Hållbarhet hösilage

K

Krabban

Hur lång hållbarhet har hösilage egentligen? Tycker man hör olika bud hela tiden. Både öppnad och oöppnad bal.

Är ny på detta med hösilage, men funderar starkt på att ge detta i år istället.
 
Som jag har förstått det varierar det väldigt beroende på utomhustemeratur (om balen förvaras ute såklart) 1-2 dagar om det är varmt som nu och uppemot 5 dagar om det är flera minusgrader... (Jag har hört uppemot 7 dagar också men det känns osäkert)
 
Ja, man hör olika hela tiden men jag fodrar vintertid med hösilge och då brukar jag ha dom en vecka öppnade innan dom är slut. Det har aldrig varit några problem då iallafall.
Men endast då det är minus ute..... :)
 
Tack för svaren båda två! :bow:

1-2 dagar! :eek: Oj det var inte länge! Men det är klart att värmen påverkar... 3-4 dagar verkar vara det vedertagna, eller?

Vad händer då med balarna? Hur märker man att de blivit gamla?

Ja jag känner en som fått för sig att balen kan vara öppen upp till 8 veckor! :eek:
 
Jag har mina balar ca 5 dagar på vintern och 3-4 på sommaren. Tror det beror på vilken ts balen har hur länge den håller.
 
De beror helt på temeperaturen och de går inte direkt att sätta ett medel tal på antalet dagar. men du märker när de blir dåligt precis som du märker när brödet börjar bli gammalt. :smirk: Luktaoch titta på det dagligen och du kommer att märka, precis som när man har dåligt hö, när du inte vill utfodra med det. Har man inte allt för glupska hästar så märkar även dom det!
 
Hur lång hållbarhet har hösilage egentligen? Tycker man hör olika bud hela tiden. Både öppnad och oöppnad bal.
Det beror på vädret och hösilagets TS. Använd näsan!
Vi brukar utan problem ha en bal i en vecka även när det är varmt men då tar jag av all plasten.
Numera kör jag bara med stora 4-kantsbalar. Lättare att få det att hålla. (Kärnan i rundbaler har lättare att bli dålig)
Oöppnad hel bal kan hålla flera år (VI har haft i 3 år men gav då bara till ungdjuren men det var absolut inget fel på höet). Det är inte ovanligt att vi ger fjolårshö till hästarna. Självklart blir näringsvärdena något sämre men det kan ju skilja mycket på 1:a och 2:a skörd.
 
Du tar bort all plasten säger du. Har gått och grunnat över det där ett tag. Skulle det göra nån skillnad om man öppnar en bale och luckrar upp den lite. Ökar/minskar hållbarheten? Det borde ju torka ur då istället för att mögla. Eller?
 
men du märker när de blir dåligt precis som du märker när brödet börjar bli gammalt
Hmm när bröd blir gammalt hemma hos oss blir det torrt, men det går ju fortfarande att äta. Sen möglar det, är det det som händer med hösilaget?
 
Det beror på vädret och hösilagets TS
På vilket sätt beror det på TS-halten? Hög ts = ??? vadå?

Vi brukar utan problem ha en bal i en vecka även när det är varmt men då tar jag av all plasten
Hur påverkar det att man tar av all plasten? En vecka låter ju rätt länge, jämfört med den som sa att hon bara hade balarna öppna 1-2 dagar.

Numera kör jag bara med stora 4-kantsbalar. Lättare att få det att hålla. (Kärnan i rundbaler har lättare att bli dålig)
Hur kommer det sig?

Oöppnad hel bal kan hålla flera år
Oj, det var ju bra! Då gör det inget om man har några gamla balar liggande från ngt år, de kan ju alltså användas nästa år.

Tack så mycket för svaret! :)
 
Håller mkt längre om man drar upp (luftar upp) hela balen. Då torkar det till lite, det är ofta de kompakta lite blötare partierna i balen som först blir dåligt och som sedan sprider sig vidare i balen. Nu när det är varmt och hästarna dessutom får mindre så drar vi upp och sprider ut hela balen direkt. Inga problem att använda det i 6 dagar. Man känner ofta om det börjar värma då är det dags att kassera det.
 
Du tar bort all plasten säger du. Har gått och grunnat över det där ett tag. Skulle det göra nån skillnad om man öppnar en bale och luckrar upp den lite. Ökar/minskar hållbarheten? Det borde ju torka ur då istället för att mögla. Eller?
Ja absolut om det är 4kant eftersom den är annaorlunda pressad. För att vara helt säker kan man ju dela upp/rista upp om man har plats det vill säga..
 
På vilket sätt beror det på TS-halten? Hög ts = ??? vadå?

Hg TS ger torrare hö som då kan sparas längre.
Vi brukar utan problem ha en bal i en vecka även när det är varmt men då tar jag av all plasten


Hur påverkar det att man tar av all plasten? En vecka låter ju rätt länge, jämfört med den som sa att hon bara hade balarna öppna 1-2 dagar.
Vi har våra balar minst 5 dagar. INga problem! Tar man av plasten luftar man mer så att det kan torra ännu mer.

Hur kommer det sig?
Balerna är annorlunda pressade. Det finns visserligen olika rundbalspressar också men 4-kant är mer lika de små vanliga balerna. I rundbalen finns alltid en kärna och den kan vara hårdare pressad = svårare att lufta + att kärnan är mitt i och svår att komma till.

Du tar bort all plasten säger du. Har gått och grunnat över det där ett tag. Skulle det göra nån skillnad om man öppnar en bale och luckrar upp den lite. Ökar/minskar hållbarheten? Det borde ju torka ur då istället för att mögla. Eller?
Var nog lite trött i andra svaret. Givetvis torkar det mer..och hållbarheten ökar.
 
Jag sa inte att JAG hade balarna öppna i 1-2 dagar för att de inte håller längre (när det är sommarvärme) , jag sa att jag har förstått det som så.
Sen står jag i ett storstall där balarna inte räcker speciellt länge, ens på vintern och i sommarvärme om stödfodring behövs ger vi hö!!
Än en gång skrev jag inte hur det ska vara utan så som JAG förstått saken!! Jag/Vi kanske är onödigt försiktig men hellre det än att chansa...
 
Jeg kan bruke av mine store baller i 14 dager om vinteren når det er kuldegrader (under fryspunktet). Det er vel da mer ensilage enn hösilage, altså fuktigere. Tar av lag for lag som jeg fodrar med etter hvert. De går på tilnærmet fri tilgang, men jeg porsjonerer altså ut 2-3 ganger om dagen (alt ettersom det er mycket eller lite kvar) for å ha kontroll på om ballen begynner å bli dårlig.
 
1-2 dagar i sommarvärme, men när det är så här varmt öppnar vi hela balen och sprider ut den i logen på golvet och vänder det 1-2 ggr var dag, då blir det ett lite saftigare hö istället.
På vinter öppnar vi bara ena sidan på balen som förvars då i stallet vilket tempraturen brukar ligga runt 0-8 plusgrader då håller den sig nog i 3-4 dagar men den är oftast slut efter 3 dagar.
 
Vi märker om den börjar bli gammal genom att det blir mer "jästprickar" och luktar jäst i den på sommaren, därför sprider vi ut den i logan där det oftast är rätt svalt så den inte kan jäsa.
På vintern märker man att den börjar bli gammal om den luktar skarpt lr svagt ruttet och tom blir svampig och möglig, men då har det gått så långt att den nästan ändå är slut och då kastar vi resten som hunnit bli för gammalt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp