Hållbarhet/Bäst före datum Plegicil?

mackan

Trådstartare
Någon som vet hållbarhet/bäst före för plegg som förvarats svalt och mörkt i några år? Har inte burken hemma så att jag kan läsa. Någon?

Sv: Hållbarhet/Bäst före datum Plegicil?

Iom att du skriver burken är det Vetranquil du menar eller ? Det prep som hette Plegicil att ge själv försvann ju för väldigt många år sedan så är det gammalt pleg så är det nog många år sedan det gick ut.
Bäst före dag på Vetranquil verkar inte vara så lång om man går till märkningen på burken, upptäckte nämligen att en gammal burk jag hade hemma hade gått ut för flera år sedan och så väldigt många fler år sedan kan det inte ha varit jag fick det, dock kan jag säga att det funkade utmärkt ändå hade använt det nämligen innan jag av en slump tittade på datumet.

Du har helt rätt och jag har total hjärnsläpp - självklart är det Vetranquil jag menar!
Tack för svar! Det finns inga restriktioner rent hälsomässigt att använda det om datumet gått ur?

Båda mina som fick av det överlevde i alla fall utan tecken på ohälsa och det hade ungefär den effekt styrkemässigt som jag hade gissat på utifrån rekommenderad dosering på burken så antar att det hållt sig bra även styrkemässigt, det brukar vara mest att det tappar effekt som är anledningen till bästföredatum.

Tack igen för svar! Det finns ingen större grej som står eller faller med om effekten inte skulle ta, det viktiga var att det inte är skadligt. Jättetack igen.

Har en några månader gammal burk framför mig. Tillverkad 25/8 2011, håller sig till februari 2016. Jag har också använt Vetranquil som har passerat bäst före datum, veterinären sa att det enda som kunde hända var att effekten skulle bli sämre. Men det blev det inte. Den burken hade gått ut ca ett halvår innan.

För att få en bra effekt av Vetranquil så sa veterinären att man inte skall fodra med några större högivor i samband med att man ger detta för då blir det för utspätt i kroppen och får en dålig verkan. Min fick några timmar efter frukost (blandat med lite kraftfoder), han klarade sig på en sked. Jag vet andra som har gett sex skedar och inte märkt någon verkan alls. Förmodligen fick de en massa hö samtidigt eller så hade de precis ätit.

För att få en bra effekt av Vetranquil så sa veterinären att man inte skall fodra med några större högivor i samband med att man ger detta för då blir det för utspätt i kroppen och får en dålig verkan. Min fick några timmar efter frukost (blandat med lite kraftfoder), han klarade sig på en sked. Jag vet andra som har gett sex skedar och inte märkt någon verkan alls. Förmodligen fick de en massa hö samtidigt eller så hade de precis ätit.

Vissa hästar svarar inte alls på plegg (samma substans) även om du ger det i blodet finns ingen egentlig förklaring det biter bara inte på vissa och nästintill alla hästar har olika känslighet mot det därav varierar dosen också stort för att få samma effekt och för att göra det ännu roligare så är det ett preparat som de snabb kan bli tillvanda på vilket gör att vissa hästar behöver ökad dos nästan varje gång de får det därav skall man vara försiktig med när man använder det för det är ett bra prep att kunna ta till när det verkligen behövs har man då redan fått en tillvänjning på det så biter det inte på hästen då.

Ett intressant fall är min ena 2,5 års hingst som igår fick en ganska stor dos plegg av vet direkt i blodet med noll effekt som 15 dagar gammal så fick han ganska stora doser plegg (föl tål av någon anledning mer än vuxna hästar så doserna blir ganska stora till dem) för att undersökas på klinik för en trampskada. Då svarade han bra på plegg och nu alltså inte alls, vet höll det inte för osannolikt att han blivit tillvand av att få det redan som föl och då pratar vi alltså om en enda dag han fick det dock i ett par omgångar den dagen för flera olika undersökningar (röntgen, ultraljud osv)

Tack till både dig och Kryddan det där med subjektiviteten ang. effekt, samt tillvänjnings aspekten som ni skriver om har jag koll på och det gör ju att medlet inte är ngt man kanske använder om det verkligen är primär viktigt att få effektt. I detta fallet handlar det om en kompis häst som är halvjobbig att klippa, så det spelar inte så stor roll, det var mest att jag har burken hemma och vi kan prova om det hjälper att dämpa den lite som föranledde min fråga. Det går att klippa den oavsett utan att det blir riks katastrof, men i just detta fallet står den på försäljning och det hade varit lyckat om den bara dämpades en liten milligrad för att kunna fokusera på ett lite snyggare resultat så att säga. Men som sagt, funkar det inte blir den klippt ändå, värre än så är det inte.

Jag skulle snarare tro att hästen du skriver om var i en mer stressad situation igår. Min häst, som har varit konvalescent i fem månader, gick på Vetranquil varje dag i flera månader för att hålla sig på mattan. Det räckte med 1 (max 2 skedar när han var som piggast). Däremot måste man ge honom tredubbel dos med Domosedan när man skall göra något som han tycker är otrevligt. Och så var det redan innan han började gå på Vetranquil.
Att en häst skulle utveckla resistens mot ett lugnande medel för att man har gett den det en dag när den var föl måste vara ytterst ovanligt.
Och lika mycket som man skall vara försiktig med att använda sånt här för mycket, lika mycket skall man vara försiktig med att inte använda det. Ibland måste man ta till sådana här lösningar, både för hästens bästa och för människors säkerhet. Människan går alltid före hästen! Händer det en skada på personen som skall hantera en konvalescent så finns det ingen som vare sig kan betala för hela rubbet eller ta hand om det.

Nej precis tvärtom betydligt mer stressad situation första gången när det fungerade, när det ges i blodet så är det heller inte lika känsligt för yttre omständigheter som när du ger det oralt.
Det var som sagt vets åsikt ang tillvänjningen en vet som har använt preparatet många gånger dagligen på sin klinik under ett helt yrkesliv (övre medelåldern), så jag litar på vad han har att säga i ämnet fullständigt.

Och som jag också skrev är det inte alla hästar som tillvänjs men tyvärr väldigt många och har man då otur så sitter man i den sitsen vi gjorde igår att prep inte tar när det verkligen behövde ta och det inte finns andra prep att ta till då är det inte så kul.

Kryddan, jag har också blivit informerad ang. att hästen vänjer sig vid just Vetranquil, och tycker mig ha sett belägg för det också tidigare.

det jag utöver det ni skrivit ang. medlet, lärt mig, är att det är ytterst viktigt att hästen får tid i samband med att medlet ges, att vara i en lugn miljö. Det optimala är att den får stå i fred och att folk inte springer omkring i stallet utan det är lugn och ro. Efter det jag lärt mig är det annars risk att hästen är uppe i varv och då kan medelet verka motsatt, dvs hästen blir kvar på en högre varvnivå, alternativt effekten uteblir helt.

Ja effekten kan minska vid regelbunden användning.
Plegecil är inte en typ av preparat där man kan förvänta sig en bra effekt vid kraftig stress oro eller smärta.
PL

ANg tillvänjning.. Så när L fick vetranquil inför sina dagliga snörpromenader vid gaffelbandsskadan (4 månader på box, korta promenader/dag) så när jag behövde börja använda det (nån månad in i konv kanske, minns inte?) så på '1 mått' blev han som en 30 år gammal ridskoleponny.

Månad 4 gav 5 mått ganska precis ingen effekt alls..

Jag har långt efter det vid ett fåtal tillfällen fått ge igen, och då har 1 mått räckt finfint. Så helt klart blev han 'tillvand', men blev 'avvänjd' igen.

När han fick sådär mycket utan effekt, så svarade han rätt dåligt på lugnande på klinik med, jmf med 'annars'. (Han är generellt 'ganska känslig' för lugnande, dvs behöver ganska låg dos för sin kroppsvikt för att bli lagom sederad för vad de vill göra). Men där efter han 'knarkat' burk efter burk vetranquil i flera månader, då fick de öka även doseringen av 'andra' lugnande på kliniken (min klinik använder sällan pleg, utan domosedan och torbugesic, och den doseringen fick de höja jmf med innan).

Sen åtegick även det till det 'normala', dvs man får dra ner dosen lite mot normaldos annars blir det 'för bra' effekt.

Så iaf vissa verkar kunna bli tillvanda, även om säkerligen accumulerad pigghet påverkade i viss mån också, dock inte 'hela svaret'

Liknande trådar

Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
655
Senast: Enya
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 042
Senast: Enya
·
Foder & Strö Någon som vet hållbarheten för potatisprotein? Finns det bäst föredatum på säck/burk? Månader? År? Lite intresserad av huruvida man...
Svar
2
· Visningar
560
Senast: WestCott
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar