Halmpelletsproblem

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! Jag har ett ganska så stort problem med min häst; hon står på halmpellets (ett sorts strö som finns i 15 kg säckar i pelletsform, smulas sönder när hästen trampar på det och sväller) och det är meningen att man bara ska behöva fylla på ett par literskopor i veckan (detta fungerade i början för ett år sen), nu fyller jag på en hel säck per vecka, minst! Förstår inte hur det går åt så mycket! Mockar sparsamt, har bädd, stoet kissar iofs ganska mycket, men inte SÅ mycket...har mina misstankar om att hon står och äter ströet på natten (vilket såklart inte är bra för henne!). Vad kan man göra åt detta? Vi har försökt det mesta; mockar när hon är ute i hagen, föser undan allt löst strö i boxen mot väggarna så bara bädden är kvar, fyller sen på mera strö, väter det med vatten blandat med ättika så det ska svälla snabbare och smaka äckligt, täcker det med ''gammalt'' redan söndersmulat strö. Men ändå! Tror hon gräver upp det och står och smaskar...(hon är ett matvrak, ständigt hungrig...:crazy:) Vi har testat att ge halm att tugga på, men det dög inte åt damen, ströet var godare. Tidigare såg jag henne stå och äta det, nu har jag inte sett på ett tag, ändå försvinner det i mängder...Idéer, erfarenheter, någon? :crazy:
 
Sv: Halmpelletsproblem

Har ingen egen erfarenhet av halmpellets men har hört av andra som har det.
Min häst skulle nog aldrig klara av att stå på detta strö då hon är van vid att äta det mesta men hon äter å andra sidan vanlig halm,ratade den först men har lärt sig äta den då inget annat finns.

Det du kan göra är att pröva att blöta upp pelletsen helt och hållet så att den smulas sönder ordentligt, gör detta före i en stor skottkärra eller stor rymlig plastsäck eller nått och gör det FÖRE du lägger in nytt i boxen. Funkar inte det får du nog tänka om gällande strö dvs byta till annan variant. Finns ju allt från papper, torv, spån eller pelleterade varianter. Ska visst finnas träpellets också, kan vara värt att pröva kanske.

Lycka till!
 
Sv: Halmpelletsproblem

Jag skulle byta strömedel om du misstänker att hästen äter upp det.. Har själv haft samma problem.
 
Sv: Halmpelletsproblem

Vi hade pelletsbäddar på vår ridskola en kort period förra året. I början fungerade de bra, som du beskriver, men efter ett tag blev bädden liksom "mättad" och allt nytt som lades på, ca 1 säck per vecka, bara åts upp av det blöta ströet. Till slut blev det ohållbart och vi bytte allt till torv.

Det var inga av våra hästar som åt pelletsen mer än de första dagarna, men bäddarna blev verkligen helt bedörvligt blöta ändå mot slutet. Nu är de en tjej som har kvar åt sin häst, och hon tar bort allt kiss varje dag, då håller sig bädden väldigt fin.
 
Sv: Halmpelletsproblem

Hej!

När du säger det så inser jag att det var precis vad som hände med min halmpelletsbädd också. Den var superfin i veckor och sen sa det bara pang och var blöt välling av allting.

Sen har jag förstås en riktig grishäst också, hon kan inte stå på spån alls- det tar 3 dagar så är allt strö genomblött, torv likadant. Halm funkar, men är inte jättebra för hennes luftrör..

/Lavinia, som sett hur de andra i stallet inte har permanentbädd utan tar ut allt blött och då håller det sig jättefint på halmpellets.
 
Sv: Halmpelletsproblem

Sundbro: tack för tipset, ska prova! :)

Jag har älskat det här ströet, det är dyrt, men då det åtm. tidigare gick så lite åt, var det billigt i längden. Det går snabbt att få ut på åkern, och är lätt att förvara och hantera. Dessutom blir/blev det en bra bädd, och det var ljust och rent och lätt att mocka. Vi har testat annat tidigare: bl.a. torv, spån, kutterspån, halm, spånblandat torv, och det var någon negativ sida med alla. Det här har vi varit så nöjda med, tills nu...

Intressant att höra att andra upplevt samma sak, konstigt...det verkade först som det perfekta ströet, nu har den bilden ändrats...det blir ju så dyrt också nu. Jag är iofs inte helt säker på om hon äter det, de verkar bara försvinna nånstans...samma sak har hänt med mina två andra hästars boxar (har tre hästar allt som allt i eget stall), varav en är så kräsen att han inte äter ströet. Där försvinner ströet också snabbare än vad det borde, dock inte lika snabbt som hos stoet, men ändå. Och jag tar ut allt vått varje dag, bädd får jag genom att låta torrt, rent strö packa sig och bli till en matta och mocka utan att riva up hela boxen, ändå ta bort allt smutsigt. Borde man testa att börja om helt från början då; ta ut allt gammalt strö + bädd och sätta in helt nytt strö som då man började med detta strö, för att se om det åter igen skulle fungera? Det kostar dock ordentligt att göra så...
 
Sv: Halmpelletsproblem

Ni som märkt detta problem med halmpelletsströet, har ni haft bädd åt era hästar då? Om man inte kan ha bädd med detta strö, att det är problemet då Lavinia säger att det fungera bra för de som inte hade permanentbädd?
 
Sv: Halmpelletsproblem

Hej!

Jag har som sagt haft bädd. Alla andra i stallet har nån typ av växelströbädd, men med massor med strö inlagt från början.

/Lavinia, börar fundera på träpellets istället, det hade pållan på konvalecentstallet och då var det rent..
 
Sv: Halmpelletsproblem

Hej!

Jag har som sagt haft bädd. Alla andra i stallet har nån typ av växelströbädd, men med massor med strö inlagt från början.

/Lavinia, börar fundera på träpellets istället, det hade pållan på konvalecentstallet och då var det rent..

Okej..vad är det för skillnad på träpellets och halmpellets, för- och nackdelar? :)
 
Sv: Halmpelletsproblem

Tjejen i mitt stall som får det att fungera med halmpelletsen har växelströbädd, och tar bort allt kiss varje dag. Hon mockar verkligen supernoga. För de andra som provade med pernamentbädd fungerade det ett tag, och sedan blev det soppa, verkligen superäckligt. jag kom aldrig ens till prova-stadiet utan iakttog de andra först och körde direkt på torven vi bytte till sedan ;)

Vi fick en startranson på 8 påsar till en box och sedan en i veckan. Jag vet inte hur ofta tjejen i mitt stall fyller på i och för sig, men hennes häst har kanske 10-12 cm strö i boxen och det verkar lagom.
 
Sv: Halmpelletsproblem

Jag tycker det är bra! Mockar bort allt blött som tränger upp, och lägger torrt över. Fyller på en stor säck i veckan. Billigare än pappersströ iallafall. Vi har även torv i stallet, men den fryser på vintern i kallföråd.
 
Sv: Halmpelletsproblem

Testa spånpellets är mitt tips! En av mina äter halmpellets. Men inte spånpelletsen. Enligt leverantören var det inte helt ovanligt.
 
Sv: Halmpelletsproblem

Hej!

Träpellets är mycket billigare, dom som hade det till min köpte det på plantagen tror jag för ungefär 35 kr/säck.

Annars är det väl det uppenbara: det är gjort av trä och inte halm ;):laugh:

Tror man ska kolla att det inte är behandlat trä eller nåt men jag vet inte själv vad som är skillnaden mer än priset och att det magiskt håller min pålla renlig.

/Lavinia
 
Sv: Halmpelletsproblem

De billigare träpelletsarna brukar göras av allt material som blir från träet, även dammet. Spånpellets från RS ska göras av just spånet. De dammar inte lika mycket. Vi har ringt och kollat med tillverkare och snokat runt kring varför det är så mycket billigare. Vi har också testat.
Hos mina två kissgrisar kvittar det om det är damm i. De kissar ner och rör runt iaf så allt damm binds. :p
Men en renlig jag har i träning, som är superrenlig, blir det bara torrt och dammigt hos med träpellets. Spånpellets eller halmpellets funkar fint.

Jag upplever nog att halmpelletsarna suger upp lite, lite bättre. Men det är en rätt liten skillnad.
 
Sv: Halmpelletsproblem

Vi lägger alltid in en säck i veckan till alla hästar här! Har inte ens funderat på om det är normalt eller inte.
 
Sv: Halmpelletsproblem

Står din häst inne i storleksordningen halva dygnet så behövs troligen en säck i veckan, mer om den är en "gris" och likaså om du häller vatten på ströet (ju mer vatten dess mer minskar uppsugningsförmågan).
 
Sv: Halmpelletsproblem

Står din häst inne i storleksordningen halva dygnet så behövs troligen en säck i veckan, mer om den är en "gris" och likaså om du häller vatten på ströet (ju mer vatten dess mer minskar uppsugningsförmågan).

Aha...ska testa att inte hälla vatten över ströet då jag sätter nytt! :) det sväller bara sämre då, och hästarna börjar käka av det...:crazy: får täcka in det med gammalt strö bara :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp