Halm som stråfoder?

Ramseso

Trådstartare
Haj allihopa.
Hoppas kunna få lite svar på mina funderingar..

Min häst är allergisk, mot kvalster, mögel och ganska många grässorter. Bland annat timotej, rajgräs, ängshö ( de grässorter som man tar hö på).
Efter att ha pratat med vet. säger hon att han inte kan äta hö mer, utan att jag får kombinera kornhalm med lucern. HOn sa att minst 6kg halm per dag.

Ringde sedan kraffts foderrådgivare för att höra med dem, och de ansåg att ca 3 kg lucern per dag.

100 g smältbarn protein/100 kg häst. MIn häst väger 544 kg.

Vad tycker ni om detta?

Villl ha lite tips...

Sv: Halm som stråfoder?

jag förstår inte riktigt vad det är du vill ha svar på?
Rids din häst, eller går den på underhållsfoderstat?

I villket fall som helst så kan du inte täcka hela proteinbehovet med 3 kg lusern. Och definitivt inte energibehovet.
Underhållsbehov enligt tabell för en häst på 600 kg (lite mer än din) är runt 65 MJ, vilket gör att den behöver ha i sig bortåt 400 g smbrp också. (överslagsberäkning).

det finns ingen maxgräns för luserngiva, kan ju vara bra att känna till.
kommer du ge något kraftfoder också?

Proteinbehovet går väl visst att täcka med tre kilo lusern? Tex kvarnbys innehåller ju 150 g smrp, tre kilo av det blir 450 g. Energibehovet borde ju kunna täckas upp av halm, som ju ts skrev att hon skulle gen

Varför just kornhalm? Den brukar ju inte hästar tycka är särskilt smaklig och den kan också göra att hästen blir svullen i benen. Varför inte havre eller vetehalm? Det brukar hästar tycka bättre om.
Om du ska ge den kombinationen (som rent näringsmässigt är ganska okej i underhåll) så måste du ge hackat strå för annars får hästen för lite att tugga på. Ger du lucernpellets så blir tuggtiden alldeles för kort.
Man räknar på att halm innehåller runt 5-6 Mj/kg foder så det blir ju inte så mycket energi av halmen men ihop med hackat strå så blir det ganska okej om din häst har ett behov som en normalfödd snitthäst. Sedan får du ju lägga på ev. arbetstillägg också. Både i protein och energi. Jag hade dock gett mer halm och analyserat halmen så att du vet vad du faktiskt ger (precis som du hade analyserat hö eller ensilage) för att hästen ska få tugga mer.

Gå in på http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=15004 där kan du prova olika kombinationer i ett foderstatsprogram och också läsa mer om foder och vad du kan ge. Det viktiga är att hästen får minst 1 kg ts grovfoder/100 kg häst (grovfodret blir ju i ditt fall halm). I ditt fall skulle då hästen behöva minst 6-7 kg halm. Detta är minimibehovet för att hästen överhuvudtaget ska kunna hålla magen igång men det är bra om hästen kan få tugga mer både för magens skull men också för att få tuggbehovet stillat.

Vet du om din häst verkligen tål lucern? För tål hästen lucern så kan den tåla klöver som också är en baljväxt och då kanske du kan få tag på rent klöverhö/klöverensilage. Många mjölkbönder har ju nästintill bara klöver på vissa åkrar och gör hö eller ensilage av det. Det borde bli billigare och framförallt godare för hästen än att ge lucern och halm. Många hästar äter ju inte halm alls och jag hade inte kunnat få i någon av mina hästar så mycket som 6-7 kg halm. Det är ju väldigt viktigt att hästen verkligen äter den stråmängden som är minimum för annars kommer den bli sjuk.

Lycka till med din häst. Det är alltid svårt när de inte tål vissa saker men läs på så kommer det säkert att fungera ändå.

Senast ändrad:

Ingen kul sits alls.

Bara att vräka på med lusern om det funkar.

För min del så är det jättesvårt att få tag i halm av god hygienisk kvalitet men du kanske är lyckligare lottad.

Ingen kul sits alls.

Bara att vräka på med lusern om det funkar.

För min del så är det jättesvårt att få tag i halm av god hygienisk kvalitet men du kanske är lyckligare lottad.

Och vara noga med att det faktiskt är lusern också. Flera fabrikat av så kallad lusern är egentligen grönmjöl (med bland annat ängssvingel)

Potatisprotein kan ju vara en hjälp för att få i hästen protein om de behövs - om lucernen inte räcker. Äter hästen halm så kan det ju fungera.

Haj allihopa.
Hoppas kunna få lite svar på mina funderingar..

Min häst är allergisk, mot kvalster, mögel och ganska många grässorter. Bland annat timotej, rajgräs, ängshö ( de grässorter som man tar hö på).
Efter att ha pratat med vet. säger hon att han inte kan äta hö mer, utan att jag får kombinera kornhalm med lucern. HOn sa att minst 6kg halm per dag.

Ringde sedan kraffts foderrådgivare för att höra med dem, och de ansåg att ca 3 kg lucern per dag.

100 g smältbarn protein/100 kg häst. MIn häst väger 544 kg.

Vad tycker ni om detta?

Villl ha lite tips...

Vilka symptom hade din häst? Snuva, hosta??

Även om det är ett sidospår mot tråden, så är den första tanken jag slås av är: Oj, hur kunde det bli så fel? :confused: Hur kan en häst bli allergisk mot den föda den är ämnad att äta? Personligen tror jag detta till stor del beror på alla gifter vi människor sprider omkring oss. Jag tror att det egentligen inte är födan vi är allergiska emot, utan alla gifter, tillsatser, bekämpningsmedel, hormonstörande ämnen mm som orsakar detta. Vi människor är ju tämligen allätare och kan välja något annat att äta. Men, hur gör vi den dagen när vi är allergiska mot allt..?

Jag tror att vi vinner på att välja ekologiskt och giftfritt odlat, men att komma dithän för alla är nog en lång resa att vandra...

Beträffande din häst TS så ser det ju inte ut som du har så mycket val. Halm och lusern, om din häst tål detta vill säga. Potatisprotein också om det går bra för att tillföra protein. Problemet blir väl mest att försöka fördela givan över hela dagen. Hur mycket kan hästen ta upp vid ett och samma ättillfälle? Hur mycket passerar genom kroppen utan att tas upp?

just nu vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp det. försöker prata med flera foderexperter för att vidga mina vyer. vill ju självklart att min häst ska må så bra som möjligt.

vet. rekommenderade 6kg per dag. och ca 1 kg lucern, samt kraftfoder som är ångkokt, för att slippa damm osv. hans musli är idag ångkokt, så den kommer jag fortsätta att ha, om detta fungerar.

vi har kornhalm i stallet och har ingen möjlighet att ha annanm egen alltså, i dagsläget. ändras nog så småningom om.. den är väldigt gul och fin.

Det är hackad strå han kommer att få eftersom jag vill ha ska få ha sin "tuggmängd" uppfylld.
hur ser klöverhö ut då? menar näringsämnena osv? lika bra som "vanligt hö". Det negativa med hö är att det ju dammar lite mer än hösilage, som han äter i dagsläget.. men ska kolla upp klöverhö. Han är allergisk mot 12 grässorter, så kommer inte riktigt ihåg vilka, plus att provsvaren är på engelska. Så får fördjupa mig i detta när jag går vidare.

Han är även en häst som kan hitta på bus och ta sönder saker när han inte har något att göra, så jag ör lite orolig att han inte ska bli mätt nog / ha tråkigt med denna kosten.
ska kolla vidare om potatisprotein, men vill inte blanda in för mycket. Hade tänkt mig halm,lucern(hackad), och kraftfodret, om detta går att lösa dvs.

Det första du bör göra är att ta en analys på halmen och sedan räkna ut en foderstat. Är det en svårfödd häst? Om inte, och om den äter tillräckligt med halm så borde den klara sig på halm och lusern. Annars får du lägga till kraftfoder. Hur mycket halm får den i sig i dagsläget? Halm innehåller oftast 0 g smrp så du kan räkna med minst 3 kg lusern, mer om du använder dig av kraffts lusern.

Klöverhö/ensilage brukar ha mycket bra värden. En kvot på 10-12 är inte ovanligt. Bönder med mjölkkor behöver ett riktigt bra ensilage så det är därför de vill ha mycket klöver i. Hör med någon kobonde i närheten om du kan få köpa några kilon och prova om din häst tål det. Glöm inte att fråga så att det verkligen bara är klöver i så att du inte får ett ensilage/hö med en massa annat i för de brukar ha ett annat ensilage/hö till kalvarna.

Jag vet då ingen ko- bonde som odlar ren klövervall. De enda jag vet är de som odlar klöverfrö för tröskning.

Även om det är ett sidospår mot tråden, så är den första tanken jag slås av är: Oj, hur kunde det bli så fel? :confused: Hur kan en häst bli allergisk mot den föda den är ämnad att äta? Personligen tror jag detta till stor del beror på alla gifter vi människor sprider omkring oss. Jag tror att det egentligen inte är födan vi är allergiska emot, utan alla gifter, tillsatser, bekämpningsmedel, hormonstörande ämnen mm som orsakar detta. Vi människor är ju tämligen allätare och kan välja något annat att äta. Men, hur gör vi den dagen när vi är allergiska mot allt..?

Jag tror att vi vinner på att välja ekologiskt och giftfritt odlat, men att komma dithän för alla är nog en lång resa att vandra...

Även om det är ett sidospår så är det en mycket intressant fråga. Nu är det tyvärr inte så enkelt som att man löser alla problem genom att odla giftfritt och undvika bekämpningsmedel.

Det stora problemet är försurade marker p.g.a. surt regn orsakat av industriutsläpp m.m. Detta drabbar även lantbrukare som odlar ekologiskt. Det sura nedfallet leder bl.a. till att kalcium och magnesium blir mer lösligt och på sikt utarmas jorden på dessa mineraler eftersom de spolas bort av vatten. Aluminium är ofta rikt förkommande i jorden men lyckligtvis är den största delen olöslig. Vid sjunkande pH ökar lösligheten och växter kan då ta upp höga halter aluminium. Även lösligheten av järn och mangan ökar vilket även gör dessa mineraler mer tillgängliga för växterna. Svaveldioxid från det sura nedfallet binder koppar och zink och gör dessa mineraler oåtkomliga för växterna. Man kan se resultatet av detta om man gör en mineralanalys av sitt grovfoder som ofta visar höga halter av järn och mangan och låga halter av koppar och zink.

Det är inte så konstigt att hästar blir sjuka om man inte tar hänsyn till de mineralobalanser som finns i våra foder idag. Det absolut bästa är att kalka sina marker och på detta sätt höja pH-nivån i jorden. Äger man inte jorden själv så får man balansera foderstaten och tilläggsfodra med de mineraler som det är brist på i foderstaten och den största obalansen brukar finnas bland mikromineralerna.

Jasså? Jag vet många. Här omkring är det en vanlig syn med rena klöveråkrar som blir till ensilage åt framförallt mjölkkor. Det trodde jag faktiskt att det var så överallt men då har jag lärt mig något nytt idag.

Hur har man konstaterat att din häst är allergisk mot gräs/hö – genom blodprov?

Du ska veta att dessa tester är mycket opålitliga. Det finns många orsaker till varför man kan få falska positiva. Stora delar av immunförsvaret är lokaliserat i tarmslemhinnan. Skador på denna p.g.a. magsår eller från parasiter kan göra att antigener från fodret kan komma i direkt kontakt med de immunceller som finns i tarmslemhinnan vilket leder till att antikroppar bildas. Detta betyder dock inte nödvändigtvis att hästen är allergisk mot ämnet. Man kan t.o.m. få positivt resultat på något som hästen aldrig ha varit utsatt för! Detta är naturligtvis omöjligt eftersom immunförsvaret inte kan bilda antikroppar mot något som kroppen inte har varit i kontakt med.

Det enda säkra sättet att fastställa foderallergi är att ta bort och återinföra ett specifikt foderämne, ett i taget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka