Hållbarhet på öppnad (HÖ) rundbal

Amaryllis

Trådstartare
Hej
Finns det några särskilda risker med att ha en rund höbal öppnad ett längre tag. Händer det ngt med den när den öppnats? Har bara en häst som skall äta av den, de övriga i stallet äter ett annat hö. Nu får ju iofs hästen en stor fodergiva hö var dag (då jag endast kompletterar med mineraler utifrån analysen) men det går ju ändå ett bra tag innan den är uppäten s a s. Min erfarenhet av detta hö för övrigt är bra näringsvärden och BRA kvalitet.:)
Notera att detta är hö- inte höensilage..

Sv: Hållbarhet på öppnad (HÖ) rundbal

Så länge den förvaras torrt så ska det väl inte vara någon fara alls?

Det är ju bara vanligt torrhö =)

Som föregående skrev - det är ju bara torrhö oavsett om den sitter ihop med nät eller är öppnad. Ingen fara alls så länge den står torrt! :)
Mina räcker omkring 20dagar/st, och det är nemas problemas.

Hej
Svarar båda. Bra, låter som att det verkar ok då. Ni täcker inte över er bal m något? (Vet att det inte skall vara lufttätt eller så..) MEr för att skydda mot damm?

Om den står ute skulle jag he över en presenning eller något som skyddar mot väta, för att undvika fukt (oavsett om den står inne eller ute) skulle jag ha en lastpall inunder.

Vanligt hö är nog inga problem, ställer alltid balarna på pall så luften kan cirkulera, sen ska den helst inte stå i stallmiljö där det kan bli fuktigt. Förvarar alltid balar inomhus men om den ska stå ute så täck den och på pall förstås även då.

Problemet med hö i stor rundbal brukar vara själva metoden och inte tiden det tar att använda det om det förvaras rätt.
Man brukar avråda från torrhö i stor rundbal p g a risk att det inte varit 100% torr då det pressats och därför kan bli dåligt inifrån balen så att säga.

Har inget problem m mögel/ damm. Men när antalet hästar minskar undrade jag över hållbarheten bara:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 943
Senast: ch791022
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 303
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan I ett hyreskontrakt för stallplats där även foder ingår, kan det betraktas som kontraktsbrott att endast tillhandahålla otjänligt hö...
2
Svar
25
· Visningar
2 841
Senast: Anna_
·
Foder & Strö Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT* Jag kommer snart att få blödande agsår och bli gråhårig.. Jag har i flera år köpt hö från en och...
Svar
9
· Visningar
1 437
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama