J

jack4life

Min katt vägrar ha halsband på sig! Sist så fastnade hon med bakbenet inkilat mellan halsen och halsbandet när hon försökte klia av sig det! Och eftersom hon har ganska lång päls(hon måste vara nån norsk skogskattkorsning!;p) så tror de flesta familjer på våran gata att hon är en vildkatt! Kan man vänja henne med halsband eller vad ska man göra?

tacksam för svar.

Sv: halsband

Märk henne i örat, då syns det bättre att hon har en ägare, utan halsband. Det finns även säkerhetshalsband som släpper om de fastnar.

Öronmärkning är väldigt bra. Men det kan också gå att vänja henne. Har lyckats vänja alla mina missar, stora som små.

Det tar sällan så lång tid.

Öronmärk eler chippa. Eller både och. :)

Halsband med snäpplås rekommenderar även jag. Det kan gå åt många innan kissen vant sig, men finns billiga för 20 kr i dagligvaruaffärer. PM:a mig kan jag berätta vilket märke.

Du får gärna skriva i vilken dagligvaruaffär det finns för runt tjugolappen då min kisse har tappat bort några stycken och det vore bra att ha några i reserv tills grannarna hittar de gamla igen. ;)

Hehe ja jag vill ju inte göra reklam... :bow: Det får den med 32 118 inlägg göra... :D

Och märket är Best Friend, det glömde du... ;)

Den senaste katten jag hade var en vuxen hittekatt som jag satte halsband på. Det var inte populärt kan jag säga! Men jag var envisare en han var sur så ut fick han inte gå utan halsband. En dag kom han hem lycklig som bara den, utan halsband så då gav jag upp. Han var en sån som knappt lämnade tomten heller och helst ville vara ute när någon var med.

Men om du lyckas bättre en vad jag gjorde så välj ett halband som den kan komma ur om den fastnar. Känner en som fick sin katt strypt av ett stumt halsband. Katten hängde död i ett träd, han hade fastnat i en gren när han skulle hoppa ned troligt vis. :cry:

Hm då borde nog jag också öronmärka min.. Har nästan samma problem som TS. Min katt hatar sitt halsband, han fösöker etfter mycker rus och hopp runt runt, att slicka av det :mad: Detta resulterar i att halsbandet sitter i munnen sen och han får inte loss det... tills jag kommer och knäpper av det :smirk: Men halsbandet är bästa leksaken nu! :) han kan kuta i timmar efter det haha :rofl:

Grannarna mina tror också att min katt är herrelös... (Lite OT: De knackade på dörren en dag när de fick reda på att han hade ett hem och berättade att de avmaskat honom och tänkte köra honom till veterinären eller katthemmet... :crazy: Han ser ja... lite skum ut.. Nån blandning mellan typ och skogskatt kanske...:crazy::rofl:)

Så jag tackar för alla tips också! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 345
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 915
Senast: EmmaW
·
Katthälsa Hej! Min katt som är 1,5 år gammal smaskar med munnen och jag vill veta varför, jag har sökt på google men där är förklaringarna...
Svar
1
· Visningar
11 135
Senast: Ruben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama