Hålla igång utan sadel

chrisse

Trådstartare
Min sadel sitter inte riktigt bra så en sadelprovare kommer ut på torsdag och jag hoppas på att det räcker med att värma om sadeln. Men jag har förstått att det kan ta ett tag om bommen ska värmas upp, kanske tom 2 veckor om han har mycket att göra :eek:
Vilket gör att jag är sadellös. Och är anmäld till en tävling om 3 veckor... Funderar på hur ni skulle göra; om man höll igång hästen med löshoppning, tömkörning och även rida lite barbacka så att hon inte tappar för mycket kondition och muskler. Skulle ni starta den tävlingen då eller inte?

Vet inte riktigt vad jag tycker nämligen, självklart beror det på hur lång tid det tar och om ens fallet är så att sadeln kommer värmas om. Åh jag har verkligen sett fram emot den tävlingen :(

Sv: Hålla igång utan sadel

Det beror väl på hur bra ni är på att rida barbacka X)

Jag rider min häst barbacka ung en gång i veckan (oftare under vilo/semesterperioder), mest för min balans och samspelets skull. Så nu för tiden spelar det inte så stor roll om jag har sadel eller inte.
Hoppningen blir dock lite svårare eftersom hon tycker att det är så kul att hoppa barbacka och brukar utnyttja detta genom att göra caprioler direkt efter landningen...:cool:

Hade det varit jag hade jag absolut startat tävlingen, men som sagt beror det på hur bra ni rider barbacka ;)

Om inte annat kommer jag bli bra ;) Men hoppa vet jag inte om det blir barbacka eftersom hon tar i så extremt mycket med ryggen även på låga höjder och jag vill inte ge alltför mycket belastning på ryggen :) Däremot lite löshoppning!

Men vi får väl se lite vad han säger på torsdag, och så ska jag försöka övertala min tränare om att låna en av hans sadlar så jag kan träna lite mer ordentligt :angel:

kl*

Jag kan iaf säga att jag vet att det går att starta barbacka i hoppning.. om nu ingen redan har sagt det x)

Eller typ en ridksola som kanske har? :)
ridskolor brukar ju kunna låna ut om man har bra kontakt med dem :)

får man ens det? duktigt iaf :D men starta 1.10 barbacka vet jag inte om det skulle se så bra ut, jag skulle nog ligga på backen redan på framhoppningen ;)

+ Marrie

Jo, möjligtvis min tränare vars ena sadel jag red i när hon reds in. Den låg okej då så med en pad under så kan det nog funka sålänge.. (Bara han inte har skickat iväg den med nån unghäst)
Ridskolorna häromkring har jag inte så bra kontakt med tyvärr. Men kanske kan låna hennes brorsas sadel, men frågan är om hon skulle vilja låna ut den. Jag skulle nog inte vilja det :angel:

Jo men det är sant du får tävla barbacka, haha!
Eftersom det inte står i tr att man inte får så är det tillåtet.

Låter bra det där med din tränares sadel. Jag hoppas verkligen att det löser sig! :D

Funderar på hur ni skulle göra; om man höll igång hästen med löshoppning, tömkörning och även rida lite barbacka så att hon inte tappar för mycket kondition och muskler. Skulle ni starta den tävlingen då eller inte?(

Om hästen är i bra kondition i nuläget och du håller igång på det sättet som du beskriver ovan så bör det inte vara något större problem att starta eftersom det inte rör sig om mer än två veckors uppehåll.

Gud vad sjukt! Har nog aldrig sett någon göra :p

Bara jag får tag på honom, han är typ utomlands någonstans. Får ringa sambon om inte annat (a)

Det var lite det jag också tänkte, men skönt att höra från någon annan också :) Formkurvan eller vad det kallas går ju fortfarande uppåt även om hon skulle vila va jag har hört (nu kommer hon ju inte få vila...)

Tack för bra tips!

Annars kan jag skicka en sadel på posten, hahaha.. Närå, men lycka till med sadelproblemet!:D

Haha det skulle inte sitta fel ;)

Nä men det verkar lösa sig, ska få låna en i stallets sadlar på torsdag och den kommer jag nog kunna ha om det är så att det behövs. Annars har jag pratat med tränaren också och han har tydligen flera så det blir nog bra. Sköööönt!

Så får vi se hur det går imorgon då.... Hoppas det räcker med att värma om, vill inte köpa en ny:cry:

Gud vad skönt att det löste sig! :)
Jag känner några som aldrig har sadel, visst dom tävlar ju inte, men iaf x)
Har man ridit barbacka ett tag så blir det ju enklare än att rida med sadel, också får man bra sits :D
Men förstår definitivt att du vill ha en sadel, inget ovanligt! :D xD

Utöver det du skrivit så kan ju ryttare knyta på sig joggingskorna och ut och löpträna med hästen (med eller utan nån form av inspänning):D

/ Loppz - been there done that

Smart ide det också, men lite svårt om hon ska tävla?
Man vill ju helst inte ställa in :)

3 veckor utan hoppning är inga problem för hästen om du ska tävla och dessutom en relativt låg klass. Löshoppa kan du ju göra om du vill. Barbackaridning är nyttigt, ta tillfället i akt att träna dressyr samt sitsträning.
Markarbete med cavaletti går också utmärkt att göra barbacka om du inte vill hoppa hinder utan sadel. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar