Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så olika det kan vara Själv tycker jag ofta att det är obehagligare att möta folk som har hundarna i halsband jämfört med när hundarna är i sele, för det är så extremt vanligt att folk har halsbanden för löst. Att hundarna inte tar sig ur halsbanden pga det verkar bero på tur eller att hundarna är för korkade för att fatta hur de gör Med det sagt så är det ju också väldigt vanligt att folk har felsittande selar också...Tycker ofta passformen är sämre på sele, de glider snett eller låser bogen tex. Jag tror inte det är farligt alltså, men det är knappast bekvämare än halsband (plus ev snedbelastning då).
Sen har folk ofta betydligt sämre kontroll över hunden iom att du inte har koll på var huvudet tar vägen och att hunden blir ju otroligt stark när den kan lägga hela sin vikt i selen vilket gör att folk ofta har svårt att hålla hunden.
Jag har alltid kört halsband främst på alla mina. Ingen av dem har dragit eller haft problem på ngt vis.Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför?
Jag använder halsband men vet inte riktigt varför. Har alltid haft det och bara kört på det.
Jag kan tycka att de selar som har d-ringen längre bak än mellan/precis bakom skuldrorna ger dålig styrning. Vissa selar är extra långa och fortsätter ut en bit ut på ryggen och där sitter kopplet fast längre bak. Då är det mycket framdel som kan röra sig och mycket hund som kan nå fram trots kort koppel.Så olika det kan vara Själv tycker jag ofta att det är obehagligare att möta folk som har hundarna i halsband jämfört med när hundarna är i sele, för det är så extremt vanligt att folk har halsbanden för löst. Att hundarna inte tar sig ur halsbanden pga det verkar bero på tur eller att hundarna är för korkade för att fatta hur de gör Med det sagt så är det ju också väldigt vanligt att folk har felsittande selar också...
För egen del hade jag absolut sämre kontroll på hundarna precis när jag gick från halsband till att ha sele, just för att jag inte hade samma "koppelkontroll" som innan. Men, det jag snabbt insåg var att jag med sele var tvungen att hitta nya sätt att kommunicera på och den lydnad jag fick senare med sele var långt mycket bättre än vad jag någonsin hade tidigare. Det var väldigt trevligt.
Så länge du inte har vanlig sele så är det lugnt Med tex en vanlig y-sele räcker det med att du försöker dra med hunden lite när den nosar på marken för att selen ska åka över huvudet och så är din whippet lös. Och ja, det även på selar som sitter rätt.Vet inte riktigt hur det blir med nästa (whippet). De flesta vintisar jag träffar har sån där rymningssäker sele med dubbelt band över magen - finns nog en bra anledning till det…
Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför?
Jag använder halsband men vet inte riktigt varför. Har alltid haft det och bara kört på det.
Det måste jag kolla upp, jag har aldrig reflekterat över det!Jag kan tycka att de selar som har d-ringen längre bak än mellan/precis bakom skuldrorna ger dålig styrning. Vissa selar är extra långa och fortsätter ut en bit ut på ryggen och där sitter kopplet fast längre bak. Då är det mycket framdel som kan röra sig och mycket hund som kan nå fram trots kort koppel.
Men annars håller jag med du att det är en vana.
Sele med knäppning fram tycker jag att jag har mer koll på 50 kg hund. Småhundar får välja och de vill oftast ha sele, men den måste ju passa. På små knäpper jag i ryggenTycker ofta passformen är sämre på sele, de glider snett eller låser bogen tex. Jag tror inte det är farligt alltså, men det är knappast bekvämare än halsband (plus ev snedbelastning då).
Sen har folk ofta betydligt sämre kontroll över hunden iom att du inte har koll på var huvudet tar vägen och att hunden blir ju otroligt stark när den kan lägga hela sin vikt i selen vilket gör att folk ofta har svårt att hålla hunden.
Jag håller inte med, tycker många lär sig parera det. Plus att jag inte gillar att de dras snett hela tiden, men det är som sagt en smaksak. Folk får använda vad de vill så länge de har koll på sin hund.Sele med knäppning fram tycker jag att jag har mer koll på 50 kg hund. Småhundar får välja och de vill oftast ha sele, men den måste ju passa. På små knäpper jag i ryggen
Ville bara lägga till det med knäppning fram. Men sen kom jag på att en annan bra grej är att det inte är lika lätt ta sig ur för min hund. Han backar ur halsband.Jag håller inte med, tycker många lär sig parera det. Plus att jag inte gillar att de dras snett hela tiden, men det är som sagt en smaksak. Folk får använda vad de vill så länge de har koll på sin hund.