Hålla efter vikten på innekatt.

KnotigaDumle

Trådstartare
Jag fick i somras en gammal honkatt som jag inte vet ett dyft bakgrund om. Misstänker dock att hon varit utekatt tidigare pga 'märke' efter halsband. Tycker att hon har tjockat på sej lite sen jag fick henne, och vill verkligen inte att hon ska vara överviktig.

Hon är tretton år och kastrerad, rör inte på sej mer än hon absolut måste. Jag har strategiskt placerat kattlåda och matskål i var sin ände av lägenheten.
Hon äter Olivers torrfoder för seniorkatter, noga utmätt så hon inte får för mycket. Bytar dock ut torrfodret två ggr i veckan mot lite blötmat, för vätskans skull. Utöver det får hon aldrig något "extra".

Vad gör jag för fel? :crazy: Varför är hon tjock?!

/KD, som aldrig förr haft ett tjockt husdjur.
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Ge enbart blötmat istället. Torrfoder har hög energitäthet (jämför med att försöka äta dig mätt på chips istället för kokt potatis) och innehåller alltid mer kolhydrater än katter är skapade för att äta.

Med blötmat (utan massa spannmål och grönsaker i) blir det "mindre kalorier per mättnad", och dessutom får du i henne mer vätska än vad de flesta torrfoderknaprande katter har vett att dricka.
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Jag tycker Bozita tillhör de bättre, och de är dessutom svensktillverkade. Mjau kommer från samma tillverkare och är också helt ok, men det är inte alla katter som gillar/tål det. Läs på innehållsförteckningen annars, är det kött och köttprodukter och inga spannmål i så är det säkert ett helt ok foder, det är mycket lättare att göra bra blötmat än bra torrfoder.

Många foder innehåller sockerkulör, det är inget att bry sig om utan det är extremt små mängder av ett relativt "snällt" färgämne eftersom de flesta tycker att kattmat ser rätt äckligt ut.
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

En av mina katter befattar sig inte med annat än torrfoder.
Inget intresse alls av blötmat, kött eller annat smaskens.
Han är 10 månader skogis, köptes när han var 16 veckor och det har varit likadant hela tiden. Mina två andra glufsar i sig det mesta dom kommer över!
Utom - burkmat - bläh - tetramat - dubbelt bläh!!
Samtliga har fri tillgång till torrfoder av lite olika slag i stor skål, absolut favorit är RC Oral som dom äter som godis. Alltså ganska snål ranson på detta.
Dom dricker mycket vatten, får flaskvatten :o men om dom får kranvatten blir dom magsjuka. Vi har eget litet reningsverk på området och min teori är att kemikalierna som tillsätts för att rena sjövattnet inte är så nyttiga för kisssarna.
Så kranvatten/regnvatten bälgar dom i sig, alla tre är i toppkondition och far fram som torpeder.

Som kuriosa kan jag berätta att min birma blir "månsjuk" :eek: vid fullmåne, inte varje månad, kanske var tredje. Han blir trött, drar sig undan, ligger någonstans och ser lidande ut, kräks under stort oväsen så ingen ska missa denna sensation! Första gångerna var jag just beredd att ringa veterinär när han mirakulöst kryade på sig! Tillståndet varar i max 2 dagar, sen är han som vanligt. Detta inträffar garanterat endast vid fullmåne, märkligt eller hur?
Han är 6 år och oerhört frisk för övrigt.
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Jag har alltid haft katter på torrfoder, just detta dessutom. Har aldrig haft problem med övervikt tidigare, trots att jag bara haft kastrerade katter. Inga kissproblem heller för den delen (utom på första hankatten, som fick urinsten som halvåring, vilket aldrig återkom efter att han byttes över till det här torrfodret).
Just pga detta vill jag gärna att hon fortsätter äta torrfodret, men kanske bytar ut hälften mot blötmat?
Gamlis är också ganska kräsen, blötmat med gelé går fetbort. Sås däremot!
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Vad är orsaken till att du vill ha henne på torrfoder?

Det finns inga som helst näringsmässiga fördelar med torrfoder, bara nackdelar. Ett riktigt bra torrfoder motsvarar ett medelmåttigt blötfoder.

Ger man båda delar får man samma problem som med bara torrisar: de känner inte av mättnad vid rätt tillfälle och överäter. Många katter verkar dessutom överäta ännu mer av en kombo, de äter en portion blötmat OCH en portion torrfoder.

Man kan förstås ge strikt reglerad mängd torrfoder, men min uppfattning är att man i de flesta fall får en hungrig, missnöjd katt som fortfarande är ganska överviktig. Jag har provat både "högköttfoder" och veterinära bantningsfoder genom åren, och inget har funkat på samma sätt som blötmatsdieten (även om det kan vara ett elände att ställa om en torrfoderjunkie).
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Den enda egentliga anledningen till att jag vill ha henne på torrfoder också är att alla mina tidigare katter har mått bra och hållit vikten fint pga detta. När hon bott hos mej ett tag och ätit torrfodret verkade hon mer rörlig (vilket kan vara inbillning) och slutade spy upp hårbollar (vilket inte är inbillning). Jag vet inte hur det är med hårbollskontroll och blötfoder, dock? Vet folk som har smörbyttor stående till sina katter pga hårbollar, men det vill jag helst undvika.
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Generellt är blötmat bättre, eftersom det är blött (dah!) och fyller magen på ett annat sätt. Orsaken till att jag ställde om från första början var att jag hade en kräks-katt som inga medicinska foder funkade på. Det tog ett par månader med bara blötmat innan det blev bra, men sen blev kräksfrekvensen någon gång per månad istället för några gånger i veckan. Det var även då jag konstaterade att viktkontrollen blev bra av sig självt efter att ha försökt banta honom i flera år.

Den enda av mina katter som kräks regelbundet nu är den som vägrar blötmat (hon har ätit Orijen, Oliver, Eukanuba och RC veterinärfoder med samma resultat). Mina andra är tjocka torrfoderjunkies som inte går att hålla i vikt på något sätt med torrisar, trots att spenderar all sin vakna tid med att vara i rörelse.
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Minsann.. Mina två förra (kastrerade innekatter) hade jag svårt att hålla i hull på bara torrfoder, så de fick allt möjligt extra för att tjocka på sej lite. Så jag har m.a.o inte sett den här problematiken tidigare. Lika så har jag bara haft denna gamlisen som har kräkts, och det var bara precis när jag fick henne. Därför jag är lite återhållsam mot att ta bort torrfodret helt. Sen är det ju klart att man aldrig vet förrän man har provat.
Har frågat runt lite på andra ställen, och har nu fått höra att kise inte alls är fet, utan förmodligen bara har "hull". Vilket jag visserligen inte heller vill att hon ska ha för mycket av.
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Annars kan du ju försöka med friskies sterilized. Torrfoder som kostar 100:-/4kg. Det är ju purina som gör de och purina är ett kvalitétsmärke. Om du inte vill köpa riktigt bra torrmat men då får man ju räkna med en 500:-+ om man ska ha en stor påse.. :)
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Fast friskies är inget att rekomendera. Det innehåller så mycket salt att det är otjänligt som kattmat.
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Skulle du säga att Bozita är bättre än Mjau? Jag köpte ett par Bozita när jag sett ditt inlägg, kunde vara bra att varva Mjau med. (Vid första försöket nyss gick det dock inte ner ens med tonfiskvatten:D)
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Jag väljer Bozita för att mina katter tvärvägrar Mjau :D
Annars har Bozita lite tydligare innehållsdeklaration, om man har katt som är känslig mot något. Katter som blir risiga i magen av Mjau kan funka bra på Bozita.

Just nu äter mina odjur helst Purina mousse. Dyrt, och aluminiumburkar :crazy: Eftersom Paxi blir en tjurig machohane när han är hungrig vågar jag inte pusha det genom att tvinga dem till något annat. Dumt att riskera osämja när man har en ung, fertil hane (som än så länge är löjligt snäll sålänge han inte får "svälta") och en sjukt långsint tjurtant.
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Håller själv på att banta ner våran 3åring.. en tjock latoxe och matvrak som inte vill leka..!
samtidigt har jag en 1åring som är väldigt tunn- men helt ok iaf :)

Har gjort så nu (med tips från en god vän) att få igång tantens aktivitatsnivå, har tidigare försökt men alla möjliga leksaker, laserpekare osv, hon bara glor på dom. -.-
Nu får dom torrfoder samt blötmat.
Blötmaten serveras ca 4 gånger i veckan, oftast majo, på lite olika ställen i lägenheten.
Sedan får dom en liten del av torrfodret i en hög glasburk så dom måste jobba med tassarna för att få tag i kulorna :)
sen en gång om dagen så har vi jakt här hemma *L*
Jakten består av att vi sjuter iväg torrisarna, 1 i taget, ut över golvet, först fram får den ;)
Så då måste fröken mattokig bara hinna före 1åringen! Det är full rulle här då o dom får göra sig av med energin, samt att jakten tillgodoser ett naturligt behov :)
Hon har de senaste 5veckorna tappat både vikt samt blivigt mkt piggare o gladare :) även lillkatten uppskattar att få jobba för maten!
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Aha, jag förstår.

Ja, jag känner igen det där med tjurighet. När jag serverade Bozita paté med rensmak fick jag tillfälle att än en gång reflektera över hur tydligt en katt kan visa Skulle JAG äta DET DÄR?! - med RYGGEN.

Däremot gick det bra med bitar med kanin i sås, trots att han är lite trött på Mjaus bitar i sås just nu.

Något annat: kommer du - eller någon annan - ihåg behovet per dag av våtfoder? Sen katten blev ensamkatt och inte längre har någon att jaga har han gått upp nästan ett kilo:crazy:. Jag måste se över foderstaten igen (och aktivera honom mer.)
 
Sv: Hålla efter vikten på innekatt.

Jag jämförde nu, en Bozita bitar i sås med en Mjau bitar i sås och innehållet var identiskt, utom på två punkter: Bozita innehöll lite zinkoxid samt något som heter makrogard, en betaglukan (?) som påstås stärka kattens immunförsvar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp