Hållbarhet på hösilage...

E

Eem

Sett en annons med hösilage i fyrkantsbalar, 340kg/st. Det står att att dom har längre hållbarhet eftersom man kan ta ur hösilaget skiv vis... Men jag har bara två hästar som ska äta och då kommer det ta 3 veckor för dom ungefär att äta upp en bal.
Kan den hålla så länge?

MVH Eem
 
Sv: Hållbarhet på hösilage...

Nej det tror jag inte att den kan. Låter väldigt konstigt det där med att man skulle kunna öka hållbarheten på hösilaget genom att man kan "ta ut det skiv vis". Det är ju så att hållbarheten räknas från det att man bryter plasten för då kommer det luft in till hösilaget. Det är klart att öppnar man bara lite och låter plasten sitta kvar på resten av balen så kommer det väl mindre luft in och kanske kan det bidra till lite längre hållbarhet. 3 veckor låter dock väldigt länge. Tveksamt... Du kanske borde se dig om efter mindre balar istället.
 
Sv: Hållbarhet på hösilage...

Nej tyvärr, 3 veckor kommer det inta att hålla sig. Inte ens på vintern.
 
Sv: Hållbarhet på hösilage...

Ok, då får man fortsätta leta:)

MVH Eem
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 217
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 571
Senast: Tiffany
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 948
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp