hals eller inte...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lois_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 852
L

lois_83

hals på täcket eller inte ,,, vad tycker ni?? För-och nack delar,,

Sv: hals eller inte...

Jag ser bara fördelar med det.

Det regnar inte in i bogen (som mina hästar för övrigt hatar!)
Täcket sitter ofta bättre då hästen bär upp täcket med hela halsen istället för enbart på manken.
Hästen blir inte lerig i hela manen vilket kan vara ganska svårt att få rent utan att duscha och det vill man ju helst inte göra FÖRE ridturen.

Nackdelar:
Ska jag nämna någon så blir manen lite platt. Men det gör inget på min häst för hennes man står annars rätt ut.

Ett mellanting, jag föredrar halvhals. Brukar vara bättre passform än de helhalstäcken jag har i min ägo, skyddar bättre vid regn och väta än täcke utan hals och funkar bra till hästar som är svåra att hitta vanliga täcken med bra passform vid bogen, precis som Mitrolle beskriver. Mina helhalstäcken är antingen för smala/tajta, för korta, eller har taskig knäppning i halsen, så de irriterar hästen mer än de gör nytta. Så jag röstar för halvhals:)

Jag ser mest fördelar med halstäcken (som utetäcken, gillar det inte som innetäcken) Har helrakad häst som håller sig torr och ren med halstäcke. Det enda negativa är att det förstör mannen lite. Unghästen går utan halstäcke och i går när det regnade hela dagen var hon genomblött framme på bogen när det runnit innanför. Är inte så förtjust i halvhalsar, tycker att dessa förstör mannen mest av alla.

Jag har ett täcke med avtagbar helhals och jag ser bara fördelar med det, just som dagar när det regnar hela dagen så blir han inte blöt utmed bogen pga att det runnit etc. Min häst är helrakad och en äldre herre som lätt blir stel så det känns på så vis skönt att veta att han är torr på hela kroppen...
Sen är det ju fördelen också, precis som Mitrolle skrev, att manen inte blir helt lerig när han rullar sig...men det är bara ett extra plus...
Jag har även några vintertäcken med halvhals och dessa sitter jättebra på min häst utan att skava bort manen.

Så jag kommer försöka hitta fler täcken med helhals i framtiden! Hoppas fynda några på Globen nästa vecka...

Ser mest fördelar faktiskt:
+ hästen avskyr när det regnar, men med halstäcke på går han villigt ut i hagen iaf. Han är ju helklippt så har i princip noll skydd.
+ hästen är alltid torr o ren
+ halstäcken tenderar att sitta bättre på min häst, de kasar aldrig bakåt o stramar runt bogen

- sliter lite mer på manen, men det gör ju iofs vanliga täcken också. Värst upplever jag halvhals täcken..
- inga innetäcken med hals, kan ju inte vara så skönt att ligga o sova med...

Jag ser bara fördelar med det.

Det regnar inte in i bogen (som mina hästar för övrigt hatar!)
Täcket sitter ofta bättre då hästen bär upp täcket med hela halsen istället för enbart på manken.
Hästen blir inte lerig i hela manen vilket kan vara ganska svårt att få rent utan att duscha och det vill man ju helst inte göra FÖRE ridturen.

Nackdelar:
Ska jag nämna någon så blir manen lite platt. Men det gör inget på min häst för hennes man står annars rätt ut.

Kan bara hålla med! :)

Min pålla blir grymt irriterad när det rinner vatten från halsen ner under täcket, men med halstäcke slipper hon det.

Kan bara hålla med! :)

Min pålla blir grymt irriterad när det rinner vatten från halsen ner under täcket, men med halstäcke slipper hon det.

Min blir inte bara irritera. Han fryser så han skakar! Kan ta exemplet igår. 10+ och regn och blåst. Pålle går med 300gr fodrat utetäcke. Tar in honom. Givetvis har det regnat in i bogen. Pålle fryser så han skakar och kutar rygg:( På med dubbla fleece!

Nu blir det inge mer utan hals i vinter! All heder åt halstäcken så fort det kommer något från himlen. Inne behövs det ej enligt mig.

Ser en nackdel. Sliter på manen!

hals på täcket eller inte ,,, vad tycker ni?? För-och nack delar,,

Fördelar:
Hästen blir inte blöt på halsen. (om det nu är negativt vilket det på många är).
Det rinner inte in vatten på bogen lika lätt.
Lättare att borsta.
Det går att ha tunnare täcken om hästen har hals (på vissa).

Nackdelar:
Det skaver på manen vilket kliar för hästen = okomfortabelt.
Hästen får inget solljus i pälsen över huvud taget (förutsatt att det är sol).
Hästen blir varmare eftersom den har mer täcke på sig.
Hästarna får svårare att klia manke och utöva sina naturliga sociala beetenden (liten påverkan).

Det jag tänkte på såhär spontant.

Inte om de har blankt innertyg ;)
Chili går alltid med halstäcke på vinterhalvåret och
han har lång o fin man. Använder även pälsglans som
en extra åtgärd :)

Jo det skaver bort manen endå. Mina har enbart hals med glansigt foder och deras manar blir bortskavda i alla fall. Sen försvinner den inte helt men blir tunnare.

Min blir inte bara irritera. Han fryser så han skakar! Kan ta exemplet igår. 10+ och regn och blåst. Pålle går med 300gr fodrat utetäcke. Tar in honom. Givetvis har det regnat in i bogen. Pålle fryser så han skakar och kutar rygg:( På med dubbla fleece!

Nu blir det inge mer utan hals i vinter! All heder åt halstäcken så fort det kommer något från himlen. Inne behövs det ej enligt mig.

Fast en häst som skakar fryser inte. Så länge den skakar är den varm. Hästen fryser enbart så som människor gör när den inte har något hull och underhudsfett alls. Så länge det finns fett som ombildas till energi under skakningen så fryser hästen inte.

Däremot är det självklart att man måste vidta någon form av åtgärd om hästen skakar så som mat eller täcke. Den visar att den tycker det är för kallt runt den men den fryser faktiskt inte.

Lite off topic.

Ja när han e blöt, kall å skakar så får han torra täcken på sig.

Senast ändrad:

Håller med de övriga. Bara positivt med hals.
Mitt Shires Stormcheeta skaver int det minsta på min herres man.
Min häst är så sjukt frusen av sig, hade ett vintertäcke utan hals på honom (400g) och han var ändå inte nöjd. Ställd päls, spänd osv. Slängde på honom ett annat vintertäcke, även det med 400g men med hals och allt var bra, nöjd och glad häst som helt plötsligt tyckte att det var okej att gå ut i regnet.
Så det är bara halstäcken som gäller för min herre, så länge det är blött och ruggigt väder.

jag ser bara fördelar förutsatt att den är välanpassad (många täcken har alltför trånga halsar) och sitter fast i täcket. med lösa halsar finns det alltid en risk att dom lossnar och glider över huvudet på hästen. men ett bra helhalstäcke är guld värd! det gör enorm skillnad för hur hästen klarar av regn, vind och kyla. märks tydligt att dom är mkt mer oberörda av vädret med hals än utan.

skaver på manen gör dom dock. men det beror lite på hur hästen är byggd, på min stora sliter dom väldigt på manen men på ponnyn knapt alls.

använder endast shires/tch halstäcken. förutom insekttäckena som är från horseware.

Jag tycker fördelarna väger över nackdelarna med halstäcke!
Tycker bäst om de som är fastsydda, de lösa tycker jag åker runt lite mkt.

FÖRUTSATT att det sitter som det ska, alltså inte är för trånga lr felformade.
Gillar shires täckena, de är rymliga även för bredhalsade hästar som min ena.
Inget skav i manen eftersom den är rätt sydd och den är nylonfodrad.
Enda som jag kommer på är att manen blir platt, men det gör inte så mkt på min ena eftersom hon ser ut som ett troll annars.

Jag kör helst utan helhals, av de anledningar quigly nämner. Kan jag slippa linda in i bomull (med halstäcke och doningar) undviker jag gärna. Tyvärr har vi provat två år att bara ha halvhals på fullblodet, och det har resulterat i att han vid varje väderomslag höst går ner rejält i vikt, trots fri tillgång på foder (som han också äter). Den stora skillnaden blev när vi lade på halstäcket, då har han också kunnt gå ute betydligt längre än innan (han börjar springa som en dåre när han fryser eller vantrivs på annat sätt).

Till den hästen är jag alltså helt FÖR halstäcke ute, det gör att han kan vara ute 10-12 timmar/dag, något jag ser som en otrolig fördel. De andra hästarna får nöja sig med "vanlig" halsskärning eller halvhals i de fall det passar bättre.

Till min häst är halstäcke bara till fördel, framförallt på regntäcket. Visst, manen slits en smula men det tycker jag är en bagatell i jämförelse med att han skall stå ut med att det rinner in regnvatten från halsen in under täcket.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Ska införskaffa mig ett flugridtäcke eftersom hästen blir helt stissig av alla insekter som är runt om. Men vilket är det bästa? Han är...
Svar
2
· Visningar
395
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Är på jakt efter täcke med regnrygg och med nät på sidorna! Har tidigare haft Rambo summer men upplever det som tungt och tjockt så...
Svar
18
· Visningar
978
Senast: fio
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
250
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka