Halm till lunch?

M

Minizapp

Jo jag undrar en sak:

I stallet jag står i så finns det ingen som är ledig mitt på dagen och kan ge lunch. De hade en tidigare som kunde men den personen har flyttat. Men när jag fråga hur de gör då så sa de att de lägger ut hö på morgonen när hästarna släpps ut. Ja, de lät ju bra ändå men sen visade sig att de andra bara lägger ut ca 2 kg var!

Hästarna kommer ut vid 7 tiden å då kan man ju räkna ut med lilltån att 2 kg inte varar så länge. De får sen inte mat förrän vid halv 7 tiden på kvällen när de kommer in.

Jag vill ju ge mycket mer för det är ju alldeles för många timmar utan mat. Men de andra vill inte ge mer på dagen "för då har de ju ätit upp nästan hela ransonen och vad ska de då äta på kvällen"

Vet inte hur jag ska lösa detta? Jag kan inte själv ge mer för då lär väl de andra hästarna äta upp min pålles hö. (Han är ganska ranglåg)

Jag läste i en annan tråd att någon hade bara halm till hästarna i hagen. Tycker ni det är okej? För jag kanske kan övertala de andra till att vi köper halm tillsammans och lägger ut så de har något att äta på dagen också. Men finns det några nackdelar med det?
Vilken halm är i så fall lämpligast?

Sv: Halm till lunch?

Jag skulle testa med antingen hö eller om dom andra går med på det ensilage bal, brukar fungera bra dock problem ifall man har en fång häst osv...

Isåfall kan ni ju blanda ihop halmen och höt. Så räcker höt längre och dom har att tugga på länge. Tycker det är bättre att ge halm än inget iallfall.

Havrehalm är väl den halm hästarna gillar bäst (om jag kommer ihåg rätt).

Det finns ju automatiska lunchgrindar att köpa med. Vet ett islandshäststall utanför Uppsala som har såna och då lägger dom ut hö i "lunchhagen" på kvällen innan eller på morgonen och så öppnas grinden till lunchhöt automatiskt en viss tid. Verkade fungera superbra.

/Maria

Jag hoppas att du finner en lösning för det där lät ju inte som en bra hästhållning :smirk:

Vad är det för hästar? Dom flesta hästraser kan faktiskt ha mer eller mindre fri tillgång på hö dagtid. Men halm så att dom i alla fall kan ha någonting att tugga på och hålla värme i vinter verkar ju som en bra nödlösning.

Om dina kompisars hästar skulle äta upp "hela dagsransonen" ute verkar det ju som att deras grovfoderranson inte är vidare stor..?
Hur mycket grovfoder får deras hästar på en dag?
Du kan inte få dem att inse vikten av att ge mycket grovfoder?
Kanske kan de dra ner på kraftfodret istället, om de är rädda att de ska bli tjocka?
Det är INTE bra för hästarna att vara utan strå så länge som deras är.
Tycker också halm är bättre än inget alls, men bäst skulle vara fri tillgång på hö/hösilage eller i alla fall en ordentligt stor giva på morgonen, som räcker mer än bara några timmar.
Det brukar alltid bli bra med fri tillgång efter en invänjningsperiod, när hästarna själva kan peta i sig det de vill ha, när de vill ha det. Bort med hets och oro och hästar som kastar i sig maten i ren överlevnadsinstinkt.
Sen att det blir mindre jobb är ju bara en bonus.

Hoppas det ordnar sig, för hästarnas skull!

MVH/

Jossan

Automatisk lunchgrind kopplad till en timer!!! Billig investering och hästarna kan få ett mål mat på dagen fast ingen kan fara och fodra. Fixa det nu innan marken fryser ifall ni behöver dela av hagen för detta och behöver slå ner stolp. Kolla på äldre trådar (sök) här på Bukefalos så hittar du mera info.

Men alltså hö kan jag inte lägga ut mer än vad de lägger ut ungefär för då blir det ju så att jag utfodrar deras hästar och min egen får inte så mycke.

Å ensilage eller hösilage vill jag helst inte ha. Hade hösilage i förra stallet å jag tyckte det ofta kändes lite "läskigt" eftersom det ibland luktade konsigt etc och min häst var ofta dålig i magen.

Min är en korsning kallblodstravare/halvblod och sen finns de en arab och en korsningsponny (typ c-ponny)

Araben får ca 7 kg = ca 1-1,5 kg på morgonen
ca 2 kg på lunchen
ca 2 kg vid insläpp (kl 18.30 ca)
ca 2 kg till natten (kl 22.00 ca)

Ponnyn får ca 4-5 kg = ca 1 kg på morgonen
ca 1 kg på lunchen
ca 2 kg vid insläpp
ca 1 kg till natten + en kaka halm

Min egen häst får ca 11-12 kg och i förra stallet fördela jag de så att
han fick kraftfoder + en liten tuss hö inne på morgonen och sen la jag ut ca 7 kg + lite halm i hagen. Resten fick han på kvällen. Sen stod han på halm för det ingick i hyran. Det räckte jättelänge och även om han ätit upp höet när jag kom på sena eftermiddagen/kvällen så fanns det alltid lite halm kvar.

Problemet är att där stod han ensam i en liten skithage (därför ja flytta han) men jag kunde ju göra som jag själv ville med höet.

När de andra säger att "de inte kan lägga ut mer för då har inte hästarna något till kvällen" så beror de ju på att de inte får så mycke hö under ett dygn. Ponnyägaren vill absolut inte ge mer för då blir den tjock, säger de och arabägaren vill inte heller.

Kraftfoder får ingen av dem så gräsligt mycke tror jag. Ponnyn får pyttelite +mineraler +morötter och araben ca 1kg kraftfoder om dagen
+mineraler +morötter. Vet inte exakt vad det är för märke men det är någon slags musli och de har samma sort.

Nej det var ju inte så här jag hoppades det skulle bli när jag flyttade pållen :(

Jag frågade om allt möjligt när jag sökte plats här och de sa att hästarna fick hö i hagen. Men jag tog för givet att de menade på lunchen och jag trodde heller inte att de på allvar skulle låta hästarna klara sig så länge utan mat :(

Man måste helt klart syna stallens rutiner in i minsta detalj när man söker för annars blir det så här. Jag hade aldrig flyttat hit om jag vetat.

Det är en arab (ca 1.57 mkh) samt en c-ponny. De andra vill inte ha fri tillgång. De verkar väldigt fasta i sina utfodrings-rutiner :(

Det finns en automatisk grind som man kan använda till lunch fodring.
Man stänger en hage i den ordinarie hagen. Höt lägger man ut på morgonen och så ställer man tiden på grinden som öppnar på utsatt tid så hästarna kan äta sin lunch. Den fungerar utmärkt och kostar bara runt 1500kr, vilket inte blir mycket om man är några som delar.
Dok tycker jag att 2kg hö på 12h är på tok för lite!
/M

Får dom bara 4 kg per dygn? Varför ska hästen äta mer på natten än dagen? Det är väl varmare i stallet än ute och då behövs mer för att hålla värmen ute?

Nja, c-ponnyn får ca 4-5 kg. Araben får ca 7 kg.

Jag skriver ca för ingen av dem väger sitt hö utan tar vad de tror är lagom. Kan säkert bli lite mer ibland och mindre ibland. Jag var faktiskt så "ofin" att jag kollade hur mycket deras hö som de lagt upp vägde och då blev det ca 4-5 kg på ponnyn och ca 7 kg på araben.

Vet inte varför de tänker så konstigt med sina ransoner.

Håller med! Det är alldeles för lite.

Att köpa en timer hade ju varit bra men det tänker jag inte ens föreslå. Märker redan nu att de tittar lite "snett" på mig nu när jag har börjat ifrågasätta detta med mängden mat.

Minizapp skrev:
Araben får ca 7 kg = ca 1-1,5 kg på morgonen
ca 2 kg på lunchen
ca 2 kg vid insläpp (kl 18.30 ca)
ca 2 kg till natten (kl 22.00 ca)

Ponnyn får ca 4-5 kg = ca 1 kg på morgonen
ca 1 kg på lunchen
ca 2 kg vid insläpp
ca 1 kg till natten + en kaka halm

jag skulle fördela det enl följande: Lägg ihop morgon och lunch. Varför ge dom 2 kg vid insläpp, eftersom dom ändå får kvällsmat alldeles strax? Ta 1 kg av insläppet med och ge på morgonen och eventuellt komplettera med nåt kg halm. Då borde dom ha att äta under en längre stund.

Såg att jag skrev att araben och ponnyn fick 2 kg resp. 1 kg på lunchen men det är förstås vid utsläppet i hagen som de får det.

Tror säkert att ni skulle kunna öka på höransonen utan att hästarna blev tjocka.
Men det kanske inte går att övertala dem?
Många har ju sin bestämda åsikt, som tyvärr bara grundar sig i okunskap.
Det brukar tyvärr vara lättare att flytta än att ändra på nån (hästmänniskas) åsikt om foder eller utevistelse...
Så om du vill stå kvar får du väl göra det bästa av situationen, även om det inte blir helt optimalt.
Tycker också som nån skrev att ni kan fördela maten lite annorlunda, dvs lite mer till hagen. Sen, om de går med på att ge halm i hagen men inte mer hö, då är ju det bättre än inget alls att tugga på.
Har ni analys på höt?
Kan som exempel säga att våra hästar förra vintern fick fri tillgång på hösilage (blandade storlekar, från shettis till halvblod på 1,78) och alla var fina i hullet. De tjocka gick ner och de smala gick upp.

MVH/

Josefine

Nja, lägga ihop morgon och lunch och ge ute i hagen vid utsläpp och dessutom lägga till 1 kg som man då har "tagit" från kvällsmaten kl 18.30? Det blir ju ändå inte mycket?

T ex för arabens del så blir det ca 4kg som den då skulle få vid 7 tiden på morgonen när de släpps ut. Sen dröjer det ju ca 11,5 timmar tills de får mat igen. Om jag då också skulle lägga ut ca 4kg så tycker jag fortfarande det är för lite. Tror mitt matvrak skulle klämma 4 kg på 2- 2,5 timmar.

Och sen vet jag inte om de e så bra att de bara får kraftfoder inne på morgonen? Det är stallägarens man som fodrar när han sticker till jobbet vid 6-tiden och sen går det ca en timme tills de släpps ut av hans fru.

Och tar man 1 kg av kvällsmålet så blir det ju bara 1 kg kvar och det tycker jag är lite lite. Det dröjer ju minst 3,5 timmar tills de får natthö. Att bara få 1kg tror jag inte mättar när de varit utan mat så länge.

Sen har jag märkt att de andra inte är speciellt pigga på att ändra i sina portioner. Det var därför jag tänkte att man kanske kunde övertala dem till att lägga ut en massa halm tillsammans med "snålportionerna" hö. Men jag vet inte om de går med på det heller för då ska det ju köpas in halm också.

Usch, jag märker nu att jag vrider och vänder på allt för att försöka få det att gå ihop. Jag skulle väldigt gärna ge mer hö i hagen men det känns redan nu som om de har börjat bli lite irriterade på mig och det är inte så kul :( Vill helst inte flytta pållen igen.

Så vad jag egentligen undrar är: Om en häst behöver si och så mycket näring mm per dygn, spelar det egentligen någon roll när den får den bästa näringen? Alltså spelar det någon roll om den får "bara" halm under dagen och sen får höet på kvällen/natten? Känner att jag skulle vilja ha lite synpunkter på det så att jag kan argumentera för "min" sak.

Ja, jag håller med dig i allt! :)

Min häst som får 11-12 kg är inte tjock. Men det är å andra sidan inte araben eller ponnyn heller. De ser inte magra ut heller trots att de får så lite.

Men nä, det känns inte som om de skulle gå att övertala dem.
Man känner ju också om folk börjar bli lite "aviga" och det e så det känns nu.

Ja, stå kvar vill jag trots allt för de e jättebra annars. Lugnt å skönt å ingen som lägger sig i. Förutom jag nu då förstås :)
Sen har jag inte stått här så länge. Flyttade pga att både jag och hästen vantrivdes på förra stället. Men nu har han kommit in jättebra i gänget och man märker att han känner sig trygg och glad. Han är lägst i rang men de andra är jättesjyssta och jagar inte honom å sånt.

Nä, ingen av oss har analys. Jag köper av en "egen" bonde å de köper tillsammans av en annan. Ja, jag vet! Skaffa analys! Men jag "vågar" inte komma med det också ;)

Kan du inte dela av hagen så din häst får en egen del? Då kan du ju fodra som du vill. Lite synd om den att gå själv men den kan ju äta mer. Blir ju lite som du hade innan men denna hagen kanske är bättre? Hur ser hagen ut? Finns det nåt för hästarna att göra? Finns det gräs?

Jag har en kompis som har eget stall med inackorderingar. Hon har hästar som varierar mycket i behov. Så dom kom överens om att fodra med halm ute. Hon köper halm som det är mycket gräs i. Då är det ju fifty fifty. Så får dom hästar som behöver mer att äta sitt inne i stället. Skaffa ett foderbord och fyll det varje dag så får dom gå och plocka av det när dom vill.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama