"Hålla-vakthäst" i lösdrift

MonikaH

Trådstartare
Jag har en fundering som jag hoppas någon av dessa begåvade bukefalister kan hjälpa mig med.

Jag har två islandsston, 19 och 20år gamla som går på lösdrift.

Den ena är i ligghallen massor av tid och ligger och gonar sig på nätterna, det ser man på halmen som är tillplattad.

Den andra,Perla, är alltid ute och står uppe på en bergsknalle och spanar.
De gångerna hon är i ligghallen är lätträknade och enda gången jag ser henne ligga ner är på dagarna när de får gå i den större gräshagen.

Hagen vid lösdriften består mest av skog.

Ibland får jag för mig att det är synd om Perla som alltid ser ut att vakta, jag tänker att hon blir trött och inte får något avbyte i vakteriet.
Kanske är "flocken" för liten med bara två hästar men jag kan inte ha fler.

Hon verkar inte trött utan är alltid pigg och glad när jag rider henne.

Kanske lägger jag för mycket mänskliga värderingar i det här men jag funderar en hel del på det.

Mvh Monica

Sv: "Hålla-vakthäst" i lösdrift

Jag har 3 Islänningar 18,19,20 år .
Den ena Hästen skulle ALDRIG gå in i lösdriften, trots mina önskningar om det:grin:
Dom andra är väl inte heller speciellt förtjusta i att ligga där inne, men dom går gärna in och mumsar om det finns något .
Din Häst som verkar vakta på nätterna, blir säkert själv vaktad på dagarna, så jag tror inte du behöver bekymra dig .

Det händer även att mina ligger och sover samtidigt utomhus, och då tror jag alltid att dom är sjuka, för en BÖR ju stå och vakta.....
Men dom känner väl sig helt enkelt trygga !

Hej från Hambo

Sv: "Hålla-vakthäst" i lösdrift

Tack.
Vad skönt att det verkar vara normalt.

Ja så är det nog, hon blir nog vaktad på dagarna.

Nu känns det redan bättre :D

mvh Monica

Liknande trådar

Anläggning Mitt första år med hästarna på lösdrift och det är nu -15C och oron har satt igång... Anledningen till att de står på lösdrift är...
Svar
9
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka