Hallux valgus

Casteloro

Trådstartare
Någon som opererat detta och har erfarenheter att dela med sig av? Hur är funktionen efter operationen? Är ärret ok? (Såg en hel del skrämmande bilder på detta så därför jag frågar.

Jag behöver operera ena foten.
Min mamma, moster och mormor har alla opererat båda fötter. Alla med olika metoder men ingen har haft problem eller besvär efteråt. Inga jättestora eller fula ärr heller.
Jag drar mig för operation mest för att det känns otäckt och tråkigt att vara hemma från jobb och inte kunna göra så mycket en tid efteråt.
Finns en mängd olika operationsmetoder, antar att det är skillnad på resultat och ärr beroende på vilken metod som väljs. Sen har det nog också en hel del om kroppens egna läkning att göra, vad gäller själva ärrbildningen.

Jag behöver operera ena foten.
Min mamma, moster och mormor har alla opererat båda fötter. Alla med olika metoder men ingen har haft problem eller besvär efteråt. Inga jättestora eller fula ärr heller.
Jag drar mig för operation mest för att det känns otäckt och tråkigt att vara hemma från jobb och inte kunna göra så mycket en tid efteråt.
Finns en mängd olika operationsmetoder, antar att det är skillnad på resultat och ärr beroende på vilken metod som väljs. Sen har det nog också en hel del om kroppens egna läkning att göra, vad gäller själva ärrbildningen.

Måste ta en diskussion med min läkare. Har jobb som innebär mycket gående och stående och jag har, trots vad min läkare säger är en lättare hallux valgus, väldig smärta redan nu. Är 30 år och detta uppstod efter förra årets rejäla stukning och att jag aldrig gick till läkaren. Tänker att om jag har denna smärta nu, hur blir det sen? Kommer förvisso vara student från HT18 och några år framåt, men det kanske också är ett tillfälle att operera den.

Har googlat vad det kostar om man gör det själv och läser från 15 000 kr och uppåt.

Hur är din tåled? Är den väldigt rörlig? För min tå är väldigt slapp i leden och knakar och har sig.

Jag blev opererad för hallux valgus och skräddartå på högerfoten för två år sedan. Var sjukskriven i tio veckor (jobbar i butik) och hade mycket ont första veckan efter op. Nu funkar foten dock prima, det enda är väl att jag inte kan spreta med tårna lika bra som med vänsterfoten, men det är kanske inte en livsnödvändig funktion. :p
Angående kostnad är jag inte mycket till hjälp, bor i Tyskland och min sjukförsäkring tog hela kostnaden.

Jag blev opererad för hallux valgus och skräddartå på högerfoten för två år sedan. Var sjukskriven i tio veckor (jobbar i butik) och hade mycket ont första veckan efter op. Nu funkar foten dock prima, det enda är väl att jag inte kan spreta med tårna lika bra som med vänsterfoten, men det är kanske inte en livsnödvändig funktion. :p
Angående kostnad är jag inte mycket till hjälp, bor i Tyskland och min sjukförsäkring tog hela kostnaden.

Vad bra att det inte blivit komplikationer! Jag vet inte hur man resonerar kring operation, men min läkare nämnde inget i brevet så antar att det inte var aktuellt nu. Förutom att det gör ont och att jag har problem i skor så är det ju väldig fult också!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 221
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar