Hålla ren djup sårficka? *Bild*

Fibusen

Trådstartare
Min lilla kille har fått ett ordentligt sår högst upp på frambenet,hade ut veterinär som tvättat rent,och fick upp hela pekfingret uppåt i såret! :eek:

Fick penicillin nu som jag ska ge en vecka,samt spruta rent med koksaltlösning,men nu vart jag osäker hur jag ska göra om såret "läker fast" så sårfickan blir stängd,ska jag öppna upp den då?

Sårfickan sitter alltså uppåt,så det behövdes inte sättas dränering utan det ska dränera sig självt,men frågan är ju vad jag gör om det stänger sig? För det lär ju dröja bra länge innan hela sårfickan läkt?

576543_3589121120904_1059624479_33196937_1966356598_n.jpg

Här är det rengjort och rakat,sårfickan är som ett pekfinger rakt upp och lika brett som såret.

Sv: Hålla ren djup sårficka? *Bild*

Ska ringa henne i morgon,nu får jag inte tag på henne,och så klart så kommer massa frågor så här sent när man kommit hem och slappnat av... *suck*

Tänkte att nån mer här kanske drappats av liknande?

När jag hade ett sticksår på min så hade jag inte det problemet att det gick ihop utifrån. Så jag har inte tänkt på hur man skulle göra om det gick ihop men eftersom man dagligen sticker in något och sköljer ur tror jag inte att det blir någon fara.

Urk, hade ett liknande sår fast inte lika stort, men det gick uppåt och efter pencellinkur var det fortfarande svullet och gjorde ont. Tryckte till på ovansidan och ut kom en jättestor varklump som hade "läkts in" sedan läkte det fort. Skulle nog ha läkts bättre med ett dränage.

Ja,då lär det ju vara som jag misstänker,att det lär hållas öppet och läkas innifrån och ut.

Jag trodde vi skulle få dränage,men vetten ansåg inte att det behövdes när fickan gick uppåt för då skulle det dränera sig självt. Jag får låta det gå några dagar och se vilket håll det går åt helt enkelt.

Ja,sårfickan är ju jättestor,går mellan "spetsarna" på såret som en båge jäms med rakningen..

Ett tips om du inte redan tänkt på det är att smörja huden under såret med ett rejält lager fet salva så att inte sårvätskan "bränner" huden :)

Ja, det kan det göra. Därför viktigt att tvätta. Kan även vara smart att smörja med vaselin där det rinner :)

Ursh.. Inte fint.

Har haft liknande på min häst förra året fast under magen/sidan och jag mådde så dåligt när jag skulle göra rent.
Jag fick en stor spruta av vet som jag skulle sticka in lite försiktigt och spruta rent och trycka på det lite lätt för att se om det var var i det. Dock behövde jag bara göra rent en gång då hon blev inlagd på klinik dagen efter för något helt annat så dem gjorde rent det oxå åt mig.

Jag tror inte att du behöver vara orolig att det växer igen. Om jag inte mins fel så sa dem att det växer innifrån och ut.

Om du använder en doseringsspruta eller liknande för att spola rent ett par gånger om dagen så borde det inte läka ihop och kapsa in, men helt säker kan man förstås inte vara. Var noga med att du verkligen spolar ända in så kommer det säkert läka fint. Om du misstänker att det inte har gjort det, be vetetinären om råd om du ska öppna upp eller om de kan komma ut och sätta dränage ändå.

Ja,då lär det ju vara som jag misstänker,att det lär hållas öppet och läkas innifrån och ut.

Jag trodde vi skulle få dränage,men vetten ansåg inte att det behövdes när fickan gick uppåt för då skulle det dränera sig självt. Jag får låta det gå några dagar och se vilket håll det går åt helt enkelt.

Ja,sårfickan är ju jättestor,går mellan "spetsarna" på såret som en båge jäms med rakningen..

När såret ser ut som det gör (rätt så stort och en del öppet) så behöver du inte vara orolig för att den öppna delen läker igen snabbare än delen i fickan så att säga. Det är mer något man är orolig för vid små sticksår men med en stor fickbildning.
Spola rent med natriumklorid som vet sagt och smörj på med salva (vaselin som ngn sa funkar jättebra). Håll koll på att sårvätskan inte börjar likna var eller att såret börjar se infekterat ut. Håller med vet om att drän inte är nödvändigt när såret inte ser infekterat ut (utifrån bilden) och fickan ligger uppåt.

Lycka till!

Tack allihopa för hjälpen!

Nån som har en gissning om vad såret kommer i från? Finns inga pinnar,nån sten finns,men kan en sten ge en stor sårficka på typ 1 dm djup med det "lilla" ingångssåret?

Går med kompis i hagen som aldrig visat minsta tendens ens till att försöka sparka,och åter igen,kan en spark ge sån djup sårficka? Barfota dessutom...

Jag fick en större spruta att skölja rent med,så då blir det lite enklare att hålla rent hoppas jag än om man skulle vara där och pilla med typ bomull..

Min häst fick ett liknande sår på frambenet förra sommaren när han gick i en säker hage med snälla kompisar. Jag vet fortfarande inte vad som hände. Det satt alltså också på frambenets framsida, hade ett ingångshål som kanske var 1 cm i diameter. Det såg inte så djupt ut men nät veterinären kom kunde hon stoppa in hela fingret och konstatera att muskeln var av.

Jag fick, precis som du, en spruta att skölja ur det med. Mitt sår hade inte lika bra vinkel som ditt, och det varade en hel del, men läkte jättefint, om än otroligt långsamt! Både veterinären och min läkarbekanta sa att såna sår läker från insidan, det är inte troligt att det kommer att täppas igen. Bara fortsätt hålla rent och ha tålamod, det tar tid som sagt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 900
Senast: starcraft
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hästvård Min häst hade i Tisdags dragit på sig en ordentlig sårskada,med en djup sårficka till följd av det,han fick penicillin direkt,och har nu...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: lady_vip
·
Katthälsa Hej allihopa, Min katt fick ett ganska stort sår i nacken, ca 3 cm långt, 1,5 cm brett för ungefär en vecka sen, jag tvättade rent...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka