Hålla katter borta från bil

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 635
C

cissiny

Mina föräldrar har ett problem. Dom har ett öppet garage, finns ingen port. Grannen har en hel hög med katter, och dom gillar att ligga på taket på pappas (vita) bil.
Mina föräldrar gillar inte katter, och det blir ju inte bättre av det här. Blir ju förstås massor att tassmärken och även katthår på taket. Dom ligger där dagligen...

Pappa har testat något "anti-katt puder" från Lantmännen utan resultat. Har pratat med grannen (min kusin) som förstås inte kan göra mycket heller.
Normalt backar pappa in bilen, dom hoppar upp via motorhuven, nu har han spänt upp ett skynke i garaget och kör in bilen mot skynket. Bakändan på bilen är rätt hög (Golf). Jag vet inte om det gett effekt.

Nån som har idéer om vad man kan göra för att hålla katterna borta? Det är alltså ett öppet garage, väggar endast på tre sidor.

Mvh Cissi

Sv: Hålla katter borta från bil

Är det så farligt med tassmärken (eller menar du klösmärken?) och hår på en bil?
Min bil har en massa skit på sej, lera och smuts och annat så jag skulle knappast bry mej om lite hår.
Annars är det väl bara att bygga en port.

Jag är kanske lite för insnöad på katter, men jag tycker det är jättegulligt när det är kattspår på en bil.
Har själv en vit bil, men inga tassar dock. Verkar synas bättre på mörka bilar.

Det knepiga är att det syns mest på den här, som är vit. Dom hade svart tidigare. Och mina föräldrar är långtifrån kattvänner, om man säger så... (Fast vår katt gillar dom, har väl inte mycket val ;)).

Svarar både dig och Vacasso - pappa är petig med bil, hus och tomt. Pedantskött tomt, han har ritat huset själv för ca 30 år sedan och sköter tomten och huset minutiöst. Väldigt noga med att det skall vara öppet garage, för att smälta in i helheten så att säga.

Så - ingen idé om hur man kan hålla katterna borta? :)

Mvh Cissi

Jag har hittills aldrig hört nån som kommit på nåt bättre än att klä in bilen med presenning :smirk:

Det där är ett typiskt problem som uppstår i områden där vissa har utekatter och andra inte gillar katter.

Ja, jag förstår att alla inte tycker som jag.
Jag har kvar ett tassavtryck från min huskatt från när vi åkte till veterinären näst sista gången. Det sitter på instrumentbrädan, men eftersom hon inte finns längre så har det blivit lite fix idé att ha det kvar.

Jag borde ha tassar på min bil med, men har inte sett några hittills. Du får säga åt dom att inte tvätta bilen så ofta, då syns dom inte :smirk:

Min pappa hade samma problem som han löste. han körde in en risig bil i garaget drog eltråd mellan takräckena och kopplade stängsel apparaten till tråden och jordade i bilen. Sen lade han ut kattmat på taket :devil: .
Dom katter som nuddat tråden var aldrig uppe på någon bil mer i hela sitt liv, men om jag tycker att det var så snällt vet jag inte men det var effektivt. :angel:

Jag har också en vit bil!
Men det är nog ingen som är uppe och kliver på den.. för jag har aldrig sett några spår av det.
Det märks väl på vintern isf, snömärken :love: :)

MissFideli skrev:
Jag är kanske lite för insnöad på katter, men jag tycker det är jättegulligt när det är kattspår på en bil.
Har själv en vit bil, men inga tassar dock. Verkar synas bättre på mörka bilar.

Precis så tycker jag också!!

Fast vi har en svart bil och där syns märkerna riktigt tydligt, men vad spelar det för roll?! Det är ju våra söta katter som traskat runt där bara.

Varför så jäkla korkad så man lägger kattmat däruppe? Borde inte det klassas som djurplågeri?

bortsett från elbilen och att sätta överdrag på bilen så¨finns det nog tyvärr inga (eller åtminstone ytterst få) sätt att hålla katterna borta.

min tilda ligger alltid på min brors bil (hon bor i hans stall.. och han hatar katter.) och alltsomoftast finner man tassavtryck tvärsöver motorhuven. :D

brodern har även en ovana att aldrig stänga fönstret i bilen, så tilda går så ofta hon kan in i bilen och tar en tupplur.
(har även hittat henne i hans svärmors bil, och hans flickväns systers. och i min mosters. hon är jäkligt klurig faktiskt. :D)

Det bästa är nog att regelbundet vakta och ha vattenslangen beredd, då blir inte bilen lika attraktiv :devil:

Annars finns det ju många "antimedel": peppar, citron, olika fysprayer. Gemensamt är att de har tveksamt resultat, och olika resultat på olika katter.

Det är synd att det inte finns något som funkar bra, för sådana problem höjer ju inte direkt kattens anseende bland de icke kattfrälsta.

*knapplån*
Tack alla som svarat!

Problemet kvarstår ju fortfarande, jag funderar lite... Pappa har pratat med Lantmännen mm om ett elstängsel el dyl. Jag har funderat litegrann och har en idé som skulle fungera, hur man skulle kunna sätta upp trådar (fjädergrindar vid öppningarna) på ett snyggt och effektivt sätt. Då till min fundering - pappa har ju rätt att ha t ex ett bilbatteri med ström, men det känns som väl hög ström med tanke på katterna. Hur ordnar man svagare ström än så till ett kort staket? Ska ju bara vara så att det är obehagligt för katterna att gå emot, har dom gjort det en gång så gör dom nog inte om det...

Vad säger ni?

Mvh Cissi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka