Sv: Hållbarhet/Bäst före datum Plegicil?
ANg tillvänjning.. Så när L fick vetranquil inför sina dagliga snörpromenader vid gaffelbandsskadan (4 månader på box, korta promenader/dag) så när jag behövde börja använda det (nån månad in i konv kanske, minns inte?) så på '1 mått' blev han som en 30 år gammal ridskoleponny.
Månad 4 gav 5 mått ganska precis ingen effekt alls..
Jag har långt efter det vid ett fåtal tillfällen fått ge igen, och då har 1 mått räckt finfint. Så helt klart blev han 'tillvand', men blev 'avvänjd' igen.
När han fick sådär mycket utan effekt, så svarade han rätt dåligt på lugnande på klinik med, jmf med 'annars'. (Han är generellt 'ganska känslig' för lugnande, dvs behöver ganska låg dos för sin kroppsvikt för att bli lagom sederad för vad de vill göra). Men där efter han 'knarkat' burk efter burk vetranquil i flera månader, då fick de öka även doseringen av 'andra' lugnande på kliniken (min klinik använder sällan pleg, utan domosedan och torbugesic, och den doseringen fick de höja jmf med innan).
Sen åtegick även det till det 'normala', dvs man får dra ner dosen lite mot normaldos annars blir det 'för bra' effekt.
Så iaf vissa verkar kunna bli tillvanda, även om säkerligen accumulerad pigghet påverkade i viss mån också, dock inte 'hela svaret'