halloj kattexperter!! (urinproblem)

P

plymen

Är nyss hemkommen från veterinären med min 3 år gamla kattflicka.

Hon har i några dagars tid (kan ej säga säkert hur länge) gått på lådan väldigt tätt.
Hon har bajsat normalt och kissat iaf lite. De flesta gångerna hon suttit på lådan har hon inte fått ut nånting alls. I övrigt har katten uppfört sig normalt.
Så vi åkte till veterinären med misstankar om urinvägsinfektion eller urinstenar??

Veterinären röntgade magen, klämde på tarmen(fylld) och urinblåsan(tom). Katten fick vätska så att vet kunde ta urinprov.
Veterinären tyckte urinprovssvaret var intressant:confused:
På pappret står det: urinen blodig- stix: blod +++++, prot+++, pH 6,5, gluk+++.

Hon sa att det är möjligt att den har akut infektion och fick antibiotikaspruta + 14-20 dagars kur.
Urinet blev skickat vidare för att kolla bakterier tror jag??

Beroende på vad urinen visar så fortsätter vi med antibiotika eller så får vi åka in för blodprov och undersöka njurar och utesluta diabetes:crazy:

Tja, vad ska man tro? Diabetes är väl inte så vanligt? Inte heller urinvägsinfektion? Eller?
Blir intressant att höra provsvaren..

Vad innebär dethär inför framtiden? Njurproblem? Betyder det avlivning? Hur behandlar man diabetes hos katt?:p Insulinsprutor?

Sv: halloj kattexperter!! (urinproblem)

Diabetes mellitus hos katt blir allt vanligare, det går ofta att behandla. Ibland räcker det med en kostomläggning så klarar sig katten utan medicinering (dvs. bort med alla kolhydrater ur kosten så brukar blodsockret rätta till sig). Annars är det tablett- eller sprutbehandling som gäller, sprutbehandling är att föredra hälsomässigt även fast tabletterna kanske är lättsammare att ge.

Urinvägsinfektioner är ovanliga, urinvägsinflammation är betydligt vanligare och kan bero på stress men även på "dålig" urin (fel pH eller för höga halter kristaller, men din katt verkar ha normalt urin-pH).

Blod och proteiner i urinen kan tyda på skador i urinvägarna, antingen uppe i njurarna eller i urinvägar, urinblåsa.
Skulle då kunna vara en skada på slemhinnan, t.ex. orsakad av urinvägsinflammation.

Glukos i urinen uppkommer när blodsockret är för högt, t.ex diabetes.
Finns det inga bakterier i urinen så är det iallafall ingen infektion och det är ju skönt, för infektioner kan vara lite knepiga att läka ut...

Själv tycker jag diabetes alt fel på njurarna låter värre än bakterier, men det beror väl på bakterierna antar jag...?

Fick igår ett papper i posten med vidare svar på urinprovet.
Det enda det står är:

Analys metod urinprov
aeroba bakterier blodagar 37 grader C blandväxt

Vet nån vad det betyder??

Katten är iaf bättre, springer inte på lådan stup i kvarten och leker emellanåt:)

Jo, jag menade inte att bakterier skulle vara värre än sjukdomarna, men att just bakterier kan vara svåra att få bort ibland, givetvis är sjukdomar också svåra... Blev en lite konstig mening bara..

Blodagar 37 grader C betyder att dom har använt en blodagarplatta som de odlat urinen på.
Aeroba bakterier och blandväxt skulle jag tro innebär att de har hittat lite olika aeroba bakterier, dvs sådana som kräver syre för att leva.

Diabetes och njursjukdom är i regel mycket värre än en bakteriell infektion. Är det bakterier som spökar brukar antibiotika fixa problemet så vi kan ju hoppas att det inte är värre än så.

okej då förstår jag!:)

Katten fick som sagt antibiotikaspruta och kur i 14-20 dagar. Nytt urinprov skulle tas efter två veckor.

Ska ringa veterinären på tisdag.

Jo, jag förstod på veterinären att ifall det INTE fanns bakterier i urinen skulle vi in på blodprov och kolla njurar och utesluta diabetes. Så om jag förstått rätt är det en bra sak att bakterier fanns i urinen...

Ja det verkar vara bra att det var bakterier i urinen, det skulle vara osannolikt, tycker jag, att katten hade både infektion och någon sjukdom. Man vet i ju för sig inte säkert, men kan ju hoppas att det bara är en infektion som går över med antibiotikakuren!
Kan iofs tänka mej att de vill ta blodprov iallafall, bara för att vara på den säkra sidan, men det borde ju vara bättre att ta när infektionen är utläkt eftersom en infektion också påverkar blodprovsresultaten...

Hoppas det går bra med kissen!

Tack, får hoppas det! Är så trist när de är sjuka!

Uppdatering ifall någon är intresserad!

Var inne på måndagen för nytt urinprov med kissen. Inget socker, men ännu fanns tecken som tydde på inflammation/infektion så antibiotikakuren fortsätter een vecka till. Om symptomen återkommer ville de ta blodprov.

Vad äter katten för mat och har veterinären nämnt kosttillskottet Cystease?

När katter har urinvägsproblem är det viktigt att de får i sig mycket väska, ofta beror problemen på att det finns kristaller i urinen som skaver mot väggen i urinblåsan och i urinröret. Mer vätska späder ut urinen och sköljer igenom urinvägarna ordentligt så ett viktigt steg när man behandlar urinvägsproblem är att börja ge katten burkmat (om man inte redan gör det).

...drickfontän är också ett tips.
Många katter tycker det är "godare" att dricka ur fontän än att dricka ur skål.
Cystease är görbra :D

Katten äter tyvärr endast torrfoder. Det är en mycket kräsen dam som vägrar äta på flera dagar om det inte serveras rätt mat:crazy: Då katten är ute också så äter den väl annat istället...

den andra katten glufsar glatt i sig ALLT:smirk:

Ska kolla upp om cystease vore nåt! Tack för tipset!!

Jessica1987: Vad är en drickfontän?:p

Isåfall finns det torrfoder som är anpassade för katter med njur- och urinvägsproblem.
Royal Canin har veterinärfoder som heter Urinary (för urinvägarna) och Renal (för njurarna).
Hills har också liknande foder. Skulle kunna heta U/D och K/D men det är jag inte 100% säker på.
Specific har också såna foder, men kräsna katter brukar tycka att specifik är äckligt. Det gör iallafall mina herrar. =)

På veterinärklinikerna brukar det alltid finnas någon djursjukvårdare eller veterinär som är speciellt inläst på foder och dom svarar gärna på frågor. =)
Veterinärer brukar dessutom vara väldigt snabba på att rekomendera specialmat vid såna här fall, så du kanske redan blivit rekomenderad speciell mat?

Isåfall finns det torrfoder som är anpassade för katter med njur- och urinvägsproblem.
Royal Canin har veterinärfoder som heter Urinary (för urinvägarna) och Renal (för njurarna).
Hills har också liknande foder. Skulle kunna heta U/D och K/D men det är jag inte 100% säker på.
Specific har också såna foder, men kräsna katter brukar tycka att specifik är äckligt. Det gör iallafall mina herrar. =)

På veterinärklinikerna brukar det alltid finnas någon djursjukvårdare eller veterinär som är speciellt inläst på foder och dom svarar gärna på frågor. =)
Veterinärer brukar dessutom vara väldigt snabba på att rekomendera specialmat vid såna här fall, så du kanske redan blivit rekomenderad speciell mat?

Fast det är främst foder för njursvikt och urinsten/urinkristaller... specialfoder brukar inte behövas vid urinvägsinfektion/urinvägsinflammation. Då är det främst vätskan som är viktig.

Fast det är främst foder för njursvikt och urinsten/urinkristaller... specialfoder brukar inte behövas vid urinvägsinfektion/urinvägsinflammation. Då är det främst vätskan som är viktig.

Sant.
Men om det finns kristaller kan det behövas specialfoder för att kristallerna ska kunna lösas upp och/eller förebyggas.
Det var som ett tillägg till ditt inlägg om att kristaller skulle kunna irritera slemhinnan och leda till en urinvägsinflammation.

Jo, men innan sådant foder sätts in bör man konstatera att kristaller är ett problem också. Fel foder, tex. surgörande foder när det inte handlar om struviter, kan orsaka än större problem.

Jag skulle nog säga att vätska är det mest centrala i det här fallet (av vad vi fått veta) och jag skulle rent av tvinga på katten våtfoder, men så är jag en riktig elaking också. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka