Håller på att bli blåst igen?

C

chrysler

I höstas gjorde jag upp med en höbonde att jag skulle ha 4000kg hö, blev sjuk ett tag(graviditetsillamående) & tog hästarna till min kompis ett tag, men hann ändå utfodra hästarna med hö oktober, november, december, januari,maj.

Eftersom höbonden inte kunnat göra balar av höet pga trasig maskin så får jag ta resten av höet nu,hästarna har ändå gått på bete nu.
Men så säger människan att det ska vara tömt nu i veckan & att det är 4000kg kvar.Eh?

Av de 4000 jag hade paxat i höst så har jag ju ändå utfodrat mina hästar med minst hälften av det jag bundit upp mej att köpa.
Räknat ut att det borde gått åt 2480 kg egentligen, för 5 månader, om amn räknar 8kg/häst & dag i underkant kan jag tillägga.

Hur tar man sig ur detta?för även om jag köper mer hö än jag lovat att göra så blir det bara hälften av vad han tycker jag ska ta.
Kan tillägga att jag inte har fortsatt behov att köpa från bonden så jag behöver inte hålla mej bästa kompis med människan.
Ngn som varit med om sånt här?
Vill inte göra honom förbannad men om jag själv håller på att bli blåst ska jag väl inte acceptera det?

Sv: Håller på att bli blåst igen?

I höstas gjorde jag upp med en höbonde att jag skulle ha 4000kg hö, blev sjuk ett tag(graviditetsillamående) & tog hästarna till min kompis ett tag, men hann ändå utfodra hästarna med hö oktober, november, december, januari,maj.

Eftersom höbonden inte kunnat göra balar av höet pga trasig maskin så får jag ta resten av höet nu,hästarna har ändå gått på bete nu.
Men så säger människan att det ska vara tömt nu i veckan & att det är 4000kg kvar.Eh?

Av de 4000 jag hade paxat i höst så har jag ju ändå utfodrat mina hästar med minst hälften av det jag bundit upp mej att köpa.
Räknat ut att det borde gått åt 2480 kg egentligen, för 5 månader, om amn räknar 8kg/häst & dag i underkant kan jag tillägga.

Hur tar man sig ur detta?för även om jag köper mer hö än jag lovat att göra så blir det bara hälften av vad han tycker jag ska ta.
Kan tillägga att jag inte har fortsatt behov att köpa från bonden så jag behöver inte hålla mej bästa kompis med människan.
Ngn som varit med om sånt här?
Vill inte göra honom förbannad men om jag själv håller på att bli blåst ska jag väl inte acceptera det?

Glömde tillägga att detta är mer en skriva av sig tråd, såklart kommer jag inte gå med på att ta mer hö än det jag "lagt" undan från början.:devil:

Förstår båda sidor för har du bokat hö och han hållit det till dig så får du ju komma och hämta och betala för det du bokat. Sen att du bokat 4000 kg och använt det i så många månader och han påstår att du fortfarande har 4000 kg kvar att hämta så är det ju konstigt.

Själv har jag allt skriftligt och mina kunder får betala i förskott för allt de bokat och det skrivs ner allteftersom de hämtar. Har förstås hösilage så det är lätt och räkna. Man vill ju inte stå där när våren kommer med 15 ton hösilage som fok bokat och sen inte behöver längre.

Förstår båda sidor för har du bokat hö och han hållit det till dig så får du ju komma och hämta och betala för det du bokat. Sen att du bokat 4000 kg och använt det i så många månader och han påstår att du fortfarande har 4000 kg kvar att hämta så är det ju konstigt.

Själv har jag allt skriftligt och mina kunder får betala i förskott för allt de bokat och det skrivs ner allteftersom de hämtar. Har förstås hösilage så det är lätt och räkna. Man vill ju inte stå där när våren kommer med 15 ton hösilage som fok bokat och sen inte behöver längre.

Kan nämna att orsaken till att jag inte hämtat höet var att bondens maskin man knippar höet med var trasigt så han skulle höra av sig när den var lagad & när han väl gör det vill han bli av med 4000kg med en veckas varsel, visst det är bara att åka några vändor med transport men själva saken var att vi nu räknat ut att det gått över 2000 kg för hästarna & då har jag räknat i underkant, när min kompis räknade ut vad som är mer realistiskt att jag gett hästarna har det gått över 3000 kg så det blir alltså 6-7 ton som människan förvandlat beställningen till.& det ska för nuvarande 2 islandshästar äta:crazy:
Tja de skulle ju inte vara magra iaf:smirk:

oj! Har det gått bra? har du pratat med honom?

ne inte hunnit, ska ringa denna vecka & säga att ajg kommer & hämtar de 2000 jag har kvar, inte mer.Ngn måtta får det vara.Sen byter jag höleverantör.

Jag vet inte om jag hänger med... har du alltså redan hämtat ut 2000 (eller 2480?) kg från bonden, sen gick hans maskin sönder? Eller hämtade du den mängden från ngn annan leverantör?
Konstig bonde som vill skänka bort över 2 ton hö...

Jag vet inte om jag hänger med... har du alltså redan hämtat ut 2000 (eller 2480?) kg från bonden, sen gick hans maskin sönder? Eller hämtade du den mängden från ngn annan leverantör?
Konstig bonde som vill skänka bort över 2 ton hö...

Nix , hämtat & betalt minst 2000 av 4000kg, som nu håller på att förvandlas till 6-7000kg.Skulle aldrig ta/hämta saker utan att betala, jag är inte den typen av människa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
L
Hästmänniskan Hoppas jag har lagt denna tråd i rätt forum, men annars får moderator flytta den :) Jag har min foderhäst tillsammans med min syrras...
Svar
8
· Visningar
1 191
Senast: Love_Maya
·
M
Foder & Strö En av mina kompisar har två c ponniers, som är 22 & 31 år gamla. Hon har haft dessa sedan dom var små. Hon har alltid fodrat med ögat...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Geisli
·
Foder & Strö Det är så att vi, i början av nov, började ge hästarna ensilage. Min häst har aldrig stått på det, under de 2 åren jag haft honom och...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama