Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Inte_Ung

Trådstartare
Mina hästar har fri tillgång på ensilage/hösilage med en ts av 54% och kvot på 7,3.
4,9MJ och 36g smpr/kg foder.

Men de två lakterande stona och gammelhästen 28år håller inte hullet på detta.
De får i dagsläget runt ett Kg kornkross och litet vetekli i tillskott.
Jag funderar nu på om jag skall lägga till ett färdigfoder eller mera kornkross.
Lusernpellets känns inte som en riktigt bra idé då ensilaget har en Ca/P kvot på 2,65.

Är det någon som har några ideér kring detta?
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Antagligen får dom inte i sig tillräckligt många kilon/dygn och behöver totalt sett mer MJ/smbrp. Tror inte det spelar så stor roll vad du lägger till för kraft , bara du ökar MJ´t och håller kvoten över 6.

Vet inte om det var ett sånt svar du var ute efter men... :smirk:
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Har du någon koll på hur mycket de kan tänkas äta per dygn, stona var för sig och vallacken?

Vad ställer du för krav på ett färdigfoder? Jag har ett i åtanke, men vet inte om det kan stämma med dina förutsättningar.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Jo det är väl ett fullgott svar.
Ungefär så tänker jag själv.
Någor mera näringstätt helt enkelt.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

här är lite riktvärden att gå på

Dräktiga och digivande ston + unghästar
Smältbart råprotein lägst 60gr/KG
Energi ca 8,0 MJ/KG

Fritidshästar
Smbrp ca 40gr/KG
Energi ca 8,0 MJ/KG

Tävlingshästar
Smbrp ca 40gr/KG
Energi lägst 8,0 MJ/KG

Ca/P Kvoten: 1,5 ca

hoppas du får ngn klar het i det jag skrivit
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Inte var och en för sig.
Men 2 föl deras 2 mammor och så gammelhästen äter drygt 60kg per dygn tillsammans.
Jag gissar att fölen äter 5Kg var, så det borde bli 17kg silage/ vuxen häst.
Något kilo mer för stona som är duktiga på att äta och något mindre för Gammelman.
Det är 9Kg ts/dygn = mycket.

De andra hästarna är precis lagom runda på fri tillgång.
Men de äter mindre och leker mera.

Kravet på ett färdigfoder är lågt pris, helst ej över 4kr/Kg, och lättadministrerat.
Och så en låg Ca/P.
Jag har själv ett som jag tror på till detta.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

bokslukaren skrev:
Dräktiga och digivande ston + unghästar
Smältbart råprotein lägst 60gr/KG
Energi ca 8,0 MJ/KG
Jag antar att du menar/kg ts.
Vatten är ju bara vatten.
Och det blir det ju.

Ensilaget har 66g smpr/kg ts och 9,1MJ.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Det kan vara tänderna! Och sen så stämmer inte alltid analysen på fodrets verkliga värden... Vi har ett gammelsto som har haft svårt att hålla hull hon får 1dl olja och luzern, betfor tre gånger om dagen... Dessutom har vi täcke på henne för att hon inte skall slösa energi på att värma sig... nu håller hon hull...

Lycka till!
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Samtliga andra 8 är i gott hull till överhull på samma ensilage.
Jag tror att problemen är 2.
1. Stona får inte i sig så mycket som de behöver utan behöver mera näringstät mat.
2. Gammelhästen har konstaterat senilt glattbett och har svårt med upptaget av maten för att den blir så grovtuggad.

Förut när jag fodrade med hö så har jag löst det med att ge uppblött lusernpellets blandat med kornkross.
Färdigtuggat uppblött och klart.
Men nu så har jag en så hög Ca/P kvot på ensilaget att jag vill hitta något med en lägre kvot.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Jag har ett dräktigt d-ponnysto som får fri tillgång ca 15-18 kg av detta hösilage ts 60 mj 5,3, smp rp 27, Ca 3,9 och P 0,6. Alltså inte så himla roliga värden...Men nu när jag räknade på henne i höstas så fick jag till det så här egentligen 12 kg hösilage, 3 hg Krafft protein, 1 pumpslag chevinal plus, extra e-vitamin samt Fosforbalans från eclipse-biofarmab 30 gram.

Det jag vill få sagt är att du kanske kan ge tex vetekli som ju är j*vla billigt ( 45 kr/säck) och har en hög fosforhalt 10,4g/ kg foder (för den var väll inte så bra, eller har jag fått allt om bakfoten)

Eller ge typ luzern/Krafft protein el liknade o ge en mindre mängd?

Det finns även ett mineralfoder för kor med en p-halt på 14,0 g per kg foder ( 0.3 g per kg foder)

Känns som jag bara pladdrat på men du kanske kan få ut något av detta:)

Kan tillägga att jag har en nordis samt två ponnytravare på detta foder, och dom får lite havre samt vetekli o är pigga och i högt hull.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Nu så har jag varit ute och matat kvällskorn.
Och upptäckt att en orsak till att Gammelhästen inte håller hullet kan vara att fölen äter upp hans kornportion.
De får egna, men de tar deras mammor över.

Stona har faktiskt blivit bättre i hull sedan jag gick över på ensilaget.
Och fölen är i det närmaste smällfeta, dit gick gammelhästens korn.
Jag får försöka att fördela det där bättre, det är ju inte göd-föl som jag föder upp.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

MadickenII skrev:
Eller ge typ luzern/Krafft protein el liknade o ge en mindre mängd?
Men det är ju inte protein som fattas.
Det räcker mer än väl om Gammelhästen bara får i sig 10kg ensilage.
Och det får han definitivt.
Men det är den totala MJ mängden som inte räcker.
Olja kanske?
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Ja, jag satt just o tänkte på olja till dem. Då är jag inte insatt i vilken olja som är mest lämplig, själv använder jag linfröolja då det sägs vara bäst för eksemhästen. Tar hem 10 l från en gård i Skåne till rimligt pris. Billigare än köpa här hemma av någon anldening, även med frakt.

Granngården säljer stora dunkar med olja och billighetsaffärerna Willys osv har ju oxå större dunkar med olja. Hur kvalitén är vet jag ej. Köper kallpressat, där näringsämnena kvarstår.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Det finns en jättebra "oljetråd".
Det blir nog rapsolja från Willys eller liknande.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

I den situationen brukar jag ge oljefrö(kakor), då får man litet protein o fibrer på köpet. Rapskaka bäst men svår att hitta, linfrökaka eller solros frön de finns inte i kakform men hästar smälter dem väl. HH
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Intressant, läste olje-tråden. Då bör ju (Willys) rapsolja vara det bästa förstod jag.

Jag fortsätter med linfröolja för eksemhästen. Ska bli intressant se vilka skillnader det blir på honom av den oljan. Vet redan den har lugnande inverkan på magen, men om det blir mer än det....?
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Så här gör jag.
Stona går så sakteliga upp i hull på ensilaget.
Så de får klara sig på det som är.

Gammelhästen får fr.o.m. igår ett tillskott bestående av:
Några nävar kokt linfrö.
1dl rapsolja från Willys.
400g kornkross och 100g vetekli.
Det tyckte han var smaskens.

Nu så får vi se om han går upp litet i hull på detta.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Inte_Ung skrev:
Gammelhästen får fr.o.m. igår ett tillskott bestående av:
Några nävar kokt linfrö.
1dl rapsolja från Willys.
400g kornkross och 100g vetekli.
Det tyckte han var smaskens.

Nu så får vi se om han går upp litet i hull på detta.

Är det hela eller krossade linfrön du ger? för mig veterligen kan dom inte tillgodogöra sig näringen i HELA frön...
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Hela linfrön.
Och man måste då koka dem.
Både för att de annars kan bli giftiga och för att de skall kunna tillgodogöras av hästen.
 
Sv: Håller inte hullet trots fri tillgång på ensilage

Inte_Ung skrev:
Hela linfrön.
Och man måste då koka dem.
Både för att de annars kan bli giftiga och för att de skall kunna tillgodogöras av hästen.

Ja man ska koka eller stöpa både hela och krossade frön, men om du vill åt näringen i linfröet så ska du ge KROSSADE frön.
Hela linfrön passerar genom magen utan att hästen kan tillgodogöra sig näringen i det!! Så vitt jag vet iaf.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
C
Foder & Strö Bytte för ca en vecka sen ensilage till ett som var analyserat för att kunna få korrekta foderstater till mina hästar. Min 21-åriga...
Svar
10
· Visningar
810
Senast: Coffeaclub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp