Hållbarhet på olika foder!?

Cyllene

Trådstartare
Jag hittade en gammal tunna med betfor och en gammal med havrekross. De är ca 1 år gamla och har varit lufttäta.

Havren slängde jag men hur är det med betforen? Jag hittade en säck men där stod inget bästföre-datum. Det är ju socker så det borde väl hålla sig? Jag tuggade på lite och det smakade som vanligt...

Någon som vet? :)

/C

Betfor kan man väl - något förenklat - beskriva som socker och fibrer... alltså borde det ju hålla sig LÄNGE! Vad jag vet innehåller det inget fett som kan härskna. Dessutom borde ev vitamininnehåll vara av underordnad betydelse - alltså, om det möjligtvis finns lite vitaminer i när det är "färskt" men inte nu längre så är det väl ändå inte i sådan mängder att det har betydelse i foderstaten...

Men, jag är ingen expert! Man borde väl kunna ringa t ex Granngården och fråga?!!

Liknande trådar

Hästvård I stallet finns en halvblodsherre på 23 år. För några månader sedan upptäckte vi att han tuggade bussar av höet och spottade ut. Han...
Svar
15
· Visningar
4 146
Senast: anjescka
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 558
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur