförlängare?
Finns det några regler ang. halsförlängare?
Ja, det är det... om de inte ändrat det påsenaste tiden..
Inga regler vad jag vet, men frågan är varför man vill ha det i lopp? :confused: :crazy:

tänkte prova att ha det på min som gärna hoppar eller går i passgång från start.
I volten drar han upp huvudet när han blir het och man får ingen kontakt med honom i startögonblicket för han har huvudet i skyn och då blir det passgång eller galopp.
Sedan när han väl travar så springer man gärna med huvudet lågt, så då tänkte jag att halsförlängare är bättre än springrem, halsförlängaren är väl mer elastisk, så inte springremmen blir så slapp under magen när han springer med huvudet lägre.
Var bara en tanke........sen har jag en halsförlängare och ingen springrem, så då tänkte jag bara prova.....
Vet hästar som startat med halsförlängare, så det borde ju va tillåtet men jag var inte säker.....

jahaja77 skrev:
tänkte prova att ha det på min som gärna hoppar eller går i passgång från start.
I volten drar han upp huvudet när han blir het och man får ingen kontakt med honom i startögonblicket för han har huvudet i skyn och då blir det passgång eller galopp.
Sedan när han väl travar så springer man gärna med huvudet lågt, så då tänkte jag att halsförlängare är bättre än springrem, halsförlängaren är väl mer elastisk, så inte springremmen blir så slapp under magen när han springer med huvudet lägre.
Var bara en tanke........sen har jag en halsförlängare och ingen springrem, så då tänkte jag bara prova.....
Vet hästar som startat med halsförlängare, så det borde ju va tillåtet men jag var inte säker.....
Fast en halsförlängare ger ju stort tryck i både nacke o mun. :crazy:
Kanske du ska testa en martingal eller en halsförlängare med mer elastitiet, de flesta har ju en bit gummi för att den inte ska vara helt stum och då påverkas ju iallafall inte munnen.
Och springer han verkligen så lågt med huvudet att det finns en risk att han snubblar på springremmen så är det nog lika illa med en halsförlängare..

Han har käk i hela loppet förutom i starten så ha springer ju inte jättelågt med huvudet.
Hästen i frågan brukar gå i passgång när man rider också och då provade jag halsförlängare och då travade han hela tiden när han inte kunde dra upp huvudet lika högt.
Det är samma häst som det finns en tråd om här på trav-forumet där det står om passgång och galopp från start.
Tryck på nacken blir det väl med springrem också, fast inte lika mycket. För att det ska ge nån effekt av vare sig martingal, halsförlängare och springrem måste det ju bli tryck nånstans, känner inte hästen av den så lär den ju inte hjälpa.

Ska prova så får vi se...

Håller helt med Humlan :bow:
Du får ju anpassa längden på käken,så han inte kan springa så lågt med huvudet,och använda springremm,vad beträffar passgången,låter det mer som han är för lätt i balansen.

Halsförlängare är möjligen att testa i träning,men om han går för lågt med huvudet,och samtidigt viker in näsan,kan han få problem att få luft......Något som ju är lättare att reglera i ridning,det halsförlängaren är ämnad för.

Det handlar inte om balansen.

Han HAR käk i loppet så han springer ju inte med huvudet mellan knäna, och en halsförlängare är mer elastiskt än en springrem, iallafall den jag har, så därför bör den hjälpa när han blir stjärnkikare i starten, sen finns den bara till.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, jag har ingen aning, eftersom jag inte provat, men tyckte bara att springremmen känns för fast och att den lättare blir hängig när han sänker huvudet.

jahaja77 skrev:
Han har käk i hela loppet förutom i starten så ha springer ju inte jättelågt med huvudet.
Hästen i frågan brukar gå i passgång när man rider också och då provade jag halsförlängare och då travade han hela tiden när han inte kunde dra upp huvudet lika högt.
Det är samma häst som det finns en tråd om här på trav-forumet där det står om passgång och galopp från start.
Tryck på nacken blir det väl med springrem också, fast inte lika mycket. För att det ska ge nån effekt av vare sig martingal, halsförlängare och springrem måste det ju bli tryck nånstans, känner inte hästen av den så lär den ju inte hjälpa.

Ska prova så får vi se...
Jag kommer ihåg din andra tråd. :D
Självklart blir det tryck, frågan är bara hur trycket påverkar hästen.
En halsförlängares funktion är ju just trycket i nacken för att hästen ska sänka huvudet, dessutom går ju trycket igenom munnen och i lag med en käk, får du ju ett helt fel tryck. Trycket i nacken blir ju väldigt stort, samtidigt som bettet dras neråt och detta blir konstant :crazy:
En martingal ger ju tryck i munnen, men rätt ansatt har den ju funktionen att hästen inte slår upp huvudet, men i låg form med huvudet så "finns den ju bara" och ger inget tryck.
En springrem även den rätt ansatt ger tillviss del tryck i nacken, vilken den oxå ska, men när hästen sänker huvudet så hänger ju även den oxå där, dessutom slipper du ju det konstanta trycket i hästens mun.
Hoppas du fattar vad jag menar *svammlar*

jo, jag fattar precis!

då borde springremmen vara bättre.....

jahaja77 skrev:
jo, jag fattar precis!

då borde springremmen vara bättre.....
Jag vet inte om man får tävla på det, men en tanke slog mig att du kunde ju testa att använda halsförlängaren som springrem? Alltså sätta den från sele till spärrgrimma och därmed få en väldigt elastisk springrem? :idea:

hmm.....den kanske blir lite lång......men med saxens hjälp så ;)

Man borde ju få tävla me den, det blir ju som en springrem.......fast man vet aldrig.....

Jag såg en häst som hade halsförlängare i start på Rättvik idag så det borde ju vara tilllåtet.
Rider du hästen med halsförlängare? Du kan ju prova att lägga på den men inte dra den genom bettet utan trä den genom en spärrgrimma, så har jag haft på en häst och det funkade kanon.

Låter ju vettigt detta att låta den löpa genom spärrgrimman.
Jag personligen tycker man skall vara m.k.t. kritisk i användandet av olika fixeringar(även om de är av gummiband),med tanke på travaren ofta korta trekantiga hals,och se upp så att den inte får svårt att andas.

Det är tillåtet att använda halsförlängaren.

Jag har gjort just det, klippt av halsförlängaren och använder den som en springrem, det funkar lika bra med en cykelslang.

Bild finns här den svarta hästen nr 14. "Knulen" mitt på remmen är en knut eftersom remmen blev lite för lång.

Igår startade min pålle och jag provade att ha springremmen innanför förbygeln.
I värmningen funkade det super, inte en tendens till passgång. Var med bakom bilen i provstarten och det gick bra, ingen passgång alls.
Kusken sa sen att jag kunde länga springremmen lite, så jag längde den 2 hål..
När de körde upp bakom bilen ser jag att min häst går i passgång ca 50 meter bakom bilen.... :eek: :eek: :eek:
Kusken fick stanna upp nästan helt och sen börja trava igen och då travade han......kändes som en sten föll från mitt hjärta.....
Ska spänna åt springremmen igen till nästa start, tror faktiskt att den hjälpte trots att han gick lite passgång.
Satte den innanför förbygeln för att den inte skulle hänga ner när han sänker huvudet .
Han blev femma iallafall!

tackar.... ;)

Vi åkte vid 13.30 ungefär.........stekhett ute och alldeles kvavt. Bil utan AC....
Va med bakom bilen vid 17.45 för han har aldrig startat bakom bil förut. Sen gick han i sista loppet.......åska och spöregn hela tiden, från det att vi kommit fram. Banan var ganska kladdig! På vägen hem regnade det så man knappt såg vägen...var hemma vid 01.30.
Kändes surt om han hade gått passgång bakom bilen så han inte ens fått varit med.. :crazy:

jahaja77 skrev:
tackar.... ;)

Vi åkte vid 13.30 ungefär.........stekhett ute och alldeles kvavt. Bil utan AC....
Va med bakom bilen vid 17.45 för han har aldrig startat bakom bil förut. Sen gick han i sista loppet.......åska och spöregn hela tiden, från det att vi kommit fram. Banan var ganska kladdig! På vägen hem regnade det så man knappt såg vägen...var hemma vid 01.30.
Kändes surt om han hade gått passgång bakom bilen så han inte ens fått varit med.. :crazy:
Visst är det härligt med trav ;) :angel:

Det är en konstig hobby.....och dyr...
Då är man överlycklig över de kronor han tjänar, men vad kostar han då?
tänker inte börja räkna, jag älskar ju honom! :love: :D

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
453
Senast: Pegasus63
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V