B

betty1boop52

Vi tänkte låta våra små köttbullar till ponnier få lite halm i vinter och tog hem tre storbalar. Dom rullades i lördagskväll. Två balar är jättefina och luktar gott men den tredje har det gått värme i. Ganska rejält oxå. Halmen är fuktig och luktar lite surt. Vi har öppnat upp balen för att det inte ska ligga så packat. Vad tror ni, är det bara att kasta skiten? Jag befarar ju det men vill höra er åsikt. Går det att rädda det genom att sprida ut så det torkar?

Sv: Halm

Jag hade slängt den, har det gått värme i en bal brukar den mögla rätt så snart :eek: och är inte tjänlig som djurfoder.

Skulle inte fodra med något det gått värme i. Har det börjat bli varmt har förruttnelseprocessen börjat. Om du har någon kobonde i trakten kan du ju ge balen till denne så kan den användas som strö till korna.

Fick kasta alla tre balarna till slut =( Det var förmodligen för surt när dom pressade dom, så jaa Sara grannens hallonbuskar bli nog glada och nöjda... Och jag ska börja leta ny fräsch halm....

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 387
Senast: mackan
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 405
Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 515
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka