Hållbarhet?

Soffan74

Trådstartare
Hur länge håller sig en öppnad storbal med hösilage?:confused:

Har hört allt från 1 vecka till 4 veckor...:o
Givetvis beror oxå hållbarhet på utetemperaturen och ts-halten i balen.

Sv: Hållbarhet?

Mer än fem dagar hade jag aktat mig för, och fem dagar är under gynsamma förhållanden.

Å anda sidan vet jag folk som har haft öppet 10 dagar utan att hästarna blivit sjuka, men så som fodret luktade och såg ut hade jag inte fodrat det till mina hästar.

Det är klart man hör olika bud vad som gäller då det handlar om ts halt och vädret. Detta får du ju avgöra själv helt enkelt. Går liksom inte att ge ett korrekt svar.

Hej!
Är det kallere ute så håller sig hösilagebalen sig längre.
En hösilagebal är som en konservburk, så fort man öppnar den så börjar prosessen.
Det kan förekomma att det kommer fram små vita prickar, men detta är oftast inget farligt utan bara naturligt eftersom det ingår i prosessen.
Man ska dock se upp för mögel, då är det inget att ge till hästarna.
Jag står nu i ett stall där det finns 12 hästar, vi blandra två olika hösilage sorter och de går åt på ungefär 1-2 veckor. Och det går jätte bra.
Det finns ju ibland att få tag på små balar (vet inte hur mycket dom väger men kanske 100kg) Och dom skulle ju gå bra att ha i ett stall där det finns mindre hästar.. :)
MVH Fanny

Det beror ju, som sagt, på temperatur och ts-halt.

De balar jag ställer ut är fortfarande fräscha när hästarna äter upp det sista efter 7-8 dagar - nu mitt i vintern. Det är sent skördat med runt 50% ts.
De balar jag använder inne håller sig fräscha i de 3 veckor det tar att göra slut på dem. Det är hög ts-halt, näst intill hö.
Men, som sagt, detta är nu mitt i vintern, i kylskåpstemperatur eller kallare. När temperaturen stiger till våren vete katten hur jag ska hinna göra av med det tillräckligt fort - behöver fler djur som äter tror jag...

"Våran" har stått öppen nu i 3 veckor. Minusgrader hela tiden. Det sista gick åt idag. Vet ej ts på det, men ganska "blött".:confused: Kanske runt 65% it TS:confused:
Min häst äter inte av det pga att magen ej klarar av hösilage, men risken är tyvärr stor att han får i sig hösilage av "misstag"...:(

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar