Hålla värmen med halm?

Lona

Trådstartare
"Så länge hästen äter håller den sig varm" heter det ju men gäller det även om det är något näringsfattigt som halm? Man kan ju inte proppa i honom hur mycket hösilage som helst, då blir han fet? Eller är hästar bättre på att hålla värmen än man tror:confused:.
Undrar helt enkelt hur jag skall fodra när det blir kallt (under -10), det är en oklippt isis som står i utebox, har inga boxkamrater att knö ihop sig med.

Antar att jag mest är sjåpig:o...

Sv: Hålla värmen med halm?

Oklippt isis har ju ruggig päls antar jag, har själv en ponny som e isis/shettis, dunder päls. Så tjockt med halm så klarar han nog sig. o öka på fodret om han känns kall.

Tack för svar:)!
Ja, alltså, han står inte på halm utan får det tillsammans med höet på kvällen, mest för att vår veterinär rekommenderade det för att "borsta tänderna" efter hösilaget och för att det skall bli lite mer att tugga på.
Han står på torv och där finns inget alternativ i vårt stall.

Vad jag har fått lära mig så har hästen lättare för att hålla värmen än man tror. Och hästen hålls varm om magen hålls i gång så då tror jag inte att näringsinnehållet spelar någon roll för magen jobbar nog oavsett.
Tror jag i alla fall :angel:

Det är inte näringsvärdet i sig som ger värme, det är jäsningen i blindtarmen. Så ja, det funkar lika bra med halm.

Halm innehåller energi, vilket ger värme :)

du gör mkt klokt i att fodra halm som komplement till silaget, om den står i utebox på torvbädd nattetid. det gör STOR skillnad.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 751
Senast: emptyrings
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat