Hållbarhet på hösilage

K

Kicki_J

Jag har sökt men inte hittat, detta har säkert diskuterats tidigare men jag frågar ändå! Ni som fodrar med plastade balar, hur länge står de sig? Har hört allt från tre dagar till en månad!:confused: Förstår att det har helt med att göra hur kallt det är. Hösilaget jag ev ska köpa har torrsubstans på 48% till 65%, bonden har analycerat ett antal balar och fått dessa värden. Sade att jag ej vill ha för blött. Så få höra nu, hur länge får ert silage stå innan ni börjar oroa er?

/Kicki

Sv: Hållbarhet på hösilage

Max en vecka, när det är så kallt som nu (-1-15), annars 3-4 dagar.

Immer

Men beror inte det en hel del på vilken torrsubstans du har i silaget? Desto torrare det är desto längre bör det väl stå sig?
Jag skulle själv inte låta det stå en månad som en del menar men tre-fyra dagar, då kan jag glömma att köra med silage till mina fyra ponnyer.

Rekommendationen från SLU sedan den här kostiga "sjukan" som bröt ut förr vintern på några ridskolor är att det ska förbrukas inom tre dagar.
Själv har jag så många djur att det inte är någon riska att en bal är öppen så länge som tre dagar.

En torr bal behöver absolut inte hålla sig längre än en blöt. I en blöt bal så kan det (med lite tur (skicklighet)) ha varit en ensileringsprocess som gör att fodret är lite skyddat från oönskad mikroorganismtillväxt även ett tag efter att den blivit öppnad. En torr bal har ofta inte samma ensileringsgrad, och är därför konserverad enbart genom att det är lufttätt av plasten. När syret kommer åt på den kan det börja växa saker direkt. Oavsett ts-halt skulle jag inte vilja ha en bal öppen mer än en vecka...

Vi har två olika partier ett med 60 i ts och ett med kanske 45 i ts, faktum är att det blötare inte håller sig så länge. Men det torra håller sig upp till en vecka, dock så fodrar jag upp den på 5-6 dagar.

Jag gjorde en gång ett test och hade en bal öppnad inomhus och den var fräsch efter 3 veckor! Men den fick inte hästarna äta( på sommaren) Så det beror på, sen är det så att om balen är ren och inte har någon jord/moss el liknade inblndning så håller den längre

Jag har hört att man ska kunna ha en bal i allafall 14 dagar om det är kallt ute. Jag vet flera som har balar så länge och de håller sig fräscha.

En bal behöver oftast gå åt inom 3 dagar, i vissa fall håller de bara 2.
Är det riktigt kallt kan de dock hålla några dagar till, tom. upp emot veckan ibland.

Mitt råd är att köpa småbalar. Köper du storbalar till 4 ponnyer så står du mellan valen att 1. slänga slutet på nästan varje bal 2. ge hösilage som är dåligt 3. Fri tillgång (räcker kanske för länge ändå)
Fri tillgång till ponnyer är kanske inte det bästa, de har ju en viss benägenhet att bli väldigt runda om magen =) De har ju ofta inga begränsningar när det gäller att äta.

Vi har nu hösilage med en ts-halt som varierar från 55% och upp emot närmare 70%. De har räckt 2-3 dar. Oftast har de hållt sig fina, men på en del har vi slängt sista kakan.

Vi börjar fodra med hösilage med en ts-halt på 40% om nån vecka. Har aldrig haft så blött foder förut, så det ska bli intressant! Hoppas inte min häst blir dålig i magen =( Har alltid haft hösilage med en ts-halt runt 60%

_86a_ skrev:
Vi börjar fodra med hösilage med en ts-halt på 40% om nån vecka. Har aldrig haft så blött foder förut, så det ska bli intressant! Hoppas inte min häst blir dålig i magen =( Har alltid haft hösilage med en ts-halt runt 60%

I förfjol hade vi silage med en ts-halt på 35-40%, det var inte speciellt roligt. Dyngsurt i boxarna, och inte luktar det hallon heller... :crazy: Till på köpet föll min lättfödda häst ur som bara den, hon orkade helt enkelt inte äta tillräckligt mycket.

Har haft mina ponnyer på fri tillgång i flera år utan problem. (tävlings- avel- och ungponnyer) Ett år när proteinet var lågt blev de lite feta annars har de varit hur fina som helst, så det är jag inte rädd för.
Jag pratade igår kväll med en kompis som har två halvblod och köper silage från samma bonde. Hon har haft balarna stående ca fyra veckor i hagen.:eek: Det skulle jag aldrig våga!! Jag ställer den ute och slänger in så de har fritt i hagen tänkte jag. Men jag får nog fundera lite till om jag vågar!

Jag har en sorts hösilage till mina två shettisar, 51% ts halt o den balen(400 kg) äter dom upp på 25 dagar.

Den sorten jag har till min tävlingshäst är fyrkantsbal på 150 kg, tshalt 67%. Den går åt på 15 dagar.

Båda dessa är hur fräscha som helst till sista tuggan. Har skickat in för att kolla oxå o det är inga problem alls....

Har fodrat med hösilage i 10 år och aldrig haft problem med det.

Nu har jag ju fler hästar annars men detta funkar nu också.

MEN detta är ju när det är max 3 plusgrader ute. När det är varmare så är det nog max 1 vecka som gäller

Ju blötare bal, desto sämre hållbarhet, det är syrningen i balen som gör det känsligt. En torrare bal är inte syrad på samma sätt och är därmed inte lika känslig, MEN det får inte vara för torrt heller för då blir det möggel. Nu tycker jag att det är vansinnigt att använda balar som stått i veckor! Det ska gå max en vecka i kallt väder! Håll ständigt koll på lukten i balen. När det är "varmt", alltså plusgrader så är det max 3-4 dagar. De torrare balarna torkar på ytan och håller som regel längre.
Okunskapen är troligen en av orsakerna till att ensilage/hösilage får dåligt rykte, rätt skördat och rätt hanterat är det mycket bra foder.

Vårt hösilage med TS 73% håller sig fint minst en vecka i minusgrader (åker berg och dalbana mellan cirka -2 till -20).
Småbal på 35 kg, räcker i fyra dagar, i början när vi vande in hästarna så fick dom ju bara lite, balen var lika fin efter en vecka som när vi öppnade den, lite torrare bara.

Krimsan skrev:
Ju blötare bal, desto sämre hållbarhet, det är syrningen i balen som gör det känsligt. En torrare bal är inte syrad på samma sätt och är därmed inte lika känslig, MEN det får inte vara för torrt heller för då blir det möggel. Nu tycker jag att det är vansinnigt att använda balar som stått i veckor! Det ska gå max en vecka i kallt väder! Håll ständigt koll på lukten i balen. När det är "varmt", alltså plusgrader så är det max 3-4 dagar. De torrare balarna torkar på ytan och håller som regel längre.
Okunskapen är troligen en av orsakerna till att ensilage/hösilage får dåligt rykte, rätt skördat och rätt hanterat är det mycket bra foder.
Där är någon kritisk gräns på blöt/torrheten. Exakt rätt torrhet gör att den håller sig bättre än en blöt, men det är också så att en blöt med exakt rätt nivå håller sig otroligt bra. Svårt att få fram exakta siffror, men vi har märkt skillnaderna hos oss. Vissa år har vi haft torra balar som varit kassa efter 2 dar, året efter har vi haft lite blötare, men betydligt torrare än ensilage, som håller jättebra. I år har vi mittimellan, och det är rena rouletten. Vissa balar är fina i flera dagar, andra i bara ett par dar.
Ensilaget är det likadant med. Vi har haft balar med exakt rätt balans och de har hållt super (dom utan klöver i ) andra har varit blötare och då hållt sämre (de med klöver)
Jag vill påstå att om man har gräs med mycket klöver så ska man låta det torka i två- tre dagar innan man rullar det, och utan klöver ska man rulla dagen efter för att få så bra kvalité som möjligt. Men det är vad jag tycker, och kanske är det bara här det fungerar...

Blir ca 3-4 dagar. Är många hästar i stallet så blir så många dagar vilket väder det än är..

Är det kallt går det alltid åt mycket mer hos oss. Då kan balen tryta på två dagar lätt. Om vi vet med oss att det ska snöa eller krypa ner i graderna så tar vi alltid in en extra bal. Är det dessutom snö, så äter dom mycket mer av balen ute, dom är för lata för att krafsa efter stackars grässtrån i backen.

Usch då =( Fast vi öppnade en sån bal på prov i höstas. Jag kanske är knäpp för jag tyckte den luktade gott!! Fast jag tror det går nån gräns nästan där vid 40 % ts, för jag gillar inte lukten av ensilage, och det har ju en ts-halt på 25-35 %.

Min häst är inte speciellt lätt att hålla i hull tyvärr. Har ingen analys heller så jag vet inte värdena på det.. Är tänkt att han ska få 15 kilo per dag, det blir 1,2 - 1,3 kilo ts per 100 kilo kroppsvikt. Nu när han får torrare hösilage så får han typ 1,6 kilo ts per 100 kilo kroppsvikt. Det håller han sig fin på, fast jag har varit skadad o knappt kunnat ridit, så jag är rädd att han ska tappa vikt när jag börjar rida igen. Inge bra om hösilaget bidrar till att han tappar då också =( Fast han får i princip inget kraftfoder nu, så jag får väll lägga till en el då.

Kicki_J : Om ponnisarna håller sig fina så är det ju super om de kan gå på fri tillgång! Det är ju det bästa. Om du vet ungefär hur mycket de pillar i sig per dag så kan du ju räkna ut hur fort en bal går åt. Tänk på att balarna på våren tyvärr håller lite sämre. Men det är ju bara att hålla koll. Oftast känner man ju på lukten om det är bra.

Vårat är rätt så blött, inte blött blött utan.. vi har inte gjort någon analys än men den skulle inte kunna stå ute.
Vi har våran i en..hmm lada?
Fel ord kanske, men där är det rätt så öppet med springor och allt, jag menar man vill inte direkt sova där,
för det är väl lika kallt där som ute.
Men står den i ladan kommer ingen snö eller kallare blåst på det.
Så en bal för oss har klarat sig i en månad hitills, om inte ens längre.
Ibland kan det vara lite körigt att få loss hö de kalla dagarna, men inte så det har stelnat, frusit alldeles!

Jag har nu hämtat en rulle och börjat ge pållarna, varvar med hö men de väljer silaget före höet! (det luktar så himla gott tycker jag!) Jag är väldigt fundersam på bondens analys så jag kommer att göra en egen. Vill veta både protein, Mj och torrsubstans på det. I natt var det 15 minus här, när jag släppte ut hästarna och slängde ut silage och hö så var inte rullen frusen. En del strån var lite "isiga" men det var ganska lätt att rulla av balen och packa i säck. En ren gissning i ts från någon?

scarlettlady; jag har haft funderingar som du bekräftat! Till viss del måste det ju bero på vad balen innehåller för grässorter, hållbarheten menar jag alltså. Och jag pratade med ett par som slår själva och de menar att har du en ts på minst 55 % så finns ingen risk för botulism.

Kicki_J skrev:
Och jag pratade med ett par som slår själva och de menar att har du en ts på minst 55 % så finns ingen risk för botulism.

Ingen risk är nog att ta i. Mindre risk skulle jag vilja säga. Hästar kan smittas av botulismbakterier även av torrhö.

Immer

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 906
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama