Halm i hösilagebal?

aiquen

Trådstartare
Pratade med vår hösilageleverantör och han berättade att han funderar på att nästa vinter blanda hösilagebalarna med halm, genom att lägga halmen i mitten av balarna. Det p.g.a. att årets silage fick så väldigt höga proteinvärden (53 g Smrp och 4,8 MJ). Jag tycker det låter väldigt konstigt. Dels för att jag undrar hur i hela friden man får in halmen i balarna, men också för att jag gillar att det är bra med protein i silaget. För som jag alltid förstått det är det ENERGIN, d.v.s. MJ'n man inte önskar för högt värde av, när det gäller lättfödda hästar?

Så jag gillar årets silage, speciellt med tanke på att förra årets hö hade hemska värden med lite protein, men desto mer energi i, vilket mina hästar INTE behöver. Dessutom behöver jag ju med den här kvoten (som visserligen KUNDE varit lägre utan att det skadat) knappast slänga ut en massa pengar på kraftfoder.

Så bör jag prata med hösilageleverantören eller ligger det något klokt i hans tankar som jag inte har en aning om? Kanske är höga proteinvärden inte bra för hästar som inte arbetar så mycket och dessutom är väldigt lättfödda? Eller är det som jag tycker, att han fått allt om bakfoten som fördömer bra proteinvärden bara för att hästarna som ska äta det inte är tävlingshästar på elitnivå?

Sv: Halm i hösilagebal?

Dock blir kvoten så pass hög att det till en lättfödd häst kanske inte är det BÄSTA. Överskott av protein förvandlas väl till fett? Vad jag vet...

Men det kan väl iaf inte vara svårt att sälja sånt silage?? Det finns ju en massa normal/svårfödda hästar och/eller dräktiga/digivande/unghästar somd et passar alldeles utmärkt till :) .

milly skrev:
Dock blir kvoten så pass hög att det till en lättfödd häst kanske inte är det BÄSTA. .

Jo för en lättfödd häst är en hög kvot det bästa. Då behöver den inte äta så många kalorier för att få sig det protein den behöver.

Vad gäller odlarens idé om halm innerst tycker jag den är dålig. Då får ju hästarna äta vallfoder i ett par dagar och sen enbart halm sista dagen/dagarna. Vallar med insådd så att hela balen är jämn blandad halm/hö kan vara bra däremot.

Jag förstår inte vad det skulle vara för negativt med detta ganska måttliga proteinvärde i silaget?
HH

Jag undrar också hur han tänkt få in halmen i mitten av balen rent praktiskt... Men annars är det väl enklare att pressa vanliga balar och sälja dem som de är och erbjuda folk att köpa halmen vid sidan av om de vill ha och blanda in.

HelenaHandberg skrev:
Jo för en lättfödd häst är en hög kvot det bästa. Då behöver den inte äta så många kalorier för att få sig det protein den behöver.

Hmm... ja du har rätt. Men på det sätt får hästen inte i sig så mycket grovfoder heller... :( . Dock är ju sånt hö/silage perfekt att ge tillsammans med halm! (men varför blanda det i balarna när de som vill istället kan ge sin häst det bredvid silaget)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
949
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Efter mycket om och men har vi nu fått tag på halm till ridklubbens tjocka ponnyer. Tanken är att byta ut en del av det ganska...
Svar
6
· Visningar
4 016
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama