Hållbara staket

mian1

Trådstartare
I främst en av våra hagar så springer älgarna ner staketet varje höst. Vi har provat att sätta plastband över själva staketet, lägga lastpallar invid för att försvåra för dem att ta sig fram (alltid samma 2-3 ställen) och vi har haft ström på fast att hagen varit tom. Vågar inte ha hästarna där även om det finns gott om bete. Staketet blir kaffeved, stolpar och allt. :mad:
Har även provat både att höja och att sänka staketet för att antingen hindra dem att försöka hoppa in eller att förenkla för dem att ta sig in bara de låter bli att riva med sig staketet.
Vi har trästolp och elband. Har inte ekonomi att köpa jättedyra djurparkstaket som böjer sig om de blir påsprungna.

Vad finns det mer som vi kan göra? Det känns hopplöst dels med kostnaderna för att laga staketen varje höst och dels att inte kunna använda en hage full med bra bete bara för att älgarna vill ha just den hagen. De kommer från två håll och hör till olika "revir".
En sommarstuga som finns intill hagen har ett äppleträd, men där finns inga älgspår och sist jag tittade hängde äpplena kvar. Vet inte vad de ska dit in och göra? :mad:

Sv: Hållbara staket

vet du vart de tar sig in så förstärk stakeken just där med trästaket som målas så de blir mycket väl synliga.. det kan få älgarna att börja hoppa istället..

De hoppar iallafall på det ena stället, men river med sig det övre bandet. På det andra stället rusar de rakt igenom.

Kan det vara kalvar som inte klarar att hoppa?

Det finns elstaket som är som pinnar på gångjärn, så man kan köra igenom med en traktor utan att hoppa ur och öppna. Kanske det vore något? Fast det beror på hästarna ju, de kanske också får för sig att det är värt en stöt att komma ut :crazy:

Jag tror som BeastieBabe; se till att staketet syns - vit färg, gamla CD-skivor som snurrar i vinden - och sätt trä eller varför inte rejäla metallrör ca 5 cm i diameter överst, det borde väl hålla!

många skogsägare har också problem med älgar i tex nyplanteringar och har förmodligen försökt sig på diverse saker för att hålla dom borta. Oftast omöjligt att hägna in en skogsplantering. Så du kanske kan rådfråga någon skogsägare eller sök på nätet eller fråga en jägare. Har inte kommuner ofta någon expert på vilt och viltvård?

Hos oss var det i älgjaktstider. Vi öppnade helt enkelt staketen på de aktuella ställena under en månad. Då hade vi ändå (de älggråa) hästarna uppe kring husknuten :crazy:

Annars övriga tider på året (när de inte var stressade?) lärde de sig att hoppa, men tråden var bara 90 cm hög.

Hos oss var det i älgjaktstider. Vi öppnade helt enkelt staketen på de aktuella ställena under en månad. Då hade vi ändå (de älggråa) hästarna uppe kring husknuten :crazy:

Annars övriga tider på året (när de inte var stressade?) lärde de sig att hoppa, men tråden var bara 90 cm hög.

Det är väl kanske det som är en del av vårt problem här - att det aldrig är älgjaktstider :grin: Det finns gott om älgkor med kalvar häromkring och det verkar som om de har sina revir runt omkring vår sommarhage. Vet inte om det är äpplen som gör att de kommer hit invid gården just i augusti/september, men nåt är det för de kommer varje år.
I dag har jag lagat staketet och hoppas att det är helt i morgon bitti. Jag har hittat lämpliga brädor att skruva på trästolpen på ett av ställena de brukar springa in, men jag hann inte få upp dem och målat dem. Det får jag göra i morgon...om stolparna är kvar då :mad: I det andra hörnet där de också rusar in har jag inget att skruva i för de har mosat alla trästolpen. Där satte jag istället vita plaststolpar extra tätt och ett plastband över. På ett annat ställe radade jag upp plaststolpar som en tät häck framför staketet. Hittade en del reflexer och DCskivor som jag och dottern ska pyssla ihop till en mobil i morgon.
Annars får jag väl hyra in nån jägare som kan panga lite i avskräckande syfte :devil:

"Fågelskrämmor" kanske? Rörelsedetektor med läskiga ljud (funkar nog bara ett tag antagligen)... Kan ni förstärka med metall (armeringsjärn?) så de inte går av? Man kan ju gissa att de inte tar sats och springer till att börja med, utan mer "trycker sig igenom" om det inte är så att de försöker hoppa och river med på vägen (vilket ju borde gå att lösa med högre höjd om det bara är stabilt nog, så älgkräken inte gör sig illa)...

Det finns ju sådana där U-balkar för tak också som man kanske kan använda, de borde ju tåla en del belastning... borde ju inte väga allt för mkt heller, men vet inte vad de kostar. Risken är väl bara att älgarna byter ställe om det blir för svårgenomträngligt på ett visst ställe, och att armera hela hagen kanske man inte har lust med...

Tyvärr är det nog så att revir är svåra att bryta, och en älg väger ju en del och är därmed ganska "övertygande" när de vill något. Det är ju inte kul om de skadar sig eller trasslar in sig i tråden och dör på kuppen heller... jobbigt problem det där.

Det är klart tråkigt att staketet pajar hela tiden men tänk också på att de vilda djuren inte ska skada sig på era staket, det står att ni har elband hur tjocka? tänk på att djuren ser naturliga färger bäst, jag har brunt 4cm band nu i vissa hagar och dom har nu hållt sig hela i tre år, ska även sätta upp sånt i sommarhagarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 874
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning Ska nu börja att sätta staket på mina marker. Men eftersom det finns en uppsjö av material att välja på så blir jag lite rådvill...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och...
2
Svar
37
· Visningar
4 925
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar