Hålla sej ute

V

Vaccan

och kissa så fort man går in :crazy:
Jag har vart valpvakt idag åt en valp som gör det ovannämnda, hon är bara nio veckor och efter maten gick vi ut och hon kissade en sväng och jag var ute en stund till och hon somnade under en buske. Sedan härjade hon på en stund till och vi gick slutligen in, men åååh vad hon hade hållt sej tills vi kom in (insåg jag) då det första hon gjorde var att sätta sej och kissa en stooor skvätt.
Sätter man ut henne för att hon ska bajja så springer hon runt och ser lidande ut och smiter till slut in för att bajja på golvet. Hon får beröm när hon kissar ute och ingenting när hon kissar inne, inte fy heller men jag tänkte på en sak när jag torkade upp med moppen, hon leker som 17 med den och har jättekul när man vispar fram och tillbaka, det är en trigg i sej? eller?
Kissar man på golvet = Tar människan fram den görroliga lekmoppen och torkar golvet = man fick en reaktion som dessutom är rolig.
Av princip så fyar jag inte, det känns fel att fya henne när hon kissar, hur vet jag att hon inte tror att det är kissandet jag fyar och inte platsen?

What to do?
Hon är lite för snabb för att man ska hinna grabba tag om henne, hänga av barngrinden nedför trappen, springa nedför trappen och på gräset.. men det är väl det som ligger närmast till hands?

Sv: Hålla sej ute

Ta valpen till samma ställe varje gång och gå inte in med henne förrän den gjort vad den ska.....

Jag har läst någon annanstans att valpen avbryter kissanden om man lyfter upp den? Vilket borde ge tid att lyfta av grinden och komma ut. Eller har jag fel?

Haha, vet inte om den här valpen läst din bok, jag bidde blöt på benen :smirk:
Man måste ju tänka före henne, att nu går hon och kissar, jag bor ju inte med henne så jag känner henne inte så.
Det är just det här befästandet, att ute = kissplats och inne = inte kissplats som blitt problem.
Att man är inne och man inte vart uppmärksam på att hon lekt klart exempelvis är en annan sak, att få henne att förstå att man ska ut och göra sånt, det är felprogramerat. Hon har förstått att man ska vara på en viss plats, bara det att det är fel.. plats :crazy:

Hej!
En teori är att det kan handla om att valpen inte känner sig trygg där du ber den om att kissa? Att kissa handlar ju även om att markera revir, den tror kanske att den kissar på någon annans revir och att den revirägaren (annan hund) ska komma farande och vara hotfull? Därav att den kissar inne där den känner sig tryggare.
Mvh. Camilla

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 380
Senast: Satis
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Bakgrund; vi fick honom för 5 år sedan - då var han en 2-årig jycke som inte ville bo i stan efter en flytt från de djupa skogarna. Hade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 042
Senast: paradiset
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama