Halm i stråmängden?

P

Picasso

Ni som har hästarna på halm och räknar foderstat för dem, hur tänker ni när det gäller tillskottet (energi och stråmängd) från halmen de äter????:confused:

Sv: Halm i stråmängden?

Måste väl vara någon som har haft samma problem??

Och jag gör precis tvärtom! Mina ponnyer får halm i hagen att gnaga på mellan lunch och middag men det mesta sprider de bara ut så jag tycker att den lilla mängd de får i sig är försumbar i foderstaten.
//marti

Eftersom jag har ett hö med väldigt låg Smrp/MJ kvot, och min häst äter en del av halmbädden, så tänker jag på halmen som kvotsänkande och har därför lagt en extra marginal i kvoten för säkerhets skull.
Har lagt min häst på kvot runt 6,3-6,4 då kan hon äta ½-1 kg halm utan att kvoten blir för låg för henne.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
896
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama