Hållbarhet på havre?

A

aravir

Nu undrar jag hur länge havre håller egentligen, alltså hur länge man kan ge av det till hästen. Och om det är som med hö att det börjar försvinna någon näring/vitaminer eller något ur det efter ett tag och i så fall ungefär när? Tänkte att jag skulle fråga det nu äntligen istället för att gå runt och undra över det hela tiden.. Stallägarna köper nämligen in det av en bonde, och det står ju inget bästföre datum på den havren :o ;)

Sv: Hållbarhet på havre?

Jag har hört att krossad havre bör användas upp inom tre veckor från krossandet. Det håller jag dock sällan själv, för äringen försvinner inte fårn en dag till en annan, men den blir ju sämre så klart.
För hel havre har jag ingen aning, men den bör ju hålla mycket längre..

en månad har jag hört på både korn och havrekross. dels då den är svår att förvara torrt och svalt, men dels för att den "tappar" näringsvärdet.
hel havre är det ett helvår till ett år. ganska länge :smirk:

Tänkte mer på hel havre jag. Ett år borde det hålla iallafall, annars skulle man väl bara kunna ge havre under halva året!? Men håller det längre än så, över två vintrar? Har börjat undra om inte havren i stallet är från förra året och tänkte om det är dumt att ge av den ännu.. :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 339
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 974
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
705
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama