Halm som strö

Glimfeather

Trådstartare
Ni som strör med halm, permanentbädd där hästen inte äter så mycket av det, hur mycket går det åt i månaden till en häst ungefär?

Sv: Halm som strö

Nu har jag aldrig haft permanentbädd - utan växelströbädd.. Men jag räknade 3 balar (á10kg)/häst och vecka. Riktigt så mycket gick det aldrig åt dock utan snarare hälften i snitt. :)

Jag har stora fyrkantsbalar.
På en månad har jag strött upp 2 boxar från att ha varit tomma, sen kört på permanent bädd. Och fyller på ca 2 ggr/vecka.
Med detta har jag bara använt en halv bal.

Vi har inte riktig permanentbädd utan tar ut kisshalmen var tredje dag ungefär för att slippa röra i det varje dag, ingen av hästarna äter dock av ströet. Vi gör åt en rundbal på 300kg i månaden ungefär, på tre stora hästar. Fyller på var tredje dag när kisshalmen tas ut.

Senast ändrad:

Jag kommer inte ihåg hur många jag lade ut första veckan men sen var det 7 st i månaden i en 9 kvm box. Jag tog bara ut skitarna och nån gång ibland kisset i mitten.
Sen åkte bädden ut på våren.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 034
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
419
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve