F

fnillson

Jag har häst på lösdrift och i vinter har vårat hösilage varit ganska kraftigt (dom har fri tillgång) Så nu är många av hästarna ganska feta. :D . Vi tänkte prova att ställa ut en bal med halm oxå och då hösilaget är slut så kan man vänta en dag med att köra in en ny hösilagebal. Tanken är att dom ska äta lite halm emellanåt så att dom inte blir lika feta. Vi har halm i ligghallen och det äter dom gärna.

Nu till frågan...är det nån mer som har provat denna metod? Finns det nån möjlighet att det funkar? Kan det finnas nån negativ effekt?

Tack på förhand!!:rofl:
 
Sv: Halm??

Tror inte att de kommer äta speciellt mkt halm så länge det finns fri tillgång till hösilage. kanske om de är många kring balen och alla inte kan äta hösilage samtidigt, då kanske de nöjer sig med halm som substitut. Fast det är ju egentligen kanske inta vad ni vill åstadkomma, då de ju äter halm istället för att inte äta nånting alls den tiden,
Däremot om de får begränsad mängd hösilage, och halm istället för det en del av dygnet borde funka bra! tex lägga in hösilage så att det räcker över natten och förmiddagen, och när det är slut lägga in halm så de har att tugga på fram till kvällen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
843
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 331
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp