DarkInNight

Trådstartare
Det börjar bli dags att boka halm till vintern. :)

Det finns ju många olika sorters halm. Havre, vete, råg..

Vad finns det för för-och-nackdelar med varje sort?
Är det någon som lättare håller sig damm/mögelfri?

Vilken halm föredrar DU?

Aldrig havrehalm. Det suger inte upp piss för fem öre. Boxarna ser på morgonen ut som att man inte mockat på 3 dagar, om man jämför med när jag strör med korn- eller vetehalm. Nu har jag mest kornhalm, den är tröskad så att de vassa spröten inte finns med, utan blåst iväg åt sidan vid tröskningen.

Vete eller korn. Inte havrehalm. Precis som CK säger suger den inte alls speciellt bra. Ska hästarna äta av halmen brukar många tycka om både vete- och kornhalm. Har lite dålig erfarenhet av halm från vårvete, de stråna var lite glatta och hårda (sög sämre).

Jag som egentligen inte gillar halm var "tvungen" att börja med det i sommar när min stod på boxvila. Höstvetehalm som var riktigt bra att både mocka och göra lite permanentbädd av. Mycket billigt när det ingår i hyran. Spånpellets är ju inte direkt gratis på GG

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
740
Senast: jemeni
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: Kristall10
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 725
Senast: Edla
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 929
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka