Hålla konvalecent stilla- hjälp!

nala

Trådstartare
Hittade min islandsvalack stående på tre ben i tisdags em, åkte direkt till klinik där han röntgades = ingen fraktur tack och lov! Han har rejält ont i höger framben och får "butta" och skall hållas stilla tills han vill gå ordentligt på det igen, det var enl. vet. ok att ställa honom i "boxhage" dagtid och i stallet om natten. Problemet är att han far runt som en tok i sin lilla Boxhage fast dom andra hästarna står precis utan för och det skulle han ju inta göra!:crazy: Har provat att ge honom hö att peta i men efter 5 minuter har han vispat ut allt utan att ta en tugga, det går inte att ha honom ensam i stallet för då blir det ännu värre och sällskap i boxarna vid sidan om gör ingen skillnad han röjer för fullt ändå:confused: Vad sjutton gör jag nu? Överväger att gjuta stora betong klumpar på hovarna så han får svårare att hetsa runt:angel: :D Kan tillägga att han inte går att binda upp då han kastar sig direkt pga en fodervärd som band honom i en port man för åt sidan och när han stod bunden där var det någon som öppnade från insidan:mad:

Sv: Hålla konvalecent stilla- hjälp!

:confused: Ingen som har något tips:confused: Kan min häst vara den enda som håller på så här???

Du kan inte göra en lite mindre hage där han kan få sällskap av en kompis?
Det är ju ofta värre när dom står och snurrar runt i sjukhagen än att dom rör sig lite granna på en lite större yta.

Så -jag skulle provat att göra en liten hage som inte inbjuder till rejs och låtit nån lugn häst som han kommer bra överrens med göra honom sällskap!

Nej du är inte ensam, jag ställde min i en stor hage ensam så han inte kände sig instängd. Där stod han snällt, men det var djupsnö iofs.

Min häst skulle ha boxvila och sjukhage men det går inte för sig. Hon skulle göra sig mer illa om hon skulle bli tvungen att ha det så än att stå ute i sin egna hage och ha det precis som vanligt dock att hon får gå in före de andra hästarna, så hon inte hinner "brusa upp" när det är dax för insläpp...

Så mitt recept är...
låta hästen gå i sin vanliga hage (kanske minska ner den), el göra en mindre "sockerbitshage" inne i den stora hagen så att hästen kan "gå tillsammans" med de andra... El. Blanda in lusernhack i höet så att hästen har nått att pilla med hela dagen.. Lusernhack är ju väldigt popis =)

jaja.. lycka till nu!

Svarar alla! Tack för tipsen pysslade till en lite större sjukhage till honom igår kväll och nu står han där tillsammans med shettis vars livsfilosofi är att äta så mycket han kan och helst inte röra på sig alls:D så han lär inte hitta på bus det är över hans värdighet:love: Kastade nyss ett öga ut på dom och båda två står lungt och mumsar hö, jag får ge dom små tussar flera gånger om dagen så inte shettisen äter mer än han ska:angel: men Solon är lugn iallafall och lille Åskar får ta en längre runda med matte i vagnen i kväll för att hålla sin runda kropp i trim:D :bow: Tack än en gång och håll tummarna för att det fortsätter så här bra!:bow:

Vad skönt att de går bra!

Du ska se att pålle snart är frisk i benet;)

Det var ju bra att du hittade ett sätt att hålla honom lugn! Annars hade jag kontaktat veterinären för att få något milt lugnande att ge hästen under tiden han MÅSTE vara stilla - studsa runt som en tok är ju inte så nyttigt....

Ett annat sätt som oxå är effektivt är att bygga labyrint i sjukhagen, då blir det garanterat svårt att rusa!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka