Halsförlängare/gummisnodd

A

Anna-halvblod

Hej!

Vad tycker ni om halsförlängare? Bra/dåligt? Om ni tycker den är bra, när märker man att det är dags att sluta rida med den?

Jag har en 17årig halvblodsvalack, som är 176 och ca 700 kg, han har inte blivit riden "ordentligt" de senaste åren, och lagt sig till med olater som att gå med huvudet mycket högt och vara allmänt jättestel och stark i nacken/halsen. Min tränare sa till mig att rida och longera med halsförlängare ett tag tills han upptäcker att det är "skönare" att arbeta med ryggen. Men, när märker jag detta?? (skall fråga min tränare igen också vad hon säger:))

Sv: Halsförlängare/gummisnodd

Halsförlängare är i mitt tycke den sämsta hjälptygeln. Jag har ridit hästar som gått med halsförlängare och det enda halsförlängaren verkar åstadkomma är att hästen tappar framåtbjudningen och hamnar på bogarna.

Varför har hästen inte blivit riden den senaste åren? Har den blivit kollad av veterinär?

När jag tömkör använder jag ibland chambon.

Senast ändrad:

Han är kollad av veterinär:) Inget fel med honom, utan flera olika ägare som inte brytt sig om honom när det kommer till ridningen, han har mestadels ridits promenadridning de senaste åren, men det är inget fel på honom, förutom bristande kondition och styrka. Jag har dock ökat på träningen senaste halvåret så han är inte helt omusklad:)

Tycker man ska undvika hjälptyglar så mycket som möjligt, men det går inte alltid!

Håller med ovanstående, halsförlängare är det sämsta! Man kan lätt luras att det går så bra med en sådan, och sen vips utan att man vet det så har man ridit för länge med den.

Hästar ska inte gå en längre tid med hjälptyglar tycker jag, förutom martingal för det kan jag tycka är lite utanför klassen för den är så "snäll" men funkar bara i syftet om hästen drar upp huvudet.

Undvik halsförlängare och jobba på riktigt istället med en tränare, är skonsammare och bättre för hästen. Det går alltid utan!

Lycka till!

Jag gillar INTE halsförlängare alls. Hästarna lär sig att "knäppa av" i nacken för att komma undan resårens inverkan, samtidigt som den ger en häst som blir seg i munnen pga att resåren segdrar i munnen på hästen hela tiden.

Jag rider helst utan hjälptyglar, men när jag använder hjälptyglar så blir det gouge eller graman, vill att hästen ska känna att den får eftergift när den söker sig rätt.

Det funkar inte med en vanlig martingal, som hindrar hästen från att bli stjärnkikare??

Jag hade inte använt halsförlängare vid longering, har svårt att tänka mig hur denna skulle kunna bidra till något vettigt jobb. Däremot brukar jag använda inspännsingstyglar när jag longerar. De spänns löst, bara något hål och sedan är jag mycket noga med att hästen jobbar på bakifrån och bär sig själv. Den får aldrig hänga i inspänningen eller linan. Tycker detta är en utmärkt hjälp, man kan också variera höjden på inspänningen, om hästen gärna vill bli för låg i formen så sätter man inspänningstyglarna lite högre upp, tvärtom om hästen gärna vill bli lite för hög.
Min förra häst hade mycket problem med sin lååånga rygg i början av utbildningen och då var longeringen med en lätt inspänning till stor hjälp, varierat med tömkörning. Hon byggde upp sin kropp men utan att ha belastning från mig på ryggen.

Så mitt tips är longering med en lätt inspänning där hästen jobbar på rätt bakifrån och inte blir framtung, tömkör. Och rid utan hjälptyglar, försök arbeta hästen i en låg men rund form och använd mycket halvhalter, övergångar och tempoväxlingar. "Motorn" måste igång.

Senast ändrad:

Tack för alla tips!

Jag skall pröva med martingal, men framför allt longering med inspänningstyglar och tömkörning. Så bra med lite tips och idéer hur man skall komma framåt.

På ridskolan rids några hästar i "snodd", eftersom de bara drar på annars och kör upp huvudet, ignorerar ryttaren... men efter att ha ridit en ponny först med snodd (han var jättestark i munnen, och ville verkligen inte arbeta, sprang på snabbt men ändå utan framåtbjudning kändes det som) och sen utan (för annan ridlärare och i hoppning) där han visserligen fortfarande inte var riktigt min idé av en "drömponny", men mycket trevligare att hålla på med, så tycker jag att det är rätt onödigt/dåligt (vilket de ovan radan sagt).

Tycker den är usel, hästarna går ofta och "hänger" lite i den eller så trycker dem emot. Känsligare häst brukar bara kröcka nacken.

Gammeldags, borde slutas säljas och tillverkas.

Vid longering använder jag inspänningstyglar, min häst funkar super bra på det och slappnar verkligen av.

Testa att sätta på svanskappa på gjorden. Det hjälper hästen att lyfta svansen lite och där med slappna av i ryggen och bli mer elastisk. Själv klart inte hårt spänd, ska inte tvinga upp hästen svans men mer som en lite hjälp. Dessutom hålls gjorden på plats bättre.

Senast ändrad:

Tyvker gummisnodd är usla.
Hellre inspänningstyglar . Helst inget av det.

Har du provat att longera fram honom med inspänningstyglar och sedan plocka av dom och rida? Låt honom galoppera ett par varv i både höger och vänster i bra tempo, inte gå och sega och sitt sen upp och rid.
Äldre hästar som inte ridits så mycket blir ju naturligtvis stelare (det vet man ju med sig själv att är man otränad och börjar träna så känns det ganska mycket) och ibland tycker jag faktiskt man får försöka hjälpa sig själv lite för att båda ska slippa tas ut så extremt i en igångsättning.

Sen tycker jag att det bästa sättet att få bukt med stelhet i allmänhet är varierad ridning, lägg in mycket olika former av motion till en början, skogen, cavaletti, dressyr, gymnastikhoppning o.s.v., jag har en häst som lätt blir stel av div. olika orsaker och sen vi började med mer varierat arbete är det mycket bättre. Han är dressyrhäst och tränar ändå hårt men jag ser till att han får komma ut i skogen, klättra och vi arbetar mycket med galoppbommar. Sen är vila precis lika viktigt som att de rör sig, de kan inte bara gå och gå och gå, däremot så kan en dag med bara skritt i skogen vara en vilodag för mig.

Jag säger som många andra, halsförlängare verkar inte så bra har inte sett något posetivt kommit utav att man använder det. Har vissserligen bara provat på en enda häst efter att min tränare föreslog det, slutade med att jag bad henne ta av den igen för hästen blev bara stelare och gick emot istället för att arbeta rätt. Vi löste det helt utan hjälptyglar istället, och hon är jättefin nu :love:

Har också sett att min medryttarhäst bara knäpper av i nacken och hamnar på bogarna när hon rids med snodd. Fungerar inte alls. Utan går hon mycket bättre.

Det är olika från häst till häst vilka det passar på tycker jag.
En b-ponny som jag red fick jag alltid rida med gummisnodd på i dressyren, och gå gick han hur fint som helst, men utan kunde jag inte få honom o jobba alls.
Min egna häst, en unghäst funkar det inte alls på. Han krullar bara ihop nacken o det funkar inge vidare.
Sen en ridtravare som vi ska låna, den slår väldigt mycket med huvudet, men med snodd går hon mer stadigt, eftesom hon inte är riden på ett tag.
Så jag tycket det är olika från häst till häst.. :)

Jag gillar inte heller snodden. Som många redan sagt så hänger dem sig i den eller så lär dom sig att bara gå och kröka på nacken utan att bära sig och verkligen jobba. Man ser spec ovana ryttare rida med dessa och tror att hästen går i form bara för att den böjer på nacken lite fint ;)

Testa inspänningstygel när du longerar. Graman kanske när du rider eftersom du kan välja att använda den eller inte, då bara låta den hänga löst. (typ lura hästen lite så det arbetar rätt och får upp lite rygg/rumpmuskler så den sen orkar bära sig utan hjälp.)

Vad händer om du rider utan? Stretar han bara emot unter ett helt ridpass eller går han bara med huvudet upp i början?
För gör han det bara innan han blir varm/mjuk i musklerna så skulle jag strunta i hjälptyglar. Tillslut komme rhan ju sluta tjafsa när han vett att han inte kommer undan heller :)

jag håller med de flesta här inne att gummisnodden är värdelös, specellt vid longering.
Jag har provat den på min häst en gång och hon vägrade svänga, hon förstod inte varför det brog åt båda hållen..

Om jag använder nån hjälptygel så är det en chambon, den har jag använt lite på mitt fullblod som kan dra med huvudet och bli väldigt hög och stark.
Den skutar ju verka när han går i rätt form.

Hej!

Vad tycker ni om halsförlängare? Bra/dåligt? Om ni tycker den är bra, när märker man att det är dags att sluta rida med den?

Jag har en 17årig halvblodsvalack, som är 176 och ca 700 kg, han har inte blivit riden "ordentligt" de senaste åren, och lagt sig till med olater som att gå med huvudet mycket högt och vara allmänt jättestel och stark i nacken/halsen. Min tränare sa till mig att rida och longera med halsförlängare ett tag tills han upptäcker att det är "skönare" att arbeta med ryggen. Men, när märker jag detta?? (skall fråga min tränare igen också vad hon säger:))

tycker du absolut inte ska rida med nån hjälptygel. Isf med martingal, den gör ju så hästen inte kan dra upp huvet. Rid hästen med sitsen. Rider du med hjälptyglar lär du dig inte så mycket på och hästen kröker bara på nacken..alltså ingen bakbensaktivitet. Börja med att lösgöra hästen. ställa inåt och ha alltid stöd på yttertyglen. det är inte viktigt att hästenm går i form i början utan att han är böjd och blir lösgjord. rid hästen alltid lite böjd, det är lättare för hästar att arbeta om den är lite böjd. Du lär märka när hästen kommer upp med ryggen.
lycka till!

Min ponny lär sig komma undan den genom att använda underhalsen och knäpper av ryggen. :devil:

Kan hålla med om vad de flesta säger om gummisnodd; eftersom den är så elastisk ger den aldrig hästen någon riktig eftergift... Om du behöver en hjälptygel, är thiedemantygel en mild sådan. Som alltid är det viktigt att den sitter rätt, bara, men är du osäker kan din tränare säkert hjälpa dig.:)

Sedan (och för säkerhets skull ;) ) vet ju både du och jag att hjälptygeln bara ska användas för att komma in på rätt spår, resten måste fixas med bra ridning :bump:

Lyca till

Jag är emot.
Anledningen är att det:
-är fusk
-ofta ger upphov till spänning istället för avslappning
-den är för kort för stora hästar och hästen drar in halsen för mkt
-den får hästen att lägga mer vikt på framdelen då huvudet kommer framåt-neråt utan en egentlig balans i resten av hästens kropp
-den får ryttaren att fokuera alltför mycket på hästens framdel och det resulterar i en framtung häst (och ryttare ibland)

Spara pengarna och köp lektion av en bättre tränare! ;)

Jag undrar mest över varför den kallas "halsförlängare" när den snarare borde heta "halsförkortare"! ;)

Jag är emot hjälptygar (som egentligen borde kallas stjälptyglar ;) ). Formen ska komma bakifrån alltså är det rätt dumt att börja i andra ändan.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
16
· Visningar
948
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama