K

kickapoo

Är det någon som kan förklara skillnaden på halmen från de olika sädesslagen? Vilka är bäst om man ska fodra med halm? Vet att hästar gärna äter havrehalm, men är nåon av de andra slagen oxå bra eller kanske tom bättre?
 
Sv: Halm

Havre: Gott tycker många hästar, kan resultera i att de äter för mkt av sin bädd och blir tjocka. Kanske bra att fodra med om man vill att hästen ska äta en del halm oxå. Finast och gulast och det som jag tycker blir fluffigast när man strör med.

Vete: Bäst till min häst som annars äter en massa halm.

Korn och Råg har "spröt" på sina ax som är vassa och stickiga med hullingar. Har hört att de kan fastna i hästens mage/näsa/skap och ge obehag/skada. Det fastnar oxå på människor i strumpor, tröjor mm och är allmänt otrevligt.
 
Sv: Halm

* Vetehalmen suger upp fukt mycket bättre än havrehalmen och är därför bättre som strö.
* Havrehalmen är ofta mer smaklig än vetehalmen.
 
Sv: Halm

vetehalmen tycker jag funkar jkag funkar bäst,havrehalmen e oxå ra men min äter så mycket av den ö..
 
Sv: Halm

kickapoo skrev:
Är det någon som kan förklara skillnaden på halmen från de olika sädesslagen? Vilka är bäst om man ska fodra med halm? Vet att hästar gärna äter havrehalm, men är nåon av de andra slagen oxå bra eller kanske tom bättre?

Till min förra fjording hade jag havrehalm och strödde med en säsong. Skulle eg ha fodrat med halmen, därav halmvalet, men hon åt inte av den. Använde den som strö istället. När havrehalmen tog slut i mars ungefär var jag tvungen att börja med vetehalm istället då det inte fanns någon havrehalm att tillgå. Det resulterade att hon började äta halm SOM HÖ! :eek: Vissa dagar när jag kom till stallet behövde jag bara plocka ut bajs och kissig halm och lägga in mycket nytt. :crazy: Slutade med att jag fick täcka hela bädden (hade permanentbädd) med torv. :( Hon åt såna fruktansvärda mängder!

Hon älskade vetehalmen men inte havrehalmen....så det gäller inte på alla hästar! Detta var fjorddam med stor aptit på det mesta UTOM havrehalm. :D

//Alice
 
Sv: Halm

Haha, vår ena äter ALL halm, för tillfället råg/havrehalm. Ser ut som hon dammsugit boxen. Bajsar i ett hörn så allt det andra går att äta. Får strö med kutterspån för annars skulle hon nog rulla ut i vår. Ingen av de andra skulle få för sig att äta någon halm över huvud taget om det så var det enda som serverades i krubborna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 378
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 060
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp