Hållbarhet hösilage

Kan säga att jag har mina balar öppna i 8 dagar ca from oktober till april och det har aldrig varit några som helst problem. jag tar av plasten ner till botten, det är allt. På sensommaren eller våren använder jag balen ca 4-5 dagar till jag märker att den börjar bli varm, då tar jag resten och lägger ut på gårdsplan och torkar o solen. vad som händer är att det blir hö, när det är torrt så lägger jag in det på skullen och öppnar en ny bal istället . På så sätt så får jag en massa hö i reserv som ändå går åt någon gång under året. har en hingst med en väldigt kinkig mage och han mår jättebra när han fått äta torkat hösilage.

Våra storbalar kan inte sparas mer än ett år. hur väl man än håller dom så känns dom alltid lite mosrig att ta i när man öppnar och luktar lite surt. möglar i solen fortare oxå.
men det är mina erfarenheter. :)
 
Våra storbalar kan inte sparas mer än ett år. hur väl man än håller dom så känns dom alltid lite mosrig att ta i när man öppnar och luktar lite surt. möglar i solen fortare oxå. men det är mina erfarenheter.

Fast då har du nog ganska låg TS. Ju högre TS desto längre håller den. Igår öppnade vi en fyrkant från 2002. Den var i utmärkt skick!
Är balen hel och gräset bra när det skördades och TS är hög så håller balen. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp