cactuspower

Trådstartare
Funderar på att byta mitt torvströ mot halm i stället.
Det är ärligt talat skitträligt att hämta, och man får jämt stå och skrapa och ha sig + att den ibland fryser. Vid vissa tillfällen är den även fuktig, och det känns inte direkt kul att lägga in torv (även om det inte är så stor mängd som är det) våt torv i boxen.

Dessutom behöver min häst öka i vikt, och jag gillar att de har lite och pyssla med - iomed halmen. Men jag undrar:

*Har ni bara halm till eran bädd eller har ni något strö, typ spån eller torv under, så att kisset "sugs upp" bättre?

*Vad betalar ni per kg?

*Hur mycket går det åt för er (ca hur många kilon) på en vecka?
Grisar era hästar ner mycket eller är de renliga?

*Vad ska man ha för halmströ egentligen? Korn, vetehalm??

*Är det ens möjligt att ha halm till en häst som bara "rör runt" i boxen..? Går det att få till en bra och ordentlig bädd?

Sv: Halmströ

Jag bytte från spån till halm till min unghäst och det fungerar jättebra! :) Han var väldigt rörig innan och grävde runt som bara den i spånet, vänd i princip upp och ner på hela boxen varje dag... men nu är han mycket renligare! Kanske ett ovanligt fall, vad vet jag men bra blev det!

Jag betalar 150 kr för en stor rundbal men hur mycket det går åt i veckan vet jag inte riktigt. Jag har MYCKET halm i boxen för att undvika liggsår. Jag har inget i spån i botten men jag brukar kalka emellanåt, och mockar ur ordentligt varje dag = ingen permanentbädd.

Havrehalmen brukar vara populärast att äta vad jag har hört. :d

Min häst står på halm sedan ett år. Tidigare har jag alltid stått i stall som haft torv/spån. I början tyckte jag att det tog evigheter att mocka men nu när jag lärt mig mocka på 10-15 min ser jag i stort sett bara positivt på det och skulle ogärna byta.

Det går väldigt fort att mocka, det isolerar bra när det är mycket kallt och fryser inte. Jag har enbart halm och det fungerar bra, han kissar allt i mitten. Det gäller också att lägga halmen på ett sätt som funkar när man strör. Min häst dra tex med sig mycket in mot bakre delen av boxen så jag lägger alltid tjockt med halm i framkant och ett tunnare lager i den bakre delen. På så sätt förblir det oftast jämnt fördelat under natten. Har man en häst som görna rullar fast kan man bygga upp det lite längs väggarna.

Jag betalar 80 öre kg i örebro. I Sthlm kostade det 1.20 kg. Jag förbrukar ca 1 bal varannan dag (tippar på att snittvikten på våra balar är 10 kg). Lite mer på vintern när de går in lite tidigare.
Vi har både havre och vetehalm. Personligen tycker jag att vetehalmen är lättast att mocka då den hos oss har längre och kraftigare strån. Havrehalm brukar vara lite för gott att äta för min häst :o)

Min häst kan man väl säga är normalgrisig. Har man en häst som rör sig mkt i boxen så tycker jag att det är lättare att ha ganska mycket strö så att de inte kommer ner till golvet. Sen beror det också på hur stor boxen är. Min står tex i en box som i mitt tycke är för liten så det blir lite grisigare än det annars skulle vara då han trampar mer i bajset. Ofta vet man heller inte hur grisigt det blir förrän man provat då många hästar har ett annat "boxbeteende" på halm eftersom de pillar mer i ströet. Min ändrade sig iaf.

Senast ändrad:

Jag har spån i botten och halm över. Hon kissar rikligt, och spånet suger upp jättebra. Hon rör till det rätt så rejält i boxen, men plattar jag bara till ordentligt så underlättar det jättemycket. Vet inte riktigt vad mitt kgpris är, men jag pröjsar 15 kr/bal. Går åt ca 1 bal i veckan lite drygt. Vad kan det vara, 1 kr kg kanske.

Jag hade halm till min unghäst. Köpte 1ton, hade ingen aning om hur mycket som skulle gå åt. Det räckte 2 vintrar. Min häst kissade mycket och rörde runt en hel del så jag tyckte det blev mycket att mocka ut, halm suger inte kiss särskilt bra. Ett alternativ kan vara att ha spån underst. Gödselstacken växer mer om man har halm än om man har torv såvida man inte har kompostmask förstås. Nu står min häst på torv vi förvarar alltid en torvbal/box inne i stallet så den hinner "tina" upp. Jag skulle inte vilja byta tillbaka till halm. Om jag vill att min häst ska ha halm att pilla med så lägger jag in några kakor på torvbädden. Min häst äter i princip inte halm kanske några strån så jag har aldrig haft problem med att han ätit upp sin bädd.

Vi har kornhalm, med spån eller torv i botten. Funkar jättebra. Tar lite längre tid att mocka än med bara torv eller spån men är trevligare för hästarna.

Vi betalar ca 50 öre kilot i småbal (10 kg) från södra Halland.

Skulle tro att vi gör åt ungefär en halv bal per dag och häst.

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 358
Senast: Ramona
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 472
Senast: Leeelot
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik hej! Jag har i många år använt halm som strö till mina hästar då det har varit lätt att få tag på och billigt och det har blivit bra...
Svar
6
· Visningar
1 935
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama