HÄLP - klåda i man- och svansrot

Trevita

Trådstartare
Islandsfolk och andra med erfarenhet från klåda, ge mej råd är ni gulliga!
Min tvååring kliade sig i höstas när jag tog in från betet så pass att han skavde av sig all päls i svansroten + mankammen. Det gick till slut över och han började igen för kanske en månad sedan. Har tagit träckprov som visat 0 parasiter. Har provat med AVS 14 som väl hjälpt något, men inte är han "klifri" på långa vägar. Har för 4 dgr sen köpt Aloe Vera Quick Spray m Niem och kan väl inte säga att jag märkt något ännu iaf. Han får som små finnar som spricker, "varar" lite, men är torra, men det är helt klart de som kliar. Veterinären hade väl just inget annat förslag mot klådan så här i första hand än Aloe Vera. Vad tycker ni det låter som? soleksem? knott? Vi har både ock :eek:
Just finnarna, tyder de på att det är något särskilt? Har ni haft liknande? Har tänkt köpa Nylanders hästkräm också, men jag ska väl ge Aloen några dagar till, annars vet jag ju inte vilket som hjälper. Pälsen i svansroten är helt borta, kommer den tillbaka? Det är inga riktiga sår i huden utan bara de här acneliknande grejerna som spricker...

Låter som det sommareksem min islandshäst har. Han är med största sannolikhet allergisk mot knott (kliar sig enbart sommartid och bara när han går på bete - betydligt mer insekter ovanför gräset än på andra ställen!).

Jag använder Nylanders hästkräm, som jag smörjer in i mankam och svans varannan - var tredje dag. Jag tvättar också man och svans grundligt med grönsåpa ca var 10:e dag. Det känns som om grönsåpan har väldigt bra effekt mot klådan, och Nylanders gör att små sår/krustor försvinner snabbt (och inga nya bildas!).

På natten bor min häst i grushage och äter hö, på dagen går han på gräs och betar. Han har också eksemtäcke på sig dygnet runt, vilket gör att insekterna inte kommer åt honom så bra, och i skapet och insidan låren smörjer jag med Nylanders (som också verkar ha bra "avskräckande" effekt på insekter).

Med denna behandling behåller min häst all man och svans (men kan se lite "tilltufsad" ut i svansroten emellanåt) och är någorlunda klifri. Inte så att han aldrig kliar sig, för det gör han då och då, men det blir aldrig det där hysteriska kliandet, utan han går lugnt och äter gräs/hö eller står/ligger och vilar.

När jag började använda Nylanders tyckte jag först att eksemet blev värre - allt "mjäll" i manen liksom lossnade och det såg för bedrövligt ut...i tre dagar. Sedan var det borta! Så ge inte upp med en gång, utan prova en period (gäller väl förresten alla preparat - man måste ge dem en chans att verka)!

Jag tror också att det är viktigt att hålla hästen ren när man håller på och smörjer med en massa "kladd" (för Nylanders ÄR kladdigt - det är väl enda nackdelen med det...), för om det fastnar smuts tror jag klådan blir värre.

Tror dessutom att eksemtäcke är a och o. Det både skyddar mot insekter och skyddar hud och tagel mot flitigt kliande...

Tack för råd!!! Jag önskar jag kunde ha eksemtäcke men det är knappast ens idé att prova. Även om han varit valack ett par månader nu så klättrar han och hans kamrat mkt på varandra, så det är nog bara tal om timmar innan han sabbat ett täcke. Men grönsåpa ska jag prova ihop med Nylanders. Kommer taglet att växa ut tro? Fler tips?

Tvätta noga med jodopax innan du smörjer in något så att du vet att det är rent och fritt från bakterier.

Om min häst av en eller annan anledning inte skulle kunna ha eksemtäcke, så skulle jag ta in honom då insekterna är som värst, oftast gryning och skymning (dvs installning nattetid...). Jag skulle nog också ta på ett starkare insektsmedel, typ Switch eller RB86. Flera hästar i vårt stall har provat Switch med gott resultat (som en bonus hjälper det mot fästingar också!).

För att fortsätta diskussionen om preparat mot eksem, så blir många hästar hjälpta av Ökozon, som är ett helt paket med fodertillskott, salvor, schampoo m.m. Det är ganska dyrt (man måste köpa ett helt paket), men har hjälpt många av de eksemhästar som jag sett.

Tillskott av vitlök i fodret sägs ha en viss avskräckande effekt på insekter, men jag har faktiskt inte märkt någon skillnad...

Klart bäst av det jag använt så här långt är täcket!

Beträffande om taglet kommer att växa ut igen, så brukar det ju göra det när hästen slutar klia sig och eventuella sår läker. Men jag har aldrig haft en häst som kliat av sig så mycket, så jag vet inte hur lång tid det tar.

Och så till skräckexemplet...

Min förra häst (blev tvungen att ta bort honom pga. spatt) islänning och valack blev det mycket synd om en sommar. Han började klia sig i manen men slutade med det och övergick till att klia sig i svans-roten.

Han kliade sig så pass mycket att det blev sår. Det var rötmånad och jag var inte tillräckligt uppmärksam. Det spred sig sår och var genom hela svansroten och stora tjocka skorpor bildades. Ursch!

Enda sättet att få rent svansen på var att klippa och raka bort allt hår från roten. Stackarn! Jodå, hårlös blev han. Han hade bara en "pinne" där bak. Sedan var det tvättning. Tvättning, tvättning och åter tvättning som gällde.

Svansen (pinnen) tvättades två gånger om dagen med grönsåpa. Fick antibiotika av vet. som jag lärdes att injecera. Han blev inte direkt dålig men lite hängig.

Vi (jag och min älskade sambo) klämde var ur svansen i flera veckor. Att det dessutom var rötmånad och varmt gjorde inte saken direkt bättre. Tyvärr lyckades vi inte rädda hela svansen heller. Hästen förlorade ca en decimeter av svansroten. Den amputerade han själv. Den blev kall och gick sedan av mellan två kotor.

Svansen läkte allt eftersom och hår/tagel kom så sakta tillbaka. Så... visst det kommer tillbaka svanshår, oroa dig inte för det.

Dagen då vi fick ta bort honom hade han en svans på ca en halv meter (håret/taglet var så långt) så det tar tid för håret att växa. Då hade det gått ca 1.5 år.

På kliniken som han spattröntgades på tog de även bilder på hans svans. Den var det enda som såg bra ut! Vi hade lyckats rädda hans svans och livet på honom men ödet ville anorlunda...

Exemtäcke hjälpte inte oss. Det blev för varmt och gjorde bara klådan värre. Därimot fick vi ett schampo av vet. som gjorde under. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad det hette men jag ska kolla i kväll. Jag har nämligen kvar flaskan men den står i stallet.

Så här illa kan det gå... Så var mycket uppmärksam på små sår osv. Håll rent!

Jag skriver igen när jag vet namnet på schampot (som för övrigt hjälpt en kompis islänning också).

Vänligen
//asska

Min ponny har också någon form av sommarexem i man och svans. Har nu täckt honom i över en månad med boetts täcke, samtidigt som han får Aloe vera-juice. Han kliar sig lite trots täcket, men det blir inte lika illa. Jag tog beslutet att inte låta honom gå med sin tvååriga kompis i sommar med risk för att täcket skulle bli slamsor redan första dagen.Du kanske inte har någon annan kompis till din häst, men kan du lösa det så tror jag att han skulle må bättre med täcke.

Jag märker att min ponny mår bättre när han inte har för kraftigt bete. Försöker reglera det genom att byta hage på natten.

Piggy

Hej ! såg att du använder Aloe Vera med Niem i och jag kan bara säga till dig att fortsätta ge inte upp, det ger sig men 4 dagar är för kort tid för att det ska ge den effekten som du säkert förvänta dig att se, jag har själv ett sto som pga en op i svansen inte kunde komma åt just op såret skalade av sig hela svansen uppe vid roten så allt tagel bara föll och det satt till och med köttbitar på rötterna , INGEN vacker syn det ska jag lova, fick panik och ringde min veterinär igen , hon fick en ny kur med pennecilin och jag skulle fortsätta att tvätta henne med Aloe Vera gel samt ge henne det i fodret, nu fjorton dagar senare har hon äntligen slutat att klia och det läker jätte fint, men någon ny svans det får hon väl inte förrän till hösten. Så jag fortsätter att ge henne Aloe Vera Gel i maten och på det viset håller henne kli fri från sin svans. Lycka till

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka