Hållbarhet på Wintec Isabell Werth sadel

F

Fillefjonkan

Hej! Jag funderar på att köpa mig en Wintec dressyrsadel, Isabell Werth. Har provridit en och både jag och häst tycker om den men jag är lite tveksam till materialet bara. Någon som har erfarenhet av hur det mockaliknande materialet i sitsen ser ut efter några års användning? Min stora skräck är att det ska bli noppigt eller liknande, som syntetskodda ridbyxor kan bli. Eller ännu värre alldeles blankt...:eek:

Sv: Hållbarhet på Wintec Isabell Werth sadel

Har haft exakt denna sadel i 2 månader nu och ridit flitigt i den. När jag köpte den var den begagnad, använd ca ett år, men jag tycker inte att den har noppat sig. Däremot får man borsta av den (ex med en pannborste) för att smuts och damm skall gå bort. Den är gudomlig att rida i och man sitter som en smäck! :) Den är lättare och därmed skonsammare mot hästens rygg.

Var också skeptisk först men hade inget val. Det vara bara denna sadel som låg bra på min häst! :bump: Andra sadlar har tendens att åka fram och lägga sig på hennes bogar.

ni som rider i den, knarrar det om den också när man har läder ridstövlar??

jag vill minnas att det är syntet längst ner på sadeln och wintec sadlarna knarrar ju så förbaskat när man rider med läderstövlar..

Om det är samma typ av "mocka"utsidan som i dom gamla Sportmodellerna håller den sej fräsch i +25 år om du borstar utsidan försiktigt med en vanlig mockaborste regelbundet.

ni som rider i den, knarrar det om den också när man har läder ridstövlar??

jag vill minnas att det är syntet längst ner på sadeln och wintec sadlarna knarrar ju så förbaskat när man rider med läderstövlar..

Jo, det knarrar - när man rider lätt. När man sitter ner hörs ingenting och det är ju oftast det man gör när man dressyrar :) Upplever det inte som nåt större problem.

Har en likadan, och den har nog några år på nacken nu., iaf 5-6 år. Min knakar inte ett dugg, har den aldrig gjort. Köptes begnad men har hållt sig hur fräsch som helst, jag älskar faktiskt min sadel.,(men min medryttare gillar den inte lika skarpt så smaken är baken)
materialet tycker jag bara är bra, man glider inte omkring så lätt, bäst fungerar det dock med helskodda ridbyxor till.
Köpte sadeln av min kompis och hon har lyckats att sträcka en lårmuskel när hennes ponny drog iväg och hoppade stort över en stock i skogen, hon hann inte komma ur den :p

Köpte en sån i dagarna. Den är 4 år gammal, men bara riden i ca 2 år. Den ser ny ut! Visst, det finns lite svaga märken efter stigläder, men det är minimalt! Den är i så gott skick att en killkompis frågade om jag köpt den helt ny. :)

Jag har inte upplevt att det knarrar, å andra sidan har jag lite kortare hoppstövlar. :D

//Alice

Min knarrar lite ibland när jag rider lätt, inte när jag sitter ner:)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenheter och åsikter om dressyrsadeln från Wintec i samarbete med Isabell Werth? Ska provrida en sådan på...
Svar
15
· Visningar
8 522
Senast: aprilia
·
A
Utrustning Hej! Har provat ca 20 sadlar på min häst men har äntligen hittat en som passar. :bow: Jag blir bara lite fundersam hur det nu kommer...
Svar
7
· Visningar
2 572
Senast: sissu
·
Dressyr Jag står just i begrepp att köpa en dressyrsadel, vilket jag skrivit i en annan tråd :D Nu lutar det åt att jag kommer att köpa en...
2
Svar
30
· Visningar
3 948
Senast: klabbarparn
·
C
Utrustning Hej! Står i valet och kvalet mellan att skaffa en dressyrsits till min Torsion eller skaffa en ny dressyrsadel. Hur mycket...
Svar
12
· Visningar
1 367
Senast: Cim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka