Håller min unghäst på att bli för stor o stark?

D

dreamline

Har en underbar fyraåring,har varit helt okomplicerad med inridning och jag har ridit honom själv i skogen hela tiden. Men en dag så gick allt bokstavligen åt skogen,han var helnervig o tröttnade till slut på att jag lönlöst försökte hålla in honom så han brallade tills han fick av mej..han har successivt blivit starkare o tuffare nu,häromdagen när jag skulle leda in honom till stallet,slet han sig o sparkade mej i armen så jag trillade baklänges o fick hjärnskakning..Han har alltid varit världens goaste,men nu undrar jag om han börjar bli för tuff för mej? Jag själv är liten o kort o orkar inte hålla honom när han drar..
Kan kanske denna "oönskade energi" komma av det kalla vintervädret som gjort att jag inte alls kunnat rida så mkt som jag önskat?? Snälla,vad göra,jag älskar ju denna häst..

Sv: Håller min unghäst på att bli för stor o stark?

Har en underbar fyraåring,har varit helt okomplicerad med inridning och jag har ridit honom själv i skogen hela tiden. Men en dag så gick allt bokstavligen åt skogen,han var helnervig o tröttnade till slut på att jag lönlöst försökte hålla in honom så han brallade tills han fick av mej..han har successivt blivit starkare o tuffare nu,häromdagen när jag skulle leda in honom till stallet,slet han sig o sparkade mej i armen så jag trillade baklänges o fick hjärnskakning..Han har alltid varit världens goaste,men nu undrar jag om han börjar bli för tuff för mej? Jag själv är liten o kort o orkar inte hålla honom när han drar..
Kan kanske denna "oönskade energi" komma av det kalla vintervädret som gjort att jag inte alls kunnat rida så mkt som jag önskat?? Snälla,vad göra,jag älskar ju denna häst..

Det finns dagar jag känner lite som du. Min är 4½. Klart att de kommer i en trotsålder men då får man inte ge sig även om det kan kännas som att det är lika bra att "ge upp". Det är ju det man inte får...:crazy: Tycker själv att mina hästar har massa mer "spratt" i kroppen på vintern! Jag kan jobba av dem energi mkt mer på vår/sommar än när det blir hårt i marken och halt! Det blir naturligt mindre hårt arbete för mina hästar på vintern iaf...Visa att du bestämmer och stå på dig!

Åh,tack det var lite tröstande,bara så svårt att hålla igång när man varken har ridhus eller ridbana..

Jag brukar ge mina hästar en vintervila istället för sommarvila så slipper man rida på hårt och halt underlag alltför många månader i a f.

Jag tycker inte att det är något fel om man under en jobbig period tar hjälp utifrån och får hästen tillriden av någon professionell ryttare. Det ÄR en svår period, 4-5 års ålder då hästarna har fått lite balans och styrka och gärna testar. Det är klart att själva hanteringen måste man ju få att fungera men just ridningen där kan man ibland behöva lite stöttning så att det inte går för långt och händer för många otäcka saker.

Jag brukar ge mina hästar en vintervila istället för sommarvila så slipper man rida på hårt och halt underlag alltför många månader i a f.

Samma här. Mina får ingen speciell sommarvila! Det är då ridningen kan utvecklas som mest för min del. På vintern kan de få vila mer! Vi är nog många utan ridhus på vintern!!

Jag känner likadant denna vintern..jag brukar hålla igång..men nu har det blivit så mkt avbrott, så pålle får vila en del nu, så får sommaren innebära desstu mer träning, eftersom han ska gå på bete "hemma"

Till trådskaparen

Jag hoppas du kämpar på och vinner kampen,men om du känner att det blir för mkt..ta hjälp! Man ska inte gå o bli livrädd på kuppen, för det kan göra mer skada en nytta..Lycka till med din trotsiga bebis:)

Tack. Jag ska verkligen inte ge upp i första taget,svårt att skiljas från en häst man umgåtts med varje dag sen han föddes..men nu önskar jag det blir vår!!

Det ordnar sig nog ska du se. Och den dagen när allt har ordnat sig
så kommer det kännas så jäkla bra och du kommer inte att ångra dig.

Det där är typiskt i den åldern. :angel:

Verkligen en testperiod som gör att man funderar över vad man håller på med. Hade en dam som testade med att ställa sig rakt upp ur ökad trav... DET var intressant :eek:

Några ord på vägen bara för precis som med barn så måste man ju ta tag i det, annars blir det de som tar över i framtiden ;) Har du testat NH-träning, alltså ledarskap från marken?
Det var det som jag tog till när min/mina testade gränserna. JAG är och ska alltid vara deras ledar och jag tolererar inte att de håller på att sparka, hota osv. Har man kommit tillrätta med det från marken brukar ett skarpt NEJ fungera även uppifrån ryggen när de börjar med något.

Funkar fortfarande när 7-åringen får glädjefnatt och börjar med småbockar (som jag tycker är rätt kul) som efter ett antal skutt blir värre och värre. Då ryter jag till och hon slutar direkt med en min av, ja, just det, glömde att du satt där uppe :D

Ta hjälp av någon som lär dig grunderna i NH så kan ni hålla på med det nu när underlaget ändå är som det är...

Tack för tipset!
Det stämmer verkligen ,att hästen måste förstå att det är en själv som bestämmer! Oftast accepterar min "kille" det jättebra,men så ,rätt som det är,så glömmer han det o blir helt enkelt dum..men jag tror nog det ordnar sig:)

Jag hade liknande problem med min häst då han var runt 4 år. Jag gick då tillbaka och arbetade mycket från marken. Enkla ledövningar typ "följa john", först med grimma, sen efter ett tag utan grimma. Löslongerade eller tömkörde, ibland över bommar. Jag varvade med ridning utan för stora krav. Jag var alltid konsekvent och bestämd, men berömde mycket när det gick bra. Min häst blev mycket lugnare och trevligare och vi fick en bättre kommunikation som har lagt grunden till att både ridning och hantering nu fungerar utan problem. Idag har jag en underbar häst (han är snart 7 år) som alltid följer mig och gör som jag vill trots att han har mycket spring i benen och är ett riktigt busfrö fortfarande!

Ha tålamod och jobba på er kommunikation så kommer det säkert att lösa sig.
Lycka till!

enligt ryktet i bygden har din buse skäpt till sig avsevärt nu :banana: kul, och hoppas han fortsätter så!

Javisst,min polle har verkligen skärpt till sig! Nu vet jag att man ska inte ge upp,för va underbart det känns när d går bra:) Skulle nog inte gått utan Ronny Åmans kloka ord..Lycka till alla där ute!

Vad härligt att höra att det går bra nu!:bump:
Hoppas att det håller i sig!:)

Lycka till med hästen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka