Hålla fång borta

T

Team All Star

Min häst (vbl sto) fick fång i maj förra året, ganska kraftigt, värst på fram men även svagt bak. Hon stog på boxvila några veckor för att sedan få komma ut och gå i en gammal paddock. Inga rotationer eller sänkningar då vi upptäckte det rätt snart och satte in behandling. Men nu till min fråga: Jag fick tipset att ge henne Kraffts mag och tarm pulver som jag köper på lantmännen, hon har fått det i ett halvår och många påstår att man kan hålla fånget borta pga det, är det någon som vet om det är sant? Innan jag började med mag och tarm så fick hon Pro Equo som jag köpte på atg-kliniken. Hon kommer inte gå i riktiga beteshagar i sommar. Alla svar är välkomna.

Sv: Hålla fång borta

Fång är en rubbning på tarmfloran och det kan bero på flera orsaker. Var det i maj kan det vara den första gräsen som är väldigt kraftigt. Hon kanske hittade just den blomman som var alldels för stark. skulle det vara detta så kommer det att bli lättare att reglera detta i framtiden. Min båda ponnyer har fått fång. Den ena fick det i december för några år sen. Troligen ätit rötter. Den andra fick fång förra året. Fick en hovböld först, sen vart det svårt att hålla kontrollen i hagarna. Dom står inne på nätterna året runt. För att reglera deras hull och fång så släper jag dom i sommarhagen redan i april. Där får dom gå fram till i höst. Det lilla gräs som kommer upp betar dom ner samma dag. Jag ger lantmännens musli och lite havre + Hö året runt. Och så får dom mineraler så klart. Mer behöver inte jag ge till minna. Just nu har du en bra tarmflora på ditt sto. Det viktigaste är att inte låter henne gå på ett starkt bete. Det kan i många fall vara bättre att släppa henne i en hage med mycket fjolårsgräs. Detta äter dom inte och det är svårt att hitta för mycket av det gröna

Sv: Hålla fång borta

Det enda som är bevisat effektivt att hålla ordning på mag-tarmfloran är vanlig bakjäst så jag hade nog provat att ge det istället.
Det du ska tänka på är att inte låta henne äta tidigt vårgräs eftersom det är såpass starkt att det kan ge fång. Du ska också vänja in ordentligt med riktigt korta pass på gräs och då först efter midsommar när det blir aktuellt men också om du ändrar något annat i foderstaten.
Du ska absolut inte ge en fånghäst spannmål men det visste du säkert redan.
Läs gärna fångtråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1050351 där finns väldigt mycket information.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka