Halmunderlag och bronkit?

P

Poetry_princess

Har hört att man inte ska låta någon islandshäst ö.h stå på halm för då utvecklar h*n bronkit. Gäller detta verkligen alla islandshästar, som ras? (nej, jag har ingen egen som jag funderar på att ställa på halm om ni undrar..;) är bara nyfiken...)

Vad har ni för strö till islandshästar? Någon som har halm utan problem?

Sv: Halmunderlag och bronkit?

Har halm utan problem !
Har aldrig hört talas om att just islandshästar är mer känsliga för bronkit :confused: men det kanske finns nån annan som har...

/Dimmalimm

Ingen häst mår bra av dammig halm. Inte ens islandshästar. Vi har en i vårt stall som ligger risigt till vad det gäller damm. Min egen har stått på bra halm och det var inga problem, bara att det var så GOTT med allt vad det innebär.

Nej då. Jag har haft halm, spån och nu har jag torv. Torvet är mest ekonomiskt för min del.

Självklart, har man dammigt och dålig halm mår INGEN häst alls bra, oavsett ras. Detsamma med hö. Hästen kan bli sjuk av dålig stallmiljö.

OK, det var lite grann det jag tänkte också. Den som jag hörde det av hade en islandshäst som redan var bronkitbenägen och som sedan utlöste bronkit. Ägaren trodde det berodde på halmen, varav att jag fick denna uppfattning.

Bronkit utvecklas oavsett ras bla genom dålig stallmiljö, här handlar det om undermålig ventilation. Sen grovfoder av sämre kvalite, dammig med mögel. Underlaget har naturligtvis en stor betydelse när det gäller stallmiljö, med ett stall och dålig ventilation samt halm ökar ju risken av naturliga skäl.

Sen har vi människan själv, därför att man vet på bla importer att dessa utvecklar irritationer på luftvägarna vid flyttningen från Island. Vad vi människor inte kan låta bli är att ta det lungt med pållen när den kommer, irritaioner av de slag som blir på importer kan utveckla bla kronisk bronkit. Och som oftast sitter de på den övre delen av lungstjälken, detta behöver inte betyda att hästen får symtom men kan likväl vara påverkad.

Öppna stall, dvs typ lösdrift eller kallstall kan underlätta för en bronkithäst och tom göra den symtomfri. Däremot blir den aldrig kvitt sina problem, och symtomerna kommer därför att återvända när miljön försämras runt hästen.

Senast ändrad:

Det enda problem jag haft med halm är att de äter upp det... Eftersom i princip inga hästar står på halm på island så tycker de importerade pållarna att vi är jättesnälla som fyller hela boxen med mat.

Ja se det tycker inte min ena som är import, halm är inte mat det kissar man på och då stänker den inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama