Halm, el spån??

J

julia_v

Jag vet inte riktigt var denna tråd ska ligga, så jag provar här
så får den väl flyttas om den är fel..

Jag och min sambo har hittat en liten gård som vi ska hyra from
1/9, det är ett litet stall på gårdenl där min häst och två andra ska bo.

Nu undrar jag lite över vilket strö man ska ha, jag tänker
på priser, gödselhantering osv..

Hon som äger huset hade spån till sina hästar, hon hade tydligen
bara låtit det ligga bakom huset, sedan så hade bönderna dragit
ut det på åkern bakom stallet, är det verkligen så simpelt?

Ni som har mindre stall, hur gör ni, vad använder ni för strö
och varför???

julia/nybliven "stallägare" :)

Sv: Halm, el spån??

Jag har halm av den anledningen att hästarna trivs bättre med det för de har lite att pilla med. Dessutom förmultnar halm bättre, trots att det blir mer som man slänger ut. Jag har haft italienska maskar i min gödsel och då går det ännu snabbare.
Bönderna här tar hellre gödseln om den är halmblandad, spånet vill de inte ha ut på åkrarna...

Vi har deal med en av bönderna som tar vår gödsel och blandar med sin kogödsel och det funkar bra, tömmer plattan en gång om året.

//E

jag har alltid använt spån, som jag bara kastat på hög bakom stallet, och när det blev mkt så plöjdes en del ner i våran ena hage, och resten åkte ut i skogen där vi hade fått tillåtelese att lägga det.

gillar dessutom spån för att då finns de ingen risk att hästarna äter det, vilket ju kan hända om man råkar få lite dåligt halm, men jag är oxå väldigt nyfiken på halm!

Jag gillar också halmen bätttre för de har något att pillra med, sedan så inbillar jag mig att det blir lite varmare i ett kallstall.?

Så som du gör låter ju bra, men problemet är att vi har inte ens en platta, utan hon bara lade ut det bakom stallet..

Jag inblilar mig att hon hade bädd till sina hästar, och då går det
åt mindre strö..

Hur kollar jag upp detta? ska jag höra med bönderna som bor där?

( ursäkta mina korkade frågor, men jag vet faktist inte hur det går till
med eget stall :o )

Det verkar vara lite olika på vad som gäller i olika kommuner vad det gäller platta beroende på hur många hästar det är så mitt tips är att du kollar med kommunen om ni behöver det för 3 hästar, det KAN ju vara så att ni behöver det men att de har struntat i det tidigare, hör också med närliggande bönder om de är villiga att ta er gödsel och plöja ner det i sina åkrar.

I "mitt" nya stall så har vi halm, nu har jag iofs bara stått där en kort tag ännu men det har varit så mycket lättare att mocka i hittills (dock har bara två hästar varit inne på nätterna) mot vad jag trodde som har varit van vid spån. Vi ska iofs hämts lite spån att ha i botten på någon/några eftersom en av boxarnas golv lutar lite och den hästen som står där envisas med att pissa nära dörren så vi slipper få det rinnande i stallgången.

Sen så tycker jag att det är olika bra uppsugningsförmåga i olika halmsorter, nu har vi havrehalm och den "suger" bra och hästarna pillar gärna i det, jag tyckte inte att det vi haft tidigare som jag tror var vetehalm (var ett pa år sedan och jag börjar väl bli senil) tog upp pisset lika bra och hästarna var inte intresserde av att pilla i det helller.

jag tror det här för mer än 4 hästar som man behöver platta på gödselstacken. för 4 hästar eller under behövs det ingen platta.
torv är ju oxå ett bra alt. om man vill få iväg det lätt, den får man betalt för om man kör bort den eller så finns de dom som hämtar det själva.

Det är olika från kommun till kommun verkar det som, en bekant fick inte ha sina hästar i sitt stall om de inte skaffade gödelplatta och det var en liiiitet stall med två ponnier vars gödel de forslade bort en gång i veckan i säckar, men NEJ sa kommunen, jag TROR dock att de kunde kämpat mer för sin sak och fått ha det som det var men de var för snälla och flyttade på ponnierna.

Bäst är ju att höra med kommunen så man slipper stå där med snö upp till midjan i januari och förska gjuta gödelplatta ;).

Om det är halm och spån du väljer mellan så ska du självklar välja halm men ta med andra strö alternativ i dina funderingar te x torv och papper...

Lite positivt/negativt om de olika alternativen

Spån
+ Relativt billigt om man kan köpa det från någon industri, ser skönt ut och luktar gott när man strör, lätt att mocka om hästen inte rör runt för mycket.
- Det bildas lätt bakterier i spån (man använder spån för att odla vissa bakterier i laboratorium), många små skadliga dammparticklar, väldigt svårt att mocka om häster rör runt mycket, har en tendens att hamn "på väggarna" när man strör nytt om man inte har lämnat lite gammalt ner kissat spån som bindemedel, kan innehålla (beroende på träslag) terpentin vilket inte är så bra för vare sig luftvägar eller hovar, svårt att bli av med gödseln, svårt att få gödselstacken att brinna.

Halm
+Billigt, mysigt, hästen har något att roa sig med, ser ljust och fint ut, lätt att mocka om hästen inte rör till det för mycket, lätt att bli av med gödseln, lätt att få gödseln att brinna.
-Tar mycket plats eftersom man brukar behöva köpa ganska mycket per gång om man inte kan hämta det själv, kan damma otroligt mycket och även var möglig, viss halm suger inte upp urinen, jobbigt att mocka om hästen rör runt mycket.

Papper
+Inget damm, relativt ljust och fint, man kan ju passa på att läsa lite på de små bitarna tidningspapper ;) .
-Bädden blir hård, svårt att mocka tills man lär sig tekniken, jag tycker att det luktar ganska illa.

Torv
+Inget skadligt damm, lätt att mocka när man lärt sig tekniken, lätt att anlägga bädd på vilket drar ner kostnaden och minskar gödselstacken storlek, lätt att bli av med gödseln man kan till och med ta betalt för den, även om torven är dyr i inköp så kan det löna sig.
-Mörkt och tråkigt, vilket kan lösas med lite halm över.

Eller också gör man som jag, ger fan i att fråga kommunen överhuvudtaget. Det dom inte vet osv.
Jag har såg eller kutterspån i botten och halm utanpå och det lägger jag bara på hög utanför. När högen blivit några år gammal så rakar jag av toppen och öser ur plattan från botten, det är den finaste matjord man kan tänka sig och den går lätt att sälja. Det går lika bra utan platta bara man ser till att botten är jämn innan man börjar lägga högen annars har man ett helsicke att tömma den med skopan.

Halm på vintern och spån på sommaren! :)
Det blir betydligt mindre flugor i stallet på sommaren om man har spån, eftersom dom inte kan lägga ägg i det! :idea:

Vi har enbart halm i våra boxar. Dels för att det är billigare i inköp än spån och hästarna har något att pyssla med när natthöet tagit slut. Eftersom vi har får och kor också så blir det ju så att vi köper in ganska mycket halm varje år, och om man gemför kostnaderna med om man skulle köpa in lika mycket spån, så är halm mycket billigare. När gödselplattan är full kör vi ut det på våra åkrar, vilket sker ca 2 ggr om året.

ett till minus på torv är att de kan få foderstrupsförstoppning som en viss pålle fick efter att ha ätit torven.... :d

Torv!
som profftyckaren skrev;
Inget skadligt damm, lätt att mocka när man lärt sig tekniken, lätt att anlägga bädd på vilket drar ner kostnaden och minskar gödselstacken storlek, lätt att bli av med gödseln man kan till och med ta betalt för den, även om torven är dyr i inköp så kan det löna sig. dessutom tar den liten plats att förvara och vi använder den som gödsel på våra egna vallar. kanon! :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 502
Senast: Angel
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 719
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar